Casa de licitații Artmark a organizat o licitație de artă contemporană care a avut și o secțiune cu totul specială, caritabilă, dedicată Asociației Help Autism.
Licitația s-a desfășurat pe data de 17 mai, iar printre obiectele aduse în atenția iubitorilor de frumos și a colecționarilor s-au regăsit și tablouri aparținând pictorului contemporan Ștefan Câlția, adjudecate pentru sume de zeci de mii de euro.
Licitația de artă contemporană a oferit celor prezenți 182 de loturi, iar secțiunea caritabilă a atras, la rândul său atenția, sumele strânse fiind destinate ajutorării celor care, din păcate, suferă de autism.
Au fost adjudecate, printre altele, în urma unei ”lupte” acerbe desfășurate pe parcursul licitației organizate de Artmark, obiecte cu totul deosebite, dar și viitoare experiențe de neuitat.
Licitația de artă contemporană organizată de Artmark a oferit colecționarilor piese de o valoare indiscutabilă.
Tabloul ”Primăvara” – ulei pe pânză 121 x 150 cm semnat și datat central jos, cu verde, ”Felix Aftene, (20)22” – a fost adjudecat cu 15.000 de euro.
”Le rêveur”, aparținând lui Georges Mazilu – acrilic pe pânză 46 x 38 cm semnat stânga jos, cu albastru, ”Mazilu” – a fost adjudecat pentru 8.000 de euro.
Un alt tablou semnat de Georges Mazilu, ”Le marionnettiste” – acrilic pe pânză 46 x 38 cm semnat stânga jos, cu albastru, ”Mazilu” – a fost adjudecat pentru 7.250 de euro.
”Blocuri noi (Toledo) [1963]”, semnat de Corneliu Baba, gânditor al penelului și magistral prin simplitate și coerență – ulei pe pânză 65 x 65 cm semnat, datat și notat dreapta jos, cu negru, ”Baba, (19)63, T” -, a fost adjudecat pentru 28.000 de euro.
Opera, provenind din colecția privată Victoria și Vasile Parizescu, a făcut parte din expoziția ”Peisajul din pictura românească” – Muzeul Național Cotroceni, București, 2002.
”Hommage à Picasso [1970]”, semnat Alexandru Țipoia – ulei pe pânză 1. 145 x 64.5 (cele două panouri laterale); 2. 155 x 130 cm semnat dreapta jos, cu verde, pe panoul central, ”Al. Țipoia”; semnat dreapta jos, cu oranj, pe cele două panouri verticale, ”Al. Țipoia” – a fost adjudecat pentru suma de 25.000 de euro.
Coleg de generație cu Ciucurencu, Baba și Țuculescu, Alexandru Țipoia reprezintă unul dintre clasicii moderni ai secolului al XX-lea, remarcându-se în domenii diverse precum: pictura, grafica, gravura, ceramica, mozaicul sau tapiseria.
”Primăvara” lui Constantin Piliuță – ulei pe pfl 65 x 70 cm semnat și datat dreapta jos, cu negru, ”C. Piliuță, (19)96” – a fost adjudecat pentru 5.000 de euro.
În cadrul licitației de Artă Contemporană organizată, pe 17 mai, de Casa de Licitații Artmark, tablourile semnate de pictorul Ștefan Câlția au constituit ”piese de rezistență”.
Astfel, ”Fata cu papagal” – ulei pe pânză 100 x 105 cm semnat și datat dreapta jos, cu galben, în monogramă, ”Câlția, 2015” -, estimată la 20.000 – 35.000 de euro, a fost adjudecat cu 49.000 de euro.
”Vedeta” licitației de artă contemporană a fost, însă, ”Lumea ca teatru” – ulei pe pânză 150 x 220 cm semnat și datat lateral stânga, cu alb, ”Câlția, (1)999” -, estimat la 35.000 – 55.000 de euro și adjudecat pentru 75.000 de euro.
În opera lui Ștefan Câlția, funcția personajului este crucială. Personajele concentrează principalele semnificații ale imaginii plastice, potențând sensul său de fabulă.
Costumația personajelor amintește de cortegiile carnavalești, accentul picând pe caracterul ludic și oniric al scenei. Există două tipuri iconografice: pe de o parte, personajele umane, cu figurile lor hieratice asemenea unor îngeri pământeni, respectiv personajul animal, întruchipat prin motivul peștelui. Motivul peștelui nu este doar unul din cele mai frecvente din creația maestrului, ci și unul din primele simboluri ale umanității, folosit în cele mai diverse combinații.
“În compozițiile lui Ștefan Câlția, simbolismul peștelui se apropie mai mult de interpretările date acestui motiv de câțiva artiști moderni, în special din aria expresionismului german: Max Beckmann, Paul Klee, Marc Chagall. În opera acestora, imaginea carnavalului, a jocului păpușăresc a avut loc de frunte, iar peștele are semnificații magic-mistice, un punct de întâlnire între viață și moarte”
Amelia Pavel