Falimentul City Insurance a adus o gaură de circa 1,8 mld. euro, iar peste 100.000 de şoferi circulă fără asigurare RCA, după ce nu şi-au reînnoit poliţa la încheierea termenului de valabilitate de 90 de zile de la data pronunţării efective a falimentului de către Tribunalul Bucureşti.
Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), care gestionează baza de date AIDA, care a devenit operaţională în 2018 înlocuind fosta bază de date CEDAM, care se afla în gestionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), a transmis primele date privind şoferii care aveau poliţe RCA la City Insurance ale căror asigurări au încetat de drept începând cu data de 12 mai 2022.
Până acum, aproape 80% dintre deţinătorii auto care aveau poliţe RCA la City Insurance cu valabilitatea până după data de 11 mai 2022 şi-au reînnoit deja asigurarea RCA la o altă companie de asigurări, conform BAAR, citat de Mediafax.
În primele patru zile de după data expirării valabilităţii din cei aproape 500.000 de şofei care mai aveau poliţe RCA la City Insurance, circa 336.000 şi-au încheiat poliţe noi RCA la o altă companie de asigurări.
Concentrarea excesivă înregistrată pe piața asigurărilor de răspundere civilă auto obligatorie (RCA) în ultimii ani începe să se reducă treptat, după falimentul companiei City Insurance, conform analizelor efectuate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Datele autorității de reglementare a pieței arată că cel puțin șase din cele opt societăți autorizate să vândă asigurări de răspundere civilă obligatorie auto au acumulat cote de piață considerabile în prima lună a acestui an, din ponderea deținută de asigurătorul intrat între timp în faliment.
Retragerea autorizației de funcționare a companiei City Insurance, de la finalul lunii septembrie a anului trecut, a provocat nu numai explozia prețurilor RCA pentru șoferi, dar și rearanjarea cotelor de piață deținute de asigurători. Compania cu cele mai mari vânzări rămâne Euroins România Asigurare Reasigurare, a cărei cotă de piață a crescut doar marginal, de la 35,4% pe ansamblul anului 2021, la 37,6% în luna ianuarie 2022.
Potrivit ASF, în același timp, cotele de piață ale altor firme au crescut, marcând un proces de diversificare până la un nivel care nu a mai fost atins în ultimii ani, concentrarea accentuată fiind, de altfel, una dintre marile probleme ale pieței RCA.
În anul 2021, pe piața asigurărilor și-au desfășurat activitatea următorii 9 asigurători autorizați de ASF pentru activități de asigurare RCA: Allianz-Ţiriac Asigurări SA, Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA, Societatea de Asigurare – Reasigurare City Insurance SA, Euroins România Asigurare – Reasigurare SA, Generali Romania Asigurare Reasigurare SA, Grawe Romania Asigurare SA, Groupama Asigurări SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA și Uniqa SA.
Datele statistice ael ASF despre societatea City Insurance la 31 septembrie 2021, astfel, că este inclusă în calculul provind gradul de concentrare pe piața asigurări, care se menținea ridicat pentru primii asigurători din top la finalul lunii decembrie 2021. Astfel City Insurance era printre primii doi asigurători care cumulau aproximativ 61% din portofoliul de asigurări RCA din România: Euroins avea 35,39% din piață, iar City Insurance, 25,55%. City Insurance care deținea, după 9 luni din 2021, 43,06% din piață, conform raportului anterior al ASF, de până la ridicarea autorizației de funcționare pentru acest asigurător.
Falimentului City Insurance a fost admis, oficial, în 9 februarie, de Tribunalul București, după ce decizia Autoritătății de Supreveghere Financiară privind retragerea autorizației de funcționare a City Insurance, care avea peste 3 milioane de polițe RCA, a fost publicată, în 27 septembrie, în Monitorul Oficial.
Companiile cu cea mai mare pondere în piața de asigurări RCA au fost Euroins, City Insurance și Allianz Țiriac care dețineau împreună circa 74% din piață la 31 decembrie 2021, potrivit raportului anual al ASF privind piața asigurărilor în 2021.