Șeful statului, prezent într-o vizită la Școala Gimnazială nr. 11 din Buzău, le-a transmis cadrelor didactice felicitări cu prilejul Zilei învățătorului, care a fost oficial sărbătorită în 5 mai, la fel ca și Ziua mediului, apreciind că trebuie încurajată educația „verde”.
Vizita președintelui Klaus Iohannis de marți la Școala Gimnazială nr. 11 din Municipiul Buzău vine în contextul Zilei Mondiale a Mediului și a Zilei Învățătorului, conform unui comunicat al Administrației Prezidențiale, care a precizat că aceasta 11 îmbină calitatea educației oferite elevilor cu componente specifice școlilor verzi. Clădirile unității de învățământ includ o serie de elemente de infrastructură școlară sustenabilă, fiind astfel un model pentru alte instituții de învățământ din România.
„Această școală, Școala nr. 11 din Buzău, pune un accent deosebit pe educație pentru mediu, pe economie circulară, adică se refolosesc materialele care altfel se aruncă, se colectează și se folosește apa pluvială, există o seră didactică și multe alte proiecte”, a spus președintele, felicitând conducerea școlii, corpul didactic, dar și elevii buzoieni.
„Suntem într-o etapă în România când încercăm să îmbunătățim întregul cadru pentru școli, în care încercăm să venim cu abordări mai moderne, mai actuale, și o parte semnificativă din acest mare întreg pe care l-am numit România educată este educația pentru mediu. Am elaborat un material care pune accent în mod special pe educația pentru mediu în școlile din România, dar astăzi am văzut că ave aici o școală care deja aplică foarte mult din ceea ce credem că trebuie să se regăsească în școli”, a apreciat Klaus Iohannis.
Șeful statului a precizat, de asemenea, că a găsit în Buzău o administrație locală foarte aproape de aceste teme și care se implică pentru a avea proiecte de mediu.
„Avem motive de optimism: tânăra generație dorește să fie mai responsabilă față de mediul înconjurător și față de planeta noastră, dar noi, politicienii, dascălii, trebuie să venim cu un cadru propice pentru a da tinerilor posibilitatea să acționeze în acest sens. Pentru a sublinia toate aceste lucruri, am venit azi la Școala nr. 11 și îmi pare bine”, a spus președintele.
La evenimentul de la Școala nr. 11 din Buzău au participat și președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, președinte al PSD, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Ioan Marcel Boloș și ministrul Mediului, Barna Tancsoz, alături de Toma Constantin, primarul municipiului Buzău.
Conform programului „România educată”, responsabilitatea și integritatea sunt valori-cheie asumate și exersate. „Sistemul de educație formează cetățeni responsabili față de societate și față de mediul înconjurător. Responsabilitatea și integritatea sunt valori care se cultivă și respectă pe tot parcursul educațional. Cultura integrității se transmite atât prin comportamente și prin norme instituționale, cât și prin repere curriculare. Elevii înțeleg importanța unor valori precum responsabilitatea, corectitudinea, transparența, atât prin forța modelelor pedagogice primite prin intermediul cadrelor didactice, cât și prin prisma informațiilor pe care le înțeleg și le aplică la școală. Școala formează nu doar tineri care stăpânesc și aplică informațiile primite, ci și caractere umane, care își exersează în permanență integritatea, toleranța, respectul față de celălalt, față de mediu și față de societate. Sistemul de educație formează cetățeni activi, cu valori europene, adaptați condițiilor economice și sociale, cu o cultură civică și democratică solidă”, se arată în raportul întocmit de Administrația Prezidențială.
Astfel, conform raportului Administrației Prezidențiale, un obiectiv al programului prezidențial este „Susținerea și dezvoltarea unei rețele a Școlilor Verzi”. Conceptul de Școli Verzi – „Green School” – desemnează profilul unei școli care „creează un mediu sănătos și care favorizează învățarea, în timp ce economisește energie, resurse și bani” (conform „The Center for Green Schools).
O5.a. Operaționalizarea conceptului de „Școală Verde” și identificarea unor formule educaționale inovatoare pentru generațiile viitoare de elevi, formule capabile să satisfacă cele două funcții de bază ale școlilor verzi:
O5.b. Construirea și dezvoltarea unei rețele-pilot de „Școli Verzi”, în care:
O5.c. Reabilitarea unor unități de învățământ, în conformitate cu conceptul de „Școală Verde”;
O5.d. Reevaluarea practicilor la nivelul unităților de învățământ cu privire la: colectarea selectivă, managementul apei, energia verde etc.;
O5.e. Crearea unei Platforme Digitale Naționale a Școlilor Verzi (platforma va cuprinde: resurse educaționale, exemple de bune practici etc.).
O5.f. Demararea unui program de tip „Rabla pentru electrocasnice”, prin care familiile pot primi un voucher pentru achiziționarea unui laptop / unei tablete pentru copiii/tinerii pe care îi au înscriși în sistemul preuniversitar de educație, în schimbul renunțării la un aparat electrocasnic vechi, ineficient energetic.