Marius Coaje, inginerul care a supervizat reabilitarea și construcția marilor poduri din Capitală, printre care Ciurel, Doamna Ghica, Grant și Nicolae Grigorescu, a analizat, pentru Gândul, situația dramatică din Neamț, de la Luțca, acolo unde joi s-a prăbușit un pod reabilitat. Potrivit specialistului, toți cei care au fost implicați în reabilitarea construcției se fac vinovați de acest dezastru.
„Acest pod exista de mulți ani, iar atunci când intervii asupra unei construcții deja existente, trebuie să faci o expertiză tehnică prin care să ți se spună ce ai de făcut, îți dă niște soluții, iar de acolo pleci mai departe cu încă un proiect tehnic.
Ca atare, din expertiza tehnică trebuia să reiasă faptul că podul trebuia consolidat, iar cei de la firma care a lucrat acolo au precizat că ei au făcut doar o reabilitare, adică doar au vopsit puțin pe acolo, și că nu au lucrat la structura de rezistență. Toată lumea a greșit! Acolo trebuia făcută clar consolidare”, a declarat Marius Coaje pentru Gândul.
Inginerul a analizat și imaginile cu podul prăbușit și spune că structura avea mari probleme.
„Din ce am văzut pe imagini, și din experiența mea cu consolidarea podurilor Grant sau Străulești, plecând de la faptul că au făcut un proiect tehnic extrem de slab, și execuția lucrărilor a fost extrem de slabă. Tu vezi că ai o problemă cu elementele de structură, de susținere, care sunt fisurate, cu tăblierul care era fisurat, fisură și pe săgeata de sarcină, s-a văzut clar, iar tu intervii doar să-l vopsești?! Vorbim de prostie dusă la rang de artă”, este de părere specialistul.
Marius Coaje mai spune că toate persoanele implicate în reabilitarea podului se fac vinovate de acest dezastru, „de la expertul tehnic, proiectant, constructor, diriginte de șantier și omul din partea autorității contractante care a urmărit lucrarea”.
„Nu poți să-ți bați joc așa de un pod și să te joci cu viețile oamenilor”, conchide Coaje.
Podul care traversa râul Siret s-a prăbușit joi în județul Neamț, între localităţile Sagna şi Luţca. Un camion și o autoutilitară erau pe pod în momentul prăbușirii.
Podul a fost proiectat în anul 1970 și a fost dat în exploatare în anul 1973.
Primăvara trecută, podul a intrat în așa-zise reparații capitale. El nu mai fusese modernizat niciodată de când a fost construit, adică de mai bine de 50 de ani, și nu mai prezenta siguranță în exploatare.
În noiembrie 2021, după o spoială a podului, Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț, se lăuda cu faptul că a finalizat „unul dintre cele mai importante și complexe proiecte”.
În realitate, podul de la Luțca nu fusese cosolidat, fapt recunoscut joi și de constructor.
Ionel Arsene a precizat joi că „recepția podului nu a fost finalizată, iar lucrarea era în administrarea constructorului”.
Lucrările la podul prăbușit au fost executate de firma Darcons SRL. Potrivit portalului specializat Confidas, acționarul unic al firmei este Romică Rotaru, fost consilier județean PSD și tatăl fostului deputat PSD Alexandru Rotaru.