Tudor Chirilă a vorbit, într-un live pe Facebook, despre subiectele probei de Limba și Literatura Română de la Evaluarea Națională. Artistul s-a declarat ”un pic șocat” de unele dintre cerințe, despre care a spus că sunt total inutile și că nu dezvoltă gândirea critică a copiilor: ”Şuruburi, cuie! Asta este Evaluarea Naţională”. Mai mult, Chirilă este de părere că examenul la limba română ar trebui să fie oral, nu scris.
La primul subiect, elevii au primit două texte cu fragmente din „Toate pânzele sus!” de Radu Tudoran și din „Frânturi din viaţa lui Delavrancea” de Cella Delavrancea.
La prima cerință, pe baza primului text, elevii au avut de menționat denumirea a două obiecte din magazia vasului.
„De ce ne interesează pe noi ce să află în magazia vasului? Ce este examenul ăsta? Este un examen de Academia de Poliţie? Vrem să ne asigurăm că de fapt copiii ăştia au citit textul, îi verificăm dacă au ţinut minte ce era în magazia vasului? Este neimportant. Chiar şi pentru clasa a VIII-a, când copiii navighează pe YouTube, au acces la tot felul de informaţii, noi întrebăm în Evaluarea Naţională 2022 ce se afla în magazia vasului şi lucrurile continuă de parcă copiii se vor angaja la Waze sau la Google Maps.
Copiii aştia trebuie să înveţe să gândească, să poată purta un dialog, să enunţe de ce le-a plăcut sau nu le-a plăcut acest text. E important să exersezi gândirea critică, încurajarea copilului de a folosi cuvintele lui, chiar dacă cuvintele lui nu sunt cele mai potrivite pentru un eseu. Şuruburi, cuie! Asta este Evaluarea Naţională”, a menționat Chirilă.
La exercițiul al doilea, elevilor li s-a cerut să aleagă răspunsul corect pentru numele persoanei responsabile de pregătirea mesei, din textul primit din „Toate pânzele sus!” de Radu Tudoran.
„Pur şi simplu la Evaluarea Naţională nu avem încredere că aceşti copii citesc textele şi îi verificăm ca la poliţie: cine e persoana responsabilă de pregătirea mesei? Cam ce importanţă poate avea asta în felul în care un copil va privi literatura de acum înainte?”, se întreabă artistul.
O altă cerință, la același text, a fost ca elevii să scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul al doilea – „Frânturi din viaţa lui Delavrancea” – din ce rasă face parte câinele Șmil.
”Oameni buni, profesorii României (…), ce relevanță are rasa câinelui pentru examenul de literatură de la Evaluarea Națională? (…) Școala pe de rost.”, a afirmat Tudor Chirilă
Tudor Chirilă este de părere că proba de Limba și Literatura Română de la Evaluarea Națională ar trebui să fie un examen oral.
”Din punctul meu de vedere, la literatură ar trebui să fie un examen oral exclusiv în care copiii să reuşească să poată să dezbată împreună cu profesorul lor un text, să fie o discuţie prietenească în care profesorul să poată pune un anumit tip de întrebări, să solicite un tip de răspunsuri din care să reiasă felul cum gândeşte, cum percepe un copil un text, cum intelege stilistica unui text.
Avem 3 intrebari deja in care trebuia sa aflăm șuruburi, cuie, unde erau in magazie, cine dădea masa, ce rasa avea câinele despre care se scrie”, a mai afirmat artistul, pe Facebook.