Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), Raed Arafat, spune că centura de siguranță este obligatorie pentru că aceasta salvează vieți, nu pentru că cineva și-ar dori să îi deranjeze pe șoferii obligați să o poarte.
De asemenea, Arafat spune că nu înțelege de ce legea le permite femeilor însărcinate să nu poarte centura de siguranță.
Prezent la Conferinţa internaţională „Comportamentul uman în siguranţa rutieră 2022”, organizată de Subcomisia pentru siguranţă rutieră din cadrul Comisiei pentru transporturi şi infrastructură, Raed Arafat a subliniat că activitatea DSU se axează foarte mult pe prevenţie.
„Cel mai bine e să prevenim accidentul. (…) DSU, de când s-a înfiinţat, a avut un rol major în integrarea serviciilor de intervenţie. Participăm în diferite acţiuni comune cu colegii de la poliţie, dar vreau să înţelegeţi că, atunci când am zis de două niveluri de prevenire, mai este un nivel – prevenirea decesului şi impactului şi invalidităţii la care se accidentează prin a avea un sistem de intervenţie de urgenţă adecvat. (…) Vedem în toată societatea respingerea unor reguli şi bravură. De ce nu punem centură? Suntem mai deştepţi? (…) De ce scutim gravidele să poarte centură? (…) O gravidă care va lovi bordul maşinii cu siguranţă pierde sarcina. Faptul că am scutit gravidele este un lucru inexplicabil şi nu înţeleg de ce scutim gravidele de centură. (…) Să începem să arătăm că centura este obligatorie, pentru că salvează vieţi, nu să vrem să deranjăm purtătorul”, a explicat Raed Arafat, citat de Agerpres.
Mai mult, șeful DSU a explicat că, în ultimii ani, numărul de accidente rutiere a crescut. El a explicat că echipajele SMURD au fost nevoite să intervină în 2018 la 17.837 de cazuri, în timp ce, în 2021, numărul intervențiilor a ajuns la 23.191.
El a vorbit totodată despre un program european, aplicat prin IGSU, prin care 700 de conducători auto din serviciile de ambulanţă şi 2.400 de pompieri vor primi instruire pe conducere preventivă.
„Acesta este un prim proiect – să prevenim mai bine. În final, prevenirea rămâne mai ieftină, suntem obligaţi să ne pregătim şi pe intervenţie, dar preferabil e să nu ne folosim toate resursele. Pentru o victimă uneori noi deplasăm şi 30 de persoane. (…) Accidentul, în final, dacă e prevenit, e mult mai ieftin decât să intervenim la el”, a mai spus Raed Arafat.