Prof. univ. dr. Mircea Miclea, fost ministru al Educației, a fost invitatul lui Marius Tucă într-o ediție transmisă live de Gândul. Acesta a vorbit despre rezultatele obținute de elevii claselor a VIII-a la Evaluarea Națională de anul acesta, pe care le consideră „o versiune cosmetizată a sistemului”. Invitatul lui Marius Tucă este de părere că notele mari obținute la examen se datorează, în mare parte, meditațiilor susținute financiar de către părinții elevilor.
„Trebuie felicitați elevii care au obținut rezultate bune și profesorii care au pregătit acești elevi. Cu siguranță, sunt elevi care au obținut aceste rezultate prin efort susținut și profesori care au contribuit la reușita lor. Dincolo de această mențiune, însă, ceea ce trebuie să subliniem este că rezultatele din anul acesta reflectă, poate mai mult decât altădată, o versiune cosmetizată a sistemului. Nu este o versiune a realității sistemului, nu este o reflectare a ce se întâmplă în realitate în sistem, pentru că notele care au fost obținute, cel mai mare coeficient de promovabilitate din ultimii 11-12 ani, se datorează, în mare măsură, efortului pe care părinții l-au făcut prin faptul că au acordat meditații copiilor, prin faptul că au pompat resurse suplimentare financiare și au ieșit aceste rezultate”, a afirmat prof. univ. dr. Mircea Miclea.
Prof. univ. dr. Mircea Miclea a precizat că adevăratul impact pe care statul român îl are în educația din România se vede în mediul rural, în contextul în care rata de promovabilitate de aici este extrem de scăzută și mult mai mică decât în mediul urban.
„Dacă noi vrem cu adevărat să vedem care este impactul statului român în educație, atunci trebuie să ne uităm în mediul rural, pentru că acolo avem părinții care nu au disponibilități financiare și nici nu acces la meditatori. Într-un oraș mare, universitar, ai un acces mult mai ușor la meditator. Dacă nu ai profesor care să-ți mediteze copilul de clasa a VIII-a, ai studenți de la matematică sau de la filologie care să mediteze, chiar pe un preț foarte rezonabil.
Și atunci, dacă noi vrem să vedem cu adevărat ce a făcut statul român pentru educația până la nivel de gimnaziu, trebuie să ne uităm la ce se întâmplă în mediul rural, pentru că acolo statul este mai prezent decât în mediul urban, unde, din nou, cum am spus, intervin părinți, iar acolo rata de reușită este extrem de scăzută. Altfel spus, sunt de trei ori mai mulți copii din mediul rural care au luat medii sub 5, deci n-au promovat, decât cei din mediu urban. Deci, din păcate, diferența dintre mediul rural, unde doar statul intervine, și mediul urban, unde intervine statul și părinții, este foarte mare”, a precizat prof. univ. dr. Mircea Miclea.