Agenţii de turism din țara noastră susţin că staţiunile montane de pe Valea Prahovei sunt arhipline, în timp ce staţiunea Mamaia este mai mult goală, fiind victima unei campanii negative „nedrepte”, anul acesta, alimentată și de pasivitatea administraţiei locale. Ei susțin că nu preţurile la cazare sunt problema.
Lărgirea plajelor, o investiţie importantă comparată de specialiştii în turism cu autostrada Bucureşti-Constanţa, nu a fost valorificată absolut deloc la nivel de imagine, transformându-se în scurt timp într-un dezavantaj care a afectat turismul pe litoral.
Reprezentanţii agenţiilor de turism reproşează autorităţilor locale că nu au promovat intens avantajele din acest ani, în comparație cu neajunsurile care au alungat turiştii anul trecut.
Astfel, din acest sezon s-a permis administratorilor de plajă să amplaseze şezlongul la malul mării, că intrarea în apă este lină acum, că dunele de nisip care „tăiau” vederea spre mare au dispărut
„Este un exemplu de cum să tranformi un mare, uriaş avantaj, înr-un dezavantaj din cauza lipsei de promovare. Este evident că nu au avut oameni de comunicare. Percepţia bate realitatea, percepţia în acest moment este deformată, Mamaia nu este pustie. Da, nu este full cum eram noi obişniţi, dar în niciun caz pustie. O investiţie atât de mare, atât de importantă pe care eu o compar cu autostrada Bucureşti-Constanţa, o investiţie fabuloasă, cu impact pe termen lung, nu e o glumă, s-a întors împotriva lor pentru că nu au ştitut să o valorifice la nivel de imagine”, consideră Adrian Voican, vicepreşedinte Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) şi administratorul unei agenţii specializată pe turism intern.
El a precizat că întreaga campanie „pe nedrept negativă” a cărei victimă a fost Mamaia a avut la bază „seminţe de adevăr”, Voican justificându-şi afirmaţia cu preţul de parcare de 96 de lei pe zi sau cu preţurile la şezlong, pe plajele exclusiviste, de 100 de lei.
Vicepreşedintele ANAT mai afirmă că în Mamaia sunt peste 30 de hoteluri care oferă turiştilor cazaţi parcare gratuită, iar multe dintre acestea inclusiv şezlong gratis.
„Au fost promovate extremele, vârfurile negative, nu realitatea generalizată”, a explicat Voican, citat de Adevărul.
În acest context al defăimării perlei litoralului românesc, au avut de câştigat staţiunile din sud, cu precădere Neptun şi Eforiile.
„În primul rând, focusul este pe Neptun, unde sunt hotelurile modernizate recent. Preţurile sunt şi aici mari, comparabile cu cele din Mamaia, dar noutatea atrage”, susţine Voican.
Acesta a precizat că administraţia locală de la Neptun, spre deosebire de cea de la Constanţa, a anulat taxele percepute în parcări în acest sezon.
„Parcarea era 15 lei pe zi, acum e gratis peste tot”, a precizat vicepreşedintele ANAT.
Faptul că nu preţul mare la cazare contează o dovedeşte aglomeraţia din staţiunile montane de pe Valea Prahovei, unde o cameră se vinde la acelaşi preţ sau chiar mai scump ca la Mamaia. Fără 500 de lei pe noapte, în timpul săptămânii, şi 600-700 de lei, în weekend, cu greu găseşti în Sinaia o cazare decentă din punct de vedere al condiţiilor oferite.
„La noi e bine, la Sinaia – în weekend – este full, full, full, iar în timpul săptămânii gradul de ocupare este undeva peste 60 la sută. Astăzi, luni 25 iulie, gradul de ocupare este de 65 la sută, iar în weekend a fost sută la sută, plus mulţimea celor care vin doar pentru o zi şi pe care nu o pot estima”, susţine Paul Popa, directorul Centrului Naţional de Informare şi Promovare Turistică Sinaia.
El a precizat că staţiunea este plină de turişti români, străinii continuând să evite să facă rezervări de teama războiului sau a pandemiei.
„Piaţa internaţională nu şi-a revenit, turismul internaţional nu este nici pe departe la valorile din anul 2019, ne uităm la ele ca la o icoană. Acum, din iulie au început să mai vină străini, dar puţini. Nu sunt nici 20 la sută din câţi erau atunci”, a mai spus Popa.
Paul Popa spune că a remarcat faptul că turiştii plătesc preţul cerut de hotelieri, dar îşi micşorează vacanţa, acesta fiind un trend care se menţine de câţiva ani.
„Ştiţi care e tendinţa? Plăteşti preţul cerut, dar nu mai stai cât stăteai. Aici e cheia. Vin de joia şi nu mai vin de lunea. Sejurul mediu era de 3,5 – 4 zile şi a ajuns acum la 1,8 zile, s-a tot dus în jos”, a explicat directorul Centrului Naţional de Informare şi Promovare Turistică Sinaia.
În plus, la munte nu există noţiunea de servicii all-inclusiv, în preţul de cazare minim intrând (nu întotdeauna) doar micul dejun, în schimb, la Mamaia, poţi avea demipensiune sau chiar toate cele trei mesele.
Într-o simulare făcută pe booking, o cameră rezervată în perioada 30 iulie -1 august, pentru două persoane şi un copil, la Sinaia preţul este între 1.400 şi 1.700 de lei. la un hotel de patru stele cu piscină.
În schimb, la Mamaia – în aceeaşi perioadă – o cameră la un hotel de patru stele cu piscină exterioară, o cameră se vinde cu preţuri care variază între 1.100 şi 2.000 de lei.
În timp ce la Neptun preţurile sunt aceleaşi, doar că pentru servicii de trei stele. O cameră la un hotel de patru stele în această staţiune se vinde în perioada menţionată cu 2.800 – 3.100 de lei.