Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, a prezentat 10 transformări pe care le generează schimbările legii educației.
În urma dezbaterii cu reprezentanții colegiilor naționale, Cîmpeanu a clarificat punctual transformările pe care le generează aplicarea măsurilor de reformă privind proiectul Legii învățământului preuniversitar.
Principalele transformări pe care le generează schimbarea legilor educației, prezentate de ministrul Sorin Cîmpeanu sunt următoarele:
1. Admiterea în clasa a IX-a în unitățile de învățământ cu statut de colegiu național introduce un echilibru între excelență și echitate, inclusiv prin posibilitatea ca acestea să organizeze concurs propriu de admitere pentru „maximum 90% din totalul locurilor pentru clasa a IX-a”.
2. Colegiile naționale care înființează clase de excelență trebuie să obțină statutul de unitate-pilot de excelență prin ordin al ministrului educației.
Procedura de acordare a statutului de unitate-pilot de excelență se aprobă prin ordin al ministrului educației, la propunerea Centrului Național de Excelență.
3.În unitățile-pilot de excelență se pot desfășura activități suplimentare de învățare cu elevii capabili de excelență.
Elevii înscriși în formațiunile de studiu din aceste unități beneficiază de programe educative care le respectă particularităţile de învăţare şi de orientare a excelenței.
Ministrul Educației a precizat săptămâna trecută că va încuraja performanțele elevilor, mai ales dacă aceștia pot ajunge la concursuri internaționale, potrivit Gândul.ro.
4. Absolvenții clasei a VIII-apot fi înscriși în clasa a IX-a fără susținerea evaluării naționale sau a concursului de admitere la colegiul național și peste numărul maxim de elevi cuprins în respectiva formațiune/clasă, dacă au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației sau au obținut premiile I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul Educației.
5. Sistemul de educație susține și motivează excelența în învățare în sensul atingerii maximumului de potențial al fiecărui elev, excelența în predare, stimularea modelelor de bune practici din rândul cadrelor didactice, dar și excelența instituțională.
6. Centrul Național pentru Excelență va iniţia acţiunile de identificare şi promovare a elevilor capabili de excelență, va elabora și asigura implementarea unor programe de parteneriat cu diverse instituţii din ţară şi străinătate, cu organizaţii neguvernamentale, cu comunitatea locală în scopul îmbunătăţirii condiţiilor şi resurselor necesare educării diferenţiate a elevilor capabili de excelență.
7. Se vor aloca resursele necesare pentru organizarea activității de pregătire a loturilor olimpice naționale/judeţene/ale municipiului Bucureşti.
8. Elevii capabili de excelență pot promova doi ani de studii într-un an şcolar la decizia unităţii de învăţământ, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
9. Sistemul formal de educație trebuie să fie flexibil pentru a răspunde nevoilor diverse ale celor implicați și, concomitent, să susțină excelența în învățare și în predare.
10. Educația este o prioritate reală la toate nivelurile, iar împreună ne asumăm responsabilități pentru susținerea acesteia, astfel încât să fie accesibilă tuturor, în mod echitabil și în concordanță cu interesul, cu abilitățile și cu potențialul fiecărui elev.
Totodată, elevii capabili de excelență pot promova doi ani de studii într-un singur an școlar, potrivit Mediafax.ro.
Desigur, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin.
„Educația este o prioritate reală la toate nivelurile, iar împreună ne asumăm responsabilități pentru susținerea acesteia, astfel încât să fie accesibilă tuturor, în mod echitabil și în concordanță cu interesul, cu abilitățile și cu potențialul fiecărui elev.”, a mai susținut Sorin Cîmpeanu.