Podul istoric de la Sighetu Marmației necesită reparații din cauza traficului auto intens. Problema a apărut în urma izbucnirii războiului din Ucraina

Podul istoric de la Sighetu Marmației necesită reparații din cauza traficului auto intens. Problema a apărut în urma izbucnirii războiului din Ucraina
Sursa foto: Mediafax Foto
Publicat: 09/09/2022, 19:07

Podul istoric din municipiul maramureșean Sighetu Marmației urmează să intre reparații în urma deteriorărilor suferite odată cu izbucnirea războiului din Ucraina. Conceput, inițial, pentru traficul pietonal, podul din lemn s-a înclinat din cauza traficului intens cu autovehicule.

Traficul cu vehicule a crescut considerabil peste podul din lemn de la Sighetu Marmației, odată cu invazia rusă din Ucraina. Problema majoră o reprezintă faptul că multe dintre ele depășesc 3,5 tone – limită maximă acceptată după ce podul a fost dat în folosință.

În urma unei expertize solicitate în luna aprilie, a rezultat faptul că podul se deteriorează, fiind înclinat cu câțiva centimetri. Primarul municipiului Sighetu Marmației, Vasile Moldovan, a afirmat că existau „semne (n.r – că se deteriorează podul) și erau mai multe sesizări de la Poliția de Frontieră, de la Biroul Vamal Sighet, inclusiv de la Inspectoratul Teritorial în Construcții, care a făcut o vizită la pod”.

Edilul susține că, în primă fază, podul a fost conceput doar pentru traficul pietonal, însă s-a aprobat și traficul mașinilor de până la 3,5 tone, imediat după ce a fost dat în folosință, în 2007. Decizia a fost luată în contextul în care acela este singurul punct de trecere al frontierei cu Ucraina, pe o rază de aproximativ 200 de kilometri.

Deși podul s-a înclinat și calea de rulare pentru pietoni este deteriorată și nu se mai poate folosi, primarul susține că nu reprezintă un pericol pentru pieteni, în acest moment. „Nu este în momentul ăsta un pericol pentru pietoni, dar trebuie să decidem dacă menținem traficul auto sau nu. Calea de rulare pentru pietoni nu se folosește de câțiva ani, pentru că e deteriorată. Calea de rulare pentru mașini a fost reabilitată în 2019, dar se pare că nu rezistă”, a precizat primarul.

Potrivit edilului, suma necesară pentru reabilitarea podului este de 25 de milioane de lei, în contexul în care tiranții care susțin podul s-au slăbit și au lăsat podul să se încline. „Sunt trei tipuri de cheltuieli pe care le-a prevăzut proiectantul. Cea mai mare sumă, 13 milioane de lei sunt la pragul de fund, care n-ar fi o cheltuială foarte urgentă. Calea de rulare e urgență și consolidarea acelor tiranți sau reglarea lor e undeva la 12 milioane de lei”, a menționat Vasile Moldovan.

De asemenea, în acest proiect se mai află încă un pod, a cărui construcție presupune o investiție de 35 de milioane de euro. „La cele 25 de milioane de lei cheltuite pentru reabilitare, garanția e de 10 ani. Făcând comparație cu noul pod peste Tisa care a fost început – proiectarea tehnică și execuția – costă 35 de milioane de euro, iar reabilitarea ar fi 5 milioane de euro”, a explicat primarul.

Vasile Moldovan a specificat că doar un singur pod construit cu această structură mai este cunoscut, undeva în Turcia. „Nu se mai construiesc astfel de poduri. Atunci a fost ambiția cuiva să construiască un pod istoric”, a spus el.

De la izbucnirea războiului din Ucraina, aproximativ 90.000 de autovehicule și în jur de 500.000 de pietoni au tranzitat podul. În plus, traficul a fost aglomerat și cu multe mașini care transportau ajutoare pentru țara vecină, tonajul fiind mai puțin verificat, informează adevarul.ro.

Primarul susține că banii pentru reparații ar putea veni din fondul de rezervă al Guvernului, deoarece primăria nu poate suporta o asemenea cheltuială din fonduri proprii.

Bianca Iliescu
Bianca Iliescu și-a început cariera jurnalistică în 2019, la Prima TV, unde a lucrat ca redactor de știri externe pentru jurnalul "Focus". Ulterior, mai mult
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
VIDEO Avertisment NASA: Un fenomen „ciudat” poate lovi oricând lumea
Rămași împreună după Insula iubirii, s-au etalat pe plajă. Dovada clară că leșinul n-a contat!...
FOTO. Ioana Tamaș, apariție incendiară în costum de baie. Imaigni hot cu soția lui Gabi...
Suspectul crimei din Brăila a mărturisit tot ce s-a întâmplat în cabinetul stomatologic! Ce confesiune...
Ungaria acuză Ucraina că „şantajează” ţările care vor negocieri de pace: Va trebui să luăm...
Ce studii are Marcel de la Insula iubirii? Lui 'Maluma' i-a plăcut mai mult 'şcoala...
Misterioasa moarte a celei mai iubite actrițe! Dezvăluiri TRAGICE despre sfârșitul ei! Soțul, principalul suspect
Comisarul Gărzii de Coastă, prins beat şi drogat la volan, e fiul unui celebru om...
Ultimele cuvinte ale lui Sorin Nazîru când agoniza: Se văita că...
Diana, tânăra ucisă de soț cu toporul, a fost înmormântată de ziua copilului ei: „Ea...
Au făcut spectacol în valurile mării! Laurette, Andra sau Alexandra Stan nu au ţinut cont...
TEST în România cu cel mai interesant SUV. Arată a ARO dar are motor de...
Ministerul Culturii vrea să cumpere Palatul Reginei Maria din Mamaia
Un ȘARPE MORTAL a eliberat suficient VENIN cât să UCIDĂ 400 de oameni
Dispar banii cash. Capcana de care oamenii n-au fost conștienți. Băncile dau banii înapoi
Avertisment pentru utilizatorii de iPhone și Android. Riscuri mari la încărcarea prin USB
Gabriela Cristea și familia, situație neplăcută la finalul vacanței. Ce i s-a întâmplat prezentatoarei în...
Cum a murit, de fapt, Sebi?! Dezvăluiri șocante
Gabriela Cristea se pregătește să deschidă o cofetărie în București! „Am fost la Disneyland și...
De ce a murit, de fapt, Sorin Nazîru după ce a făcut o banală baie...
BANCUL ZILEI. Bubulina în noaptea nunții: - Bulă, te rog să fii tandru cu mine!
Cât plătește Australia pentru modernizarea submarinelor?