Ministrul Energiei, Virgil Popescu, nu crede că diferența de preț între benzină şi motorină se va menține, estimare care nu este împărtășită de specialiștii care urmăresc evoluția piețelor internaționale. Analistul financiar Claudiu Cazacu a explicat, pentru Gândul, că motivele pentru scumpirea consistentă din ultimele luni a motorinei față de benzină sunt variate și țin de o diminuare a ofertei, în condițiile în care Europa importă cantități mari de motorină din Rusia.
Specialistul susține că peste situația tensionată a pieței din prezent se suprapun temerile privind modul de reaprovizionare, în condițiile în care stocurile sunt reduse și noi sancțiuni vor intra în vigoare pentru produsele petroliere care vin dinspre Rusia spre Europa.
Ministrul Energiei susține că diferența de preț dintre benzină şi motorină va suferi fluctuații şi explică prețul mai mare al motorinei prin cererea foarte mare pentru acest combustibil în regiune, mai ales din Ucraina.
„După anunțul OPEC de scădere a producției, a urmat o creștere a prețului. Am văzut asta, după care am văzut o stabilizare a prețului barilului de petrol şi astăzi sau de două zile observ o ușoară scădere. Dar asta e legat de preţul petrolului, care are o influență la noi în țară legat de preţul benzinei, în mod special. La motorină, avem şi cotațiile internaționale, fiind importatori de motorină. Cotațiile nu au scăzut”, a spus Virgil Popescu, la Digi 24.
Virgil Popescu a precizat că, dacă era posibil, se producea deja mai multă motorină, având în vedere cererea de pe piață.
Există o reţetă tehnologică, se produce dintr-un baril de petrol atâta benzină, atâta motorină. Dacă se putea produce mai multă motorină, se făcea deja. Diferenţa de preţ între benzină şi motorină nu cred că va rămâne, sunt fluctuaţii. Probabil va mai scădea, probabil va rămâne pe aici. Cotaţia motorinei probabil va rămâne – şi Ucraina cere multă motorină -, deci este cerere de motorină şi toate statele importă motorină”, a subliniat ministrul Energiei.
Și preşedintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a susținut, la Guvern, întrebat despre ultimele majorări ale carburanților, că nu are indicii că s-ar fi schimbat ceva în comportamentul companiilor faţă de perioada din vară.
„Când variază preţul materiei prime, preţul internaţional al barilului, vedem impactul în prețuri, atât în sus, cât şi în jos, îl vedem într-o săptămână, în două săptămâni. Mare parte se transmite într-o săptămână, aproape integral se transmite în două săptămâni, cu egală amplitudine şi cu egală viteză şi în sus, şi în jos. A fost o concluzie care ne-a bucurat şi ne-a surprins în acelaşi timp. A fost o surpriză plăcută”, a afirmat Bogdan Chirițoiu.
Claudiu Cazacu, consultant pe strategie la casa de brokeraj pe burse internaționale XTB România, a explicat, pentru Gândul, că diferența dintre benzină și motorină a început să devină vizibilă încă din luna martie 2022.
„Dacă în perioada martie-aprilie oscila în jur de 0,7-0,8 RON/litru, în prezent, diferența tinde să fie dublă. Motivele pentru scumpirea consistentă a motorinei față de benzină sunt variate și țin de o diminuare a ofertei, în condițiile în care Europa importă cantități mari de motorină din Rusia”, a explicat Claudiu Cazacu.
Analistul financiar a adăugat că ulterior, între martie și august, procentul importurilor din Rusia în total importuri motorină în Europa a fluctuat între 51% și 67%, scăzând în septembrie la 41%. În același timp, nevoia pentru carburant utilizat în agricultură, logistică, industrie, echipamente grele a fost ridicată, ținând seama și de conflictul din Ucraina.
„Problemele de alimentare au fost accentuate de grevele de la rafinăriile din Franța. Dezechilibrul se simte la nivel global, diferențe mari se simt și în Australia sau SUA. În SUA, prețul de referință calculat de EIA (Energy Information Administration, n.r.) arată 3,99 dolari/galon la benzină și 5,33 la motorină”, a mai spus Claudiu Cazacu.
În Europa, se plătesc prime pentru motorina livrată fizic (față de prețul de referință) care au ajuns și la 160 de dolari/tonă, în timp ce piața la termen din SUA indică prețuri mai mari pe termen apropiat decât pe termen lung.
„Toate acestea descriu o piață deosebit de tensionată, în prezent. Semne de întrebare persistă în privința modului de reaprovizionare, având în vedere stocurile reduse și sancțiunile care vor intra în vigoare pentru petrolul și produsele petroliere venind dinspre Rusia spre Europa. Pe de altă parte, o anumită răcire a activității economice poate tempera cererea.
Pentru moment, diferența de preț dintre motorină și benzină are, în estimarea noastră, șanse de a se menține, cu un risc de oscilații, inclusiv de episoade de creștere în următoarele două-trei luni”, a explicat specialistul, pentru Gândul.
În analiza elaborată în aprilie, XTB România estima că motorina ar putea rămâne, o perioadă, sensibil mai scumpă decât benzina, cu toate că ar fi unele speranțe de temperare spre vară. Documentul includea evoluția de pe întreg parcursul anului trecut din România, când prețurile la pompă ale motorinei și benzinei au rămas relativ apropiate. Diferențe ușor mai ridicate au fost în vara anului 2021, deși ele s-au menținut în general sub 20 de bani pe litru.
O diferență ușor de observat a început să apară în primăvara acestui an, și, spre deosebire de perioadele anterioare, nu a atins rapid un platou, ci s-a adâncit în ultima parte a lunii martie și în aprilie.
De la 47 de bani pe 31 martie, diferența a ajuns la 66 de bani în 6 aprilie și 68 de bani în 11 aprilie. Astfel, deși benzina s-a ieftinit, urmând tendința petrolului pe bursele internaționale, motorina a atins noi maxime istorice.
Privind în urmă, pe date din ultimii 7 ani, abia între noiembrie 2018 și martie 2019 au mai fost diferențe semnificative, dar, în general, sub 50 de bani pe litru.
Conform analizei din aprilie a specialiștilor XTB România, situația nu era vizibilă doar în România, ci în aproape toată regiunea.
Piața carburanților diesel, utilizați în domenii variate precum transport rutier de mărfuri, construcții sau agricultură, este una globală, iar cererea crescută dintr-o regiune sau aprovizionarea limitată are efecte la mii de kilometri distanță.
Europa este exportatoare de benzină, dar importatoare de motorină, însă situația nu este omogenă, iar diferențele între țări și regiuni sunt mari.
Pe lângă petrol, care poate fi rafinat pentru a obține benzină sau motorină, Rusia exportă și direct motorină, aproximativ 20% din cererea continentului fiind acoperită din această direcție.
Izbucnirea războiului a generat un șoc al ofertei, tocmai când cererea se afla într-un sezon de creștere. Companiile petroliere au avut tendința de a se reorienta, chiar de la distanțe mult mai mari, apelând la surse precum Orientul Mijlociu, Asia sau SUA.
Pe de altă parte, cererea pentru lucrări agricole sau logistică a crescut, pe fondul conflictului din Ucraina și al efectelor sale în piețele de mărfuri agricole.
Cererea de transport pentru echipamente grele a fost, de asemenea, în creștere, iar acesta se realizează în principal cu motorină, nu cu benzină, se menționa în analiza din aprilie.