Prima pagină » Diverse » Specialiștii arată adevărul crud despre bullying și efectele nevăzute ale celui mai devastator fenomen în rândul copiilor

Specialiștii arată adevărul crud despre bullying și efectele nevăzute ale celui mai devastator fenomen în rândul copiilor

Specialiștii arată adevărul crud despre bullying și efectele nevăzute ale celui mai devastator fenomen în rândul copiilor
Specialiștii arată adevărul crud despre bullying și efectele nevăzute ale celui mai devastator fenomen în rândul copiilor

În 10 minute, un copil poate să își piardă încrederea în sine și în ceilalți, iar consecințele pe termen lung asupra dezvoltării emoționale și integrării sociale sunt extrem de grave

Aceasta este una dintre concluziile conferinței cu tema „Prevenirea fenomenului de bullying în școli” organizată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României și Revista PSYCHOLOGIES România, în cadrul programului Conferințele WEBDIDACTICA Educațional.

Psihologi, profesori și specialiști în educație au prezentat informații utile și metode eficiente prin care, atât elevii, cât și profesorii, dar și părinții vor putea contribui la prevenirea și combaterea fenomenului de bullying în școli.

„La nivel european, România se situează pe locul 3 la bullying, în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul. Este nevoie de doar câteva minute, pentru ca un copil sa își piardă încrederea în sine și în ceilalți, iar consecințele pe termen lung asupra dezvoltării emoționale și integrării sociale sa fie extrem de grave”, a declarat Ramona Mezei, moderatorul conferinței, profesor la Școala FDVDR, citând concluziile specialiștilor, apărute în spațiul public.

Copiii ar putea fi educaţi să recunoască fenomenul de bullying

Una dintre problemele României contemporane este fenomenul de bullying cu care se confruntă mai toată lumea: copii, adolescenți, tineri și adulți, fie că sunt acasă, la grădiniță sau la școală, la serviciu, printre prieteni și pe rețelele de socializare. Specialiștii în domeniu au încercat sa găsească tehnici noi pentru stoparea acestui fenomen, utilizând comunicare nonviolenta si dezvoltarea empatiei.

„Am venit către copii, tineri și către adulți prin a promova dezvoltarea abilităților empatice. Să ascultăm empatic și să ne înțelegem între noi, folosind tehnici de comunicare nonviolentă. Am organizat mai multe tabere prin care i-am ajutat pe copii să își identifice nevoile și emoțiile lor. Astfel de tehnici îi ajută pe copii să își recîștige încrederea în ei și să vorbească cu propriul lor adevăr”, a declarat Lăcrămioara Ocunschi, Certified Trainer & Coach, formator CNFPA, fondator Școala de Dresat Dragoni, speaker la conferință.

Bullyingul în școală este un fenomen complex ce implică efecte devastatoare de durată la nivel psihic și emoțional, afectând considerabil aspectul social al vieții victimelor. Ecuația profesor, părinte, elev este importantă în prevenirea și combaterea acestui fenomen.

„Suntem ca o echipă, profesorul trebuie să fie alături de elev și alături de părinte. Un profesor trebuie să fie acolo, pentru elev, în fiecare zi, iar părintele trebuie să știe că rolul meu este de a-l ajuta pe elev, că îi vreau binele și că doar împreună putem găgi soluții. Pentru că noi formăm o mare familie și ca orice familie, ne ajutăm ne susținem, ne înțelegem și ne ascultăm”, a delcarat, în cadrul conferinței, Ștefania Domunco, Profesor învățământ primar, mentor, membru în Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței în mediul școlar.

Psihoterapeuții îi învață pe elevi instrumentele necesare pentru a recunoaște fenomenul de bullying, pentru a învăța să se apre și a nu cădea în capcana agresorului.

Foarte mulţi copii spun că ştiu ce înseamnă bullyingul, însă ştiu cu adevărat?

„Rolul nostru, ca specialiști, este acela de a le da instrumentele necesare să aibă încredere în sine, să îi învățăm cum să gândească despre ei, cum să se valorizeze, astfel încât să nu fie victima celor cu care vin în contact. Cel mai bun lucru pe care putem să îl facem este să le creștem încrederea în sine și să îl învățăm cum să răspundă la agresiune”, a declarat, Simona Ciff, doctor în științele educației, psihoterapeut, trainer și coach, cofondator al Institutului Internațional de Cercetare și Dezvoltare a Inteligenței Emoționale, în cadrul conferinței.

Dintre cei aproximativ 1.300.000 de copii aparținând ciclurilor gimnazial și liceal, 400.000 sunt excluși din grupul de colegi, 325.000 sunt umiliți în public, 390.000 sunt amenințați cu bătaia sau cu lovirea, iar 220.000 sunt bătuți în mod repetat de către colegii lor. Așa arată statistica directă a cazurilor de bullying, un fenomen complex, ale cărui consecințe afectează deopotrivă victima, agresorul și martorul tăcut.

Prin această conferință ne-am dorit să atragem atenția asupra fenomenului de bullying, care a luat o amploare fără precedent și, în același timp, să prezentăm modalități de prevenție și intervenţie în diminuarea acestuia, precum și tehnici de schimbare a comportamentelor agresorilor şi de apărare emoţională a celor agresaţi.

Conferința poate fi vizionată integral pe canalul de Youtube al Fundației Dan Voiculescu.