Muzeul de Artă Recentă (MARe) din București organizează expoziția „deschizătoare de drumuri” Efectul Picasso, anul viitor, când se vor împlini cinci decenii la decesul marelui artist.
MARe/Muzeul de Artă Recentă București – în colaborare cu Muzeul Picasso din Paris – este instituția care va prezenta în România expoziția Efectul Picasso, aceasta fiind una dintre cele 42 de expoziții organizate la nivel mondial consacrate operei, figurii și influenței artistului exemplar al modernității, anul viitor, la 50 de ani de la dispariția lui Pablo Picasso (1881-1973).
Expoziții dedicate lui Pablo Picasso în Franța și Spania, în SUA și Elveția, în Belgia și Germania, în muzee precum Centrul Pompidou și Guggenheim Bilbao, Muzeul Brooklyn și Fundația Beyeler Basel, Muzeul Regal de Artă din Bruxelles și Muzeul Von der Heydt, Wuppertal, vor puncta întregul an 2023.
Expoziția Efectul Picasso de la MARe/Muzeul de Artă Recentă București va fi organizată în perioada 25 septembrie 2023 – 8 ianuarie 2024 și este susținută de Ministerul Culturii din România și de Institutul Francez/Ambasada Franței din România.
MARe/Muzeul de Artă Recentă București se va afla atunci în preajma celei de-a cincea aniversări, inaugurat 9 octombrie 2018, primul muzeu de artă privat deschis în România în ultimii 110 ani.
Cu ocazia acestei expoziții, vizitatorii MARe pot vedea 46 de lucrări de Pablo Picasso, expuse pentru prima dată în România, printre care o serie de tablouri faimoase, unele de mari dimensiuni, care, alături de desenele și lucrările sale de grafică au marcat evoluția artei mondiale pe parcursul mai multor decenii. Lucrările provin în totalitate de la Muzeul Picasso din Paris.
Acestora li se vor adăuga 50 de lucrări de artiști români moderni și contemporani care atestă influența constantă a operei și figurii lui Picasso în cea de-a doua jumătate a secolului XX și la începutul secolului XXI.
„Efectul Picasso este un eveniment artistic unic la nivel național – este prima ocazie, în întreaga istorie a culturii contemporane românești, în care capodopere ale lui Pablo Picasso vor fi prezentate, timp trei luni, publicului românesc”, au transmis reprezentanții muzeului.
Erwin Kessler, directorul MARe/Muzeului de Artă Recentă din București, subliniază că Pablo Picasso a fost un nume crucial în regenerarea artei din România postbelică.
„În 1965, anul-reper cu care începe colecția permanentă la MARe), regimul comunist local a șters realismul socialist din codul ideologic și estetic al culturii românești, pentru a se emancipa de imperialismul cultural sovietic. În locul acestuia a fost promovată noua formulă, diversitatea stilistică. Unul dintre reperele-cheie ale diversității stilistice a fost ultima Școală modernistă postbelică de la Paris, cu Picasso ca figură tutelară”, a explicat Erwin Kessler.
Potrivit directorului MARe, o expoziție substanțială Picasso a fost organizată la Muzeul Național de Artă din București în toamna lui 1968, imediat după pozițiile luate de regimul comunist local față de intervenția brutală a trupelor Tratatului de la Varșovia contra Primăverii de la Praga.
„Pentru mulți artiști români, Picasso a fost atunci reinvestit ca un exemplu major de libertate și modernitate inovatoare. Expoziția din 1968 a avut un mare efect asupra conștiințelor și practicilor artistice, dar și asupra publicului. Viitori protagoniști ai scenei artistice locale, precum Florin Mitroi, Horia Bernea, Ion Grigorescu, Alin Gheorghiu, Octav Grigorescu, Sorin Ilfoveanu, Constantin Piliuță și mulți alții au găsit inspirație și susținere durabilă în expoziția Picasso de la București din 1968”, a detaliat directorul muzeului.
Mai mult, potrivit omului de cultură, după 1989, influența stilului, a temelor și a atitudinilor lui Picasso a contribuit la emergența unei noi generații de artiști, de la Dumitru Gorzo și Suzana Dan la Alexandru Rădvan, Victor Man și Mircea Suciu, care s-au raportat la diverse aspecte și s-au alimentat din diferite perioade din creația lui Picasso.
„Din 1968, nu a mai fost organizată în România nici o altă expoziție personală a unui artist internațional de prim ordin. Nici după 1989, în ciuda deschiderii spre lumea culturală occidentală, nu au fost deschise expoziții dedicate protagoniștilor modernității artistice internaționale. România a fost plasată la marginea fluxului curent de expoziții majore internaționale pentru că sistemul muzeistic local este slab echipat, insuficient finanțat și conservator ca practici curatoriale”, a transmis Erwin Kessler.
Expoziția Efectul Picasso va ocupa toate etajele și interetajele muzeului și va fi acompaniată de o serie de video-documentare prezentate în Auditorium-ul MARe. Cursuri pentru copii și adolescenți, legate de Picasso și centrate asupra expoziției, tururi ghidate (în română, franceză și engleză), dar și o serie de conferințe și dezbateri pe tema influenței lui Picasso asupra artei postbelice locale și internaționale vor puncta parcursul acestei expoziții. În plus, un catalog de cercetare bilingv (română-franceză) va fi publicat în legătură cu expoziția, în colaborare cu Muzeul Picasso din Paris.
Potritvit directorului transmis Erwin Kessler, MARe s-a concentrat de la început asupra unei sarcini duble – aceea de a prezenta o hartă comprehensivă a artei românești postbelice, împreună cu o selecție atentă de expoziții personale dedicate unor figuri-cheie ale artei internaționale actuale.
„Efectul Picasso încoronează acest demers consecvent. Expoziția va fi deschizătoare de drumuri. Nu doar va relua legătura la nivel înalt după cei 55 de ani de la expoziția Picasso din 1968, ci va constitui un model de și o resursă pentru viitoarele generații de artiști și pentru publicul acestora, pentru societatea și cultura locală și regională. Efectul Picasso la MARe/Muzeul de Artă Recentă București va fi evenimentul cultural major al deceniului. Concepută împreună cu Muzeul Picasso din Paris, susținută și sponsorizată de instituții și de corporații locale, expoziția și activitățile conexe vor marca un nou nivel de angajare socială în dezvoltarea unui public modern și a unei societăți inovatoare, cu un înalt standard al calității vieții și cu competențe și aspirații culturale superioare”, a conchis directorul MARe.