Uniunea Europeană a ajuns, joi, la un acord privind o lege care interzice vânzarea de mașini noi cu motoare pe benzină și motorină, începând cu anul 2035. Se dorește astfel accelerarea tranziției spre vehiculele electrice și a eforturilor de combatere a schimbărilor climatice.
Negociatorii din țările UE și Parlamentul European, care trebuie să adopte împreună noile legi europene, precum și Comisia Europeană, care alcătuiește proiectele noilor legi, au stabilit că producătorii auto trebuie să atingă un target de 100% de reducere a emisiilor CO2 până în 2035. Astfel, comercializarea de mașini noi cu motoare tradiționale va deveni practic imposibilă în cele 27 de țări din blocul european.
„Acest acord reprezintă o veste bună pentru toți șoferii… noile mașini cu emisii zero se vor ieftini, vor deveni mai accesibile pentru toți”, a declarat negociatorul-șef al Parlamentului European, Jan Huitema.
Șeful european pe politică climatică, Frans Timmermans, a spus că acordul transmite un semnal puternic industriei și consumatorilor: „Europa face tranziția către mobilitatea cu zero emisii”.
Acordul mai presupune o reducere cu 55% a emisiilor CO2 pentru mașinile noi vândute începând cu 2030 versus 2021, un obiectiv mai îndrăzneț decât cel existent, de 37,5%.
De asemenea, noile vehicule de tip utilitar vor trebui să respecte același target de reducere a emisiilor cu 100% până în 2035 și cu 50% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021.
În condițiile în care autoritățile de reglementare pun presiuni mari pe producătorii auto să-și reducă amprenta de carbon, mulți din acestea au anunțat investiții majore în electrificare.
De exemplu, șeful Volkswagen, Thomas Schaefer, a anunțat, săptămâna aceasta că, începând cu 2033, marca germană va produce doar mașini electrice în Europa, scrie Reuters.