Muzica de petrecere, jazz-ul, muzica lăutărească și manelele au fost ritmurile care au ținut vie atmosfera din cadrul cursului “În căutarea demnității”, susținut de sociologul Gelu Duminică, alături de Taraful lui Marian Mexicanu, la Facultatea de Psihologie și Științele Educației.
“Muzica înseamnă mult mai mult decât niște note pe un portativ, înseamnă și suflet. De fapt, despre asta vorbim: despre puterea muzicii, despre ceea ce rromii au făcut cu muzica românească, din perioada sclaviei până în momentul de față, și marea întrebare a cursului este cum ar fi arătat – și nu am pus-o eu, ci a pus-o Enescu -, cum ar fi arătat muzica românească fără rromi”, a spus, pentru Gândul, sociologul Gelu Duminică.
În cadrul cursului, sociologul a ținut o prelegere care a fost menită să nască întrebări, nu să dea răspunsuri. Acesta a predat o lecție de istorie în care au fost analizate influențele muzicii lăutărești în folclorul românesc. Începând cu Barbu Lăutaru, apoi Zavaidoc, unul dintre cei mai cunoscuți lăutari din perioada interbelică, Maria Lătărețu, Gabi Luncă sau Romica Puceanu, cu toții au cântat în limba română.
“Vorbim, la modul general, despre contribuția rromilor la dezvoltarea societății, pentru că imaginea vizavi de rromi este una stereotipală, în general. Există marginalizare și automarginalizare, și atunci, noi ne dorim să lucrăm și cu elevii, și cu studenții, în sensul de a le lărgi orizontul și de a-i face să audă și cealaltă poveste, povestea spusă de către rromi. Nu o facem doar prin cursurile teoretice, ci și printr-un mod inovativ, folosim sociologia muzicii, îmbinând muzica și informația teoretică”, a adăugat sociologul.
Fiecare informație spusă de către sociolog a fost exemplificată imediat printr-o melodie interpretată live de taraful lui Marian Mexicanu. Și pentru a aborda situația diferit, soliștii au cântat la finalul reprezentației și o manea, moment în care reacțiile publicului nu au întârziat să apară. Spre deosebire de restul stilurilor abordate, maneaua i-a destins studenții din sală, care la început păreau destul de reticenți. Studenții au filmat cu telefoanele și unii chiar au cântat din sală alături de Taraful lui Marian Mexicanu.
Ulterior, versurile au fost citite de către sociolog cu anumite cuvinte lipsă, pe care studenții le-au completat în cor.
Cânt și manele, dar de ce? Pentru că asta mi se cere. Am cântat muzică clasică, oamenii dorm. Eu iubesc muzica clasică, eu o iubesc și încerc să o fac cât pot de bine. Nu știu cât de bine știți, eu iubesc jazz-ul, însă problema nu este la mine sau la noi ca și muzicanți, problema este la societate (…) Maneaua oferă bucurie, dans și voie bună, să mai uite oamenii de necazuri și de supărări. Nu mai dați cu pietre în noi ca și muzicanți. Noi, ca să trăim, trebuie să cântăm ce dorește publicul”, a spus, la finalul reprezentației, acordeonistul Marian Batanasi, Marian Mexicanu pe numele de scenă.
Evenimentul face parte dintr-un proiect care se întinde pe mai mult de un deceniu. Ultimele cursuri au avut loc recent, la Colegiul Tehnic Energetic din București, la Colegiul Național Bilingv George Coșbuc și la Facultatea de Sociologie.
“Ultimul eveniment a fost la Sociologie, lunea trecută, o sală de 240 de locuri și 365 de studenți în sală. La Coșbuc, a fost tot la fel, cred că 360 și ceva de elevi, la Energetic, ați văzut… și așa mai departe. Lumea este deschisă și lumea înțelege, și tinerii sunt foarte receptivi în momentul în care le dai informația așa cum ei înșiși vor să o audă”, a susținut Gelu Duminică.
Sociologul spune că generația Z are alte uși deschise și o altă mentalitate față de ceea ce a fost până acum, iar muzica nu este doar un mijloc de entertainment, ci și un mare mijloc de comunicare.
CITEȘTE ȘI: