Comisia specială din Primăria Capitalei refuză să semneze recepția tramvaielor care stau din vară în depourile STB, pentru că Astra Arad a livrat tramvaie cu un motor cu capacitate mai mică decât cea prevăzută în caietul de sarcini. Practic, în loc de motoare cu capacitate de 120 kW, tramvaiele livrate către București au o capacitate de 100 kW. Acum, cei din Comisia specială refuză să semneze recepția acestor tramvaie, până nu se dovedește că vehiculele cu capacitatea de 100 kW pot transporta peste 300 de persoane și că nu se strică în timp, fiind forțate să „tragă” mai mult decât ar putea.
Uluitor este faptul că, după ce au livrat alte motoare și s-a creat această criză birocratică, în care reprezentanții Primăriei Capitalei refuză deocamdată să semneze o recepție pe un contract atât de controversat, cei de la Astra spun că ei nu au nicio vină pentru faptul că tramvaiele întârzie să circule în București.
Cu alte cuvinte, în opinia reprezentanților Astra, chiar dacă au livrat altceva decât este prevăzut în caietul de sarcini al licitației, Comisia de Recepție ar trebui să dea acum toate avizele.
Iată opinia incredibilă a reprezentanților Astra, companie controlată de Valer Blidar, trimisă pe adresa redacției Gândul, în urma publicării unui articol în care se explică ce presiuni se fac la PMB pentru rezolvarea acestei crize:
„Referitor la insinuarea că întârzierea recepției lucrărilor ar fi imputabilă Astra Vagoane Călători S.A., aceasta este de asemenea nefondată și tendențioasă, deoarece am pus la dispoziția Comisiei de Recepție în timp util toate documentele și informațiile solicitate, iar amânarea luării unei decizii de către această comisie, în condițiile în care Autoritatea Feroviară Română a precizat că nu există vreun motiv de reomologare a tramvaielor ca urmare a dotării tramvaielor cu motoare cu caracteristici superioare, nu poate fi considerată că a fost determinată de subscrisa.
Așadar, facem precizarea că întârzierea recepției tramvaielor nu poate fi imputată subscrisei, iar această întârziere produce prejudicii inclusiv pentru Astra Vagoane Călători S.A. în condițiile în care nu poate încasa prețul pentru tramvaiele livrate”, este opinia uluitoare a celor de la Astra.
Ba mai mult, producătorul încearcă acum să spună că motoarele schimbate, cu capacitate de 100 kW ar putea dezvolta o putere de până la 150 kW, ori acest lucru trebuie demonstrat.
Potrivit surselor Gândul, celor din Comisia de Recepție le este teamă să-și pună semnătura pe avize, din moment ce marfa livrată nu corespunde cu ce s-a promis.
Contractul a fost câștigat în urma unei licitații.
„Atribuirea de către Municipiul București a Contractului de furnizare a 100 de tramvaie s-a realizat după parcurgerea conform Legii nr. 98/2016 a unei proceduri publice de licitație deschisă lansată prin publicarea în Sistemul Electronic de Achiziții Publice la data de 03.12.2018 a unui anunț de participare, procedură la care a putut participa liber orice producător de tramvaie din România sau din străinătate.
La data de 08.09.2022, Astra Vagoane Călători S.A. a fost desemnată câștigător al procedurii de atribuire de către comisia de evaluare a Municipiului București mandatată să deruleze procedura de atribuire, iar semnarea Contractului de furnizare a 100 de tramvaie a avut loc la data de 11.05.2021”, mai spun cei de la Astra.
Contractul dintre Primăria Municipiului București și Astra Arad prevede ca producătorul să livreze 100 de garnituri, care vor costa 850 de milioane lei, fonduri europene nerambursabile. Detaliile tehnice ale tramvaielor sunt specificate în oferta înaintată de Astra Arad, unde scrie clar că motorizarea va fi făcută cu 4 motoare de 120 kW.