Autoritatea de Administrare a Activelor Statului (AAAS) duce o lipsă acută de personal în departamente esențiale pentru îndeplinirea misiunii sale, în esență de a aduce venituri la stat. Președintele instituției, Daniel Geantă, a detaliat, la GÂNDUL EXCLUSIV, care sunt cele mai mari provocări ale angajaților care sunt obligați prin lege să recupereze fiecare leu cuvenit statului, chiar dacă asta presupune timp și costuri pentru buget.
Toată activitatea de administrare a activelor statului – de la insolvențe, creanțe, privatizare, monitorizare postprivatizare – este desfășurată în prezent de 228 de persoane, care reprezintă numărul maxim de posturi aprobat, care include și președintele, vicepreședinții și cabinetul demnitarului.
„O caracteristică a anului 2021 a fost atât lipsa de personal, cât și condițiile pandemice generate de virusul SARS-CoV 2”, se arată în raportul pe anul trecut.
AAAS este instituția statului care – după valul de privatizări în masă care s-a încheiat acum aproape două decenii – are acum în atribuții urmărirea banilor cuveniți statului și administarea activelor care au rămas în supravegherea sa, care se regăsesc în raportul instituției pe 2021.
„Avem nevoie de angajări, din păcate schema este stabilită prin ordonanță de Guvern. În momentul de față nu se pot face angajări, știți bine că până la 1 ianuarie există acel blocaj de a face angajări în sistemul de stat”, a explicat președintele AAAS, la GÂNDUL EXCLUSIV.
Cea mai mare parte a veniturilor AAAS în 2021, aproape 95%, a provenit din activitatea de insolvență, respectiv 92,5 din cele 97,7 milioane de lei.
De exemplu, numărul angajaților Corpul Propriu de Executori Fiscali este foarte mic, dat fiind volumul de muncă și mai ales timpul necesar pentru urmărirea celor peste 11.000 de dosare, după cum a explicat șeful instituției.
„Munca acolo este puțin de agent de intelligence (informații – n.r.), de detectiv. Gândiți-vă că vorbim aici de persoane care au luat împrumuturi de la bănci, nu mai există ca societate, și-au schimbat domiciliul, în momentul când le găsim nu prea mai avem ce să executăm, lucrurile sunt extrem de complicate”, a explicat șeful AAAS.
Tot procesul durează mult, dat fiind că trebuie trimise – și primite – numeroase adrese la instituții, la ONRC.
„Consumă mult timp. Și sumele sunt mult mai mici față de ce ar trebui să colectăm, chiar dacă ele se actualizează cu o anumită rată inflației. Gândiți-vă că noi suntem obligați să alergăm să recuperăm sume de 1.000 de lei, de 2.000 de lei, pentru că legea ne obligă să recuperăm. Lucrurile sunt extrem de complexe, nu sunt simple deloc”, a conchis Daniel Geantă, la GÂNDUL EXCLUSIV.
Direcția Postprivatizare și-a desfășurat activitatea, în 2021, cu 7 experți, cu o încărcare medie de 314 contracte, în contextul în care sunt 2.199 de contracte în monitorizare postprivatizare.
„Această valoare a încărcării medii reprezintă doar o situație statistică, întrucât încărcarea reală este determinată de numărul și particularitățile clauzelor contractuale monitorizate pentru fiecare contract”, se arată în raportul de anul trecut.
Mai mult, departamentul s-a confruntat și cu disfuncționalități din cauza lipsei de personal – după ce s-a redus numărul de angajați la începutul anului prin încetarea raporturilor de muncă, apoi instruirea altor doi experți, cât și din cauza uzurii fizice și morale a tehnicii din dotare, „computere, aparat fax, incompatibilitatea dintre programele instalate gratuit pe unele computere și cele deja existente pe celelalte”.
Și la direcția juridică, gradul de încărcare a fost de 120 de dosare pe rol pentru fiecare angajat, din totalul de 1.042 de dosare.
Deficitul de angajați a fost resimțit anul trecut și la alte departamente-cheie.
„Confruntat cu o lipsă acută de personal, Serviciul Control a funcționat până perioada septembrie – octombrie 2021 în mare parte cu posturi de execuție ocupate prin detașare de la nivelul altor compartimente ale AAAS. La sfârșitul anului 2021, instituția a organizat concurs/examinare pentru ocuparea posturilor de execuție vacante, fiind admise 6 persoane din care ulterior un post de consilier juridic grad II a fost vacantat prin încetarea de comun acord a contractului de muncă”, detaliază raportul instituției pe 2021.
Mai mult, zeci de mii de debitori sunt monitorizați doar de 5 experți și șeful acestui serviciu esențial al instituției.
„Direcția Creanțe s-a confruntat și în 2021 cu lipsa de personal de specialitate, atât la Corpul Propriu de Executori Fiscali, unde s-a înregistrat un deficit de 5 salariați, și la care 6 executori gestionează 11.709 dosare, cât și la Serviciul Creanțe, unde numărul de angajați a scăzut de la 8 în 2020 la doar 6 angajați, dintre care 1 șef serviciu și 5 experți gestionează 72.918 debitori”, se arată în raportul pe anul trecut.
Urmăriți interviul integral:
CITEȘTE ȘI: