Refuzul Austriei de a accepta România în spațiul Schengen continuă să genereze decizii importante în ceea ce privește afacerile austriece din țara noastră. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că își va muta conturile pe care le are deschise la BCR, prin care rulează zeci de miliarde de lei, la CEC Bank. Reprezentanții CNAIR susțin că măsura este una de ”siguranță”, și nu de represiune față de statul austriac.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat, marți, că toate companiile din subordinea organului de stat pe care îl conduce, printre care și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), și-ar putea muta conturile pe care le au deschise la BCR, la CEC Bank. Potrivit oficialului, decizia companiilor de a se muta la o bancă românească este aceea că „au găsit condiţii mai bune la CEC”, precizând, totodată, că „nu e o chestiune care să se întâmple foarte rapid”.
Purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Alin Șerbănescu, a declarat, pentru Gândul, că decizia CNAIR de a-și muta conturile de la BCR la CEC, „are legătură cu insecuritatea statului austriac din acest moment” și nu a fost făcută cu scopul de a boicota afacerile austriece în România.
Este o decizie operațională a CNAIR, având în vedere că, la ora actuală, cancelarul austriac transmite pe toate canalele media că Austria este o țară nesigură, trebuie să luăm măsuri de siguranță pentru a nu avea probleme pe fluxurile noastre financiare. Știm că BCR-ul, deși este înregistrat în România, este parte a grupului Erste.
Nu este o măsură de represiune, are legătură cu insecuritatea statului austriac din acest moment – insecuritate recunoscută de cancelarul austriac. Este o măsură de siguranță pe care suntem obligați să o luăm, pentru a asigura banii care sunt folosiți pentru proiectele necesare dezvoltării României”, a explicat Alin Șerbănescu.
În ceea ce privește rulajul financiar pe care compania îl face prin conturile BCR, Alin Șerbănescu a explicat că este vorba „de cel puțin 10 miliarde de lei pe lună”.
„Sunt mai multe componente: sunt operațiunile curente, sunt fondurile de salarii, sunt încasările din roviniete și din taxele de pod, sunt plățile pe care le facem către anumiți constructori. Practic, multe din operațiunile noastre se desfășoară prin BCR”, a precizat Alin Șerbănescu.
Purtătorul de cuvânt al CNAIR a precizat că doar operațiunile mari, care țin de activitățile curente fiscale ale companiei, vor fi mutate la CEC Bank, iar angajații care au carduri pe care primesc salariile la BCR sunt liberi să ia ce decizie consideră că este mai bună pentru ei.
„Fiecare poate să ia ce decizie dorește în nume personal, nu-i obligă nimeni să facă sau să nu facă ceva. Fiecare cetățean, în România, care este o țară liberă, poate să ia decizia care crede că e beneficiază, dar operațiunile mari – cel puțin cele care țin de activitățile curente fiscale ale companiei – dorim să le mutăm la CEC Bank, care este o bancă românească și România știm foarte bine că este o țară sigură”, a mai spus Alin Șerbănescu.
Într-un interviu pentru postul de televiziune OFR2, cancelarul Austriei, Karl Nehammer, a declarat că aderarea României la spațiul Schengen va putea fi realizată numai după ce va fi îmbunătățită protecția frontierelor din aceste țări.
„Dacă vreau să am un spațiu Schengen, am nevoie de frontiere externe puternice pentru ca frontierele interne să poată fi desființate. Din 100.000 de solicitanți de azil, noi, ca țară fără ieșire la mare, trebuie să efectuăm înregistrarea inițială a 75.000?”, a afirmat Karl Nehammer.
În ceea ce privește un eventual boicot al companiilor austriece din România, cancelarul Austriei susține că „este absolut, inadmisibil să se amestece problemele de politică de securitate cu cele de politică economică. Amestecarea problemelor de securitate cu cele economice nu este oportună. Austria s-a oferit întotdeauna să ajute autoritățile române și bulgare”.