Avocatul Poporului a trimis o sesizare către Curtea Constituțională a României, susținând că legea privind securitatea și apărarea cibernetică este neclară. Renate Weber spune că legea încalcă prevederi din Constituție, dar și niște angajamente internaționale asumate de România.
Neclaritatea și arbitrariul sunt argumente pe care le-a precizat Avocatul Poporului. Acesta critică faptul că “legiuitorul (…) nu a identificat în mod riguros subiecții vizați prin reglementările în cauză”, domeniul de aplicare al actului normativ fiind, potrivit textului legii, inclusiv “persoane fizice și juridice care furnizează servicii publice ori de interes public”. În acest caz, nu există o identificare clară a acestor persoane, astfel încât nu este clar cui se adresează legea, susține AV. Din acest motiv, mai susține instituția, destinatarii legii ar urma să fie stabiliți de Guvern, ceea ce ar permite abuzuri:
“Transferând marja de apreciere către Guvern, care stabilește, implicit, criteriile în funcție de care se apreciază care sunt destinatarii normei legale criticate, legiuitorul lasă cale liberă arbitrarului și abuzului de putere”, se arată în textul sesizării.
Avocatul Poporului critică și obligațiile impuse firmelor private „de a lua măsuri “proactive și reactive” pentru “asigurarea rezilienței în spațiul cibernetic”. Aceste măsuri, se arată în sesizare, sunt dificil de dus la îndeplinire, pentru că implementarea lor necesită resurse financiare, iar legea nu prevede niciun sprijin financiar din partea statului. Nu există garanții pentru evitarea abuzurilor “Totodată, limitarea exercițiului unor drepturi ale persoanelor fizice și juridice vizate de actul normativ criticat în considerarea unor drepturi colective și interese publice, ce vizează siguranța națională, rupe justul echilibru care ar trebui să existe între interesele și drepturile individuale, pe de o parte, și cele ale societății pe de altă parte, legea criticată nereglementând garanții suficiente care să permită asigurarea unei protecții eficiente față de riscurile de abuz.”
Sesizarea mai este vizată sancționarea unor “acțiuni derulate de către o entitate statală sau nonstatală, prin realizarea, în spațiul cibernetic, a unor campanii de propagandă sau dezinformare, de natură a afecta ordinea constituțională”. Aici, susține Avocatul Poporului, reglementarea este excesivă și nu are legătură cu securitatea națională: “(… ) se observă că legiuitorul extinde domeniile de securitate națională, inclusiv pentru aspecte care exced scopului legii de securitate cibernetică”. Reglementarea, conform sesizării, extinde de asemenea atribuțiile Serviciului Român de Informații, fără ca autorii legii să identifice ce înțeleg prin “campanii de propagandă sau dezinformare”.
“Ca atare, în măsura în care nu este definită clar și riguros, sintagma campanii de propagandă sau dezinformare considerăm că din modul vag și general de reglementare al sintagmei analizate rezultă că se poate circumscrie unei amenințări la adresa securității naționale orice faptă/acțiune cu sau fără conotație de campanie de propagandă sau dezinformare.
Actul normativ criticat este în contradicție cu dreptul Uniunii Europene în materia comunicațiilor electronice”.
Sesizarea poate fi văzută AICI.