Compania aeriană Blue Air – care este în prezent în proces de a fi preluată, în proporție de 75%, de către statul român, din cauză că nu și-a respectat obligațiile privind ajutorul de stat – are obligații fiscale neplătite de zeci de milioane de lei, iar, pentru recuperarea restanțelor, ANAF a pus poprire pe șase avioane ale operatorului low-cost.
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) – prin Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili – are în evidență compania aeriană low-cost Blue Air cu restanțe în valoare totală de 402,52 milioane de lei, dintre care 336 de milioane de lei reprezintă obligații de plată ce au rezultat după de a primit ajutor din partea statului, potrivit datelor analizate de Profit.ro. Astfel, pentru recuperarea de sume restante la bugetul de stat, Fiscul a pus sechestru pe șase aeronave, a înființat popriri asupra disponibilităților bănești, precum și adrese de înființare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terți.
Conform fișei sintetice citate, Blue Air Aviation are obligații de plată în sumă totală de 402,52 milioane lei, astfel: 66.595.172 lei reprezentând obligații fiscale; suma de 335.922.172 lei reprezentând ajutor de stat și ajutor de salvare acordat în 2020, ca urmare a dificultăților prin care a trecut operatorul aviatic din cauza restricțiilor impuse pentru gestionarea pandemiei de COVID-19.
Defalcat, la 30 septembrie 2022, Blue Air Aviation avea, conform datelor ANAF, restanțe fiscale în valoare de 62.859.561 de lei, dintre care:
Blue Air a terminat anul 2020 pe pierdere:
Cele aproape 336 de milioane de lei – respectiv aproximativ 62 de milioane de euro – reprezintă ajutorul de stat și ajutorul de salvare pe care le-a primit compania din partea statului român și pentru care, pentru că nu și-a respectat obligațiile plată Ministerul Finanțelor, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), a decis să execute scrisoarea de garanție, astfel că urmează să devină acționarul principal, cu 75% din acțiuni, al operatorului aerian.
Cu fiecare lună care a trecut, datoriile companiei au fost tot mai mari, iar în septembrie 2022, Administrația Fondului pentru Mediu i-a pus poprire pe conturi, pentru o datorie de 28 de milioane de lei.
Cu conturile poprite, Blue Air nu a mai putut plăti combustibilul pentru aeronavele pe care le opera și a anulat, în 6 septembrie, toate zborurile, ducând la o criză fără precedent a companiei și la abandonarea a zeci de mii de pasageri pe aeroporturi.
La două luni după anularea zborurilor, pe 17 noiembrie, statul a anunțat că execută scrisoarea de garanție, pentru neplata datoriilor, și va deveni acționar majoritar la Blue Air. În prezent, din 2021 Blue Air este în procedură de concordat, menită să evite intrarea in insolvență.
Președintele AAAS, Daniel Geantă, a explicat, într-un interviu la GÂNDUL EXCLUSIV, ce va face statul după ce va prelua 75% din acțiunile Blue Air, cum ar putea fi recuperați banii plătiți de stat în contul datoriei companiei aeriene.
Potrivit OG 139/2020, prin care s-a acordat acest ajutor de stat, compania aeriană a pus în garanție, pentru situația în care nu ar mai putea rambursa împrumutul:
Aceeași OG 139/2020 prevede că, în situația în care împrumutul nu este restituit, toate aceste bunuri mobile și imobile cu care Blue Air a garantat trec integral în proprietatea statului, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, statul devenind acționar majoritar.
Astfel, prin executarea garanției, statului îi revin: