Blue Air a rămas cu un singur angajat, după ce statul a preluat compania. Ce se întâmplă cu banii pentru zborurile anulate? Daniel Geantă, președinte AAAS: ”Este o societate necondusă, nu avem o situație financiară clară, nu putem spune ce va urma”

Blue Air a rămas cu un singur angajat, după ce statul a preluat compania. Ce se întâmplă cu banii pentru zborurile anulate? Daniel Geantă, președinte AAAS: ”Este o societate necondusă, nu avem o situație financiară clară, nu putem spune ce va urma”
Sursa: ANDREEA ALEXANDRU / MEDIAFAX FOTO
Publicat: 17/01/2023, 17:04
Actualizat: 17/01/2023, 18:30

Autoritățile încă nu pot avea imaginea de ansamblu a situației financiare a Blue Air Aviation – implicit amploarea datoriilor către clienții păgubiți -, după preluarea a 75% din companie, din cauză că operatorul nu și-a respectat obligațiile privind ajutorul de stat. Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), Daniel Geantă, a spus, pentru Gândul, că în prezent nu există un Consiliu de Administrație care să ia decizii vitale în companie, după ce aici a rămas un singur angajat.

Compania Blue Air Aviation este preluată, din 8 decembrie 2022, în portofoliul statului, care deține în prezent 75% din acțiuni, alături de Teodor-Cristian Rada, cu 23,8%, și Airline Invest, cu 1,9%.

„Problema este că, în momentul de față, a rămas un singur angajat, director economic, și este foarte greu să ne dea actele – situații financiare, de resurse umane, creditori. De asemenea, noi am cerut un raport al Consiliului de Administrație, ca sa putem prelua și constitui noul Consiliu de Administrație (CA). Din păcate, nu-l primim și atunci va trebui să constituim noul CA, iar acesta să numească noul director general, pentru a putea lua decizii”, a explicat, pentru Gândul, Daniel Geantă.

„Vechiul Consiliu de Administrație a plecat fără a lăsa un raport de activitate”

Conform ultimelor date financiare, compania a avut, în 2020, 806 angajați, în scădere de la cei 1.145 din anul anterior izbucnirii pandemiei de COVID-19. Pierderile nete cu care a încheiat acel an s-au ridicat la peste 403 milioane de lei.

La finalul anului trecut, compania avea restanțe fiscale de zeci de milioane de lei, pe lângă cele 336 de milioane de lei ce reprezintă obligații de plată ce au rezultat după de a primit ajutor din partea statului, iar Agenția Națională de Administrare Fiscală a sechestrat șase avioane ale operatorului low-cost.

Aveam un calendar, să putem prelua informațiile, să vedem care sunt creditorii, ce datorii sunt, dar toți angajații au plecat, cu excepția unei singure doamne, respectabilă de altfel, și avem mare noroc cu dânsa, este director economic și ne ajută cu actele, dar este foarte greu să ne pună la dispoziție cantitatea enormă de informație, este nevoie de semnături pe cărțile de muncă.

Vechiul Consiliu de Administrație a plecat, nu a lăsat un raport de activitate, așa că trebuie să constituim un nou Consiliu de Administrație și să numim un director general provizoriu, să poată semna acte, iar oamenii să poată pleca mai departe.

Este o societate necondusă. Încercăm, poate până vineri reușim, să constituim un nou Consiliul de Administrație. Dacă nu, sperăm ca într-o săptămână să avem CA, să putem să mergem mai departe”, a explicat, pentru Gândul, președintele AAAS, Daniel Geantă.

Abia ulterior, autoritățile vor putea lua decizii privind bilele de avion cumpărate de români și neonorate.

În prezent, nu avem o situația financiară clară și nu putem spune ce va urma”, a mai spus Daniel Geantă.

Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), Daniel Geantă, la interviurile GÂNDUL EXCLUSIV

Blue Air, cu datorii uriașe și cu zboruri anulate de patru luni

Compania Blue Air a început să adune datorii, inclusiv la stat, prin nerestituirea ajutorului de aproape 62 de milioane de euro primit în pandemie, și s-a asigurat din 2021 că nu va fi executată de creditori, intrând în procedură de concordat, care i-a permis să evite insolvența.

Cu fiecare lună care a trecut, datoriile companiei au fost tot mai mari, iar în septembrie 2022, Administrația Fondului pentru Mediu i-a pus poprire pe conturi, pentru o datorie de 28 de milioane de lei. Cu conturile poprite, Blue Air nu a mai putut plăti combustibilul pentru aeronavele pe care le opera și a anulat, în 6 septembrie 2022, toate zborurile, ducând la o criză fără precedent a companiei și la abandonarea a zeci de mii de pasageri pe aeroporturi.

Peste 54.000 de români au fost afectați de decizia Blue Air, conform detaliilor date de companie, după anularea tuturor zborurilor. Astfel, în perioada 6 – 11 septembrie 2022, au fost planificate și anulate 401 zboruri și 54.161 pasageri au fost afectați.

La două luni după anularea zborurilor, pe 17 noiembrie 2022, statul a anunțat că execută scrisoarea de garanție, pentru neplata datoriilor, după cum a explicat Daniel Geantă, într-un interviu la GÂNDUL EXCLUSIV, la finalul lunii noiembrie.

Mii de români s-au îndreptat împotriva companiei aviatice low-cost Blue Air pentru a-și recupera banii pe care i-au plătit pe curse anulate sau pentru a primi compensațiile stabilite prin actele care reglementează drepturile pasagerilor, pentru curse întârziate sau scoase cu totul din orarul de zbor.

Unii s-au adresat companiilor de specialitate sau au contactat avocați, dar sunt și pasageri care – după haosul din aeroporturi din sezonul estival -, în primele zile ale acestui an, după două, trei luni de așteptare, au început să primească înapoi de la bănci banii plătiți pe biletele de avion. Specialiștii au explicat, pentru Gândul, toți pașii pe care clienții companiei aviatice care se simt nedreptățiți trebuie să îi parcurgă pentru a recupera banii plătiți sau pentru a primi compensațiile cuvenite.

Madalina Prundea
Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina mai mult

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Un instalator austriac a găsit o comoară de 2,3 milioane de euro într-o locuință
Bianca Drăguşanu s-a dezlănţuit și… Gabi Bădălău a spus totul, după scandal: ordin de protecție?!...
FOTO. Ce imagini! Apariția decoltată şi transparentă a celei mai frumoase jurnaliste sportive din lume
Rusia, repetiție pentru un posibil atac nuclear. Ce sistem american poate distruge rachetele intercontinentale ale...
Andreea Nechita, fiica unui cunoscut dezvoltator imobiliar din Iași, a murit subit la doar 22...
Un bărbat a sunat la 112 să anunțe că un hoț i-a intrat în casă....
Putin a anunțat că Rusia a lovit Ucraina cu o nouă rachetă, cu nume de...
Răsturnare de situație! Silviu Prigoană nu ar avea un testament. Cine ar fi primit toată...
Data la care intră pensiile pe card în decembrie 2024. Ce se întâmplă cu cei...
România, lovită de un al doilea val de ninsori, ploi şi viscol de joi seara....
De ce s-a spânzurat Iasmina la 14 ani. Vărul fetei a dezvăluit: "A fost pedepsită"....
S-a vândut celebra banană lipită cu o bandă adezivă. Banalul fruct a fost cumpărat pentru...
Avem TESTAMENTUL lui Silviu Prigoană! Surpriză MAXIMĂ pentru Adriana Bahmuțeanu
Rovinieta NU se mai plătește înaintea efectuării călătoriei. Legea a intrat în vigoare
Guvernul anunţă prelungirea plafonării preţurilor la energie şi gaze pentru consumatorii vulnerabili
Află aici ADEVĂRUL! De ce pare totul PLAT dacă Pământul e rotund?
Apare o nouă taxă la bloc. O plăteşte toată lumea. Nu contează dacă te-ai debranșat...
Furtuna de zăpadă Jari. Meteorologii sunt derutați de amploarea dezastrului
Cod roșu de viscol în mai multe județe ale țării! În ce zone sunt așteptate...
"Tata, nu!" Ultima discuție pe care Igor Cuciuc a avut-o cu Andreea, chiar înainte de...
Șocul dimineții pentru Mădălin Ionescu! Câinele familiei a evadat din curte. Ce s-a întâmplat cu...
VIDEO Ce a surprins Igor Cuciuc la mormântul fiicei sale: "Puișorul nostru"
BANCUL ZILEI. Soacra către ginerele BULĂ: -Ce-o fi văzut fata mea la tine?
Copiii neandethalieni ar fi colecționat fosile la fel cum cei de azi colecționează abțibilduri