Ceslav Ciuhrii, unul dintre cei mai cunoscuți oameni de afaceri din Republica Moldova, cu proiecte în România și alte țări din regiune, construiește în Chișinău ”Satul German”, cartierul considerat cel mai mare și modern proiect imobiliar din Republica Moldova din ultimii 30 de ani. Filantrop, biotehnolog cu afaceri în farmaceutică, omul de afaceri și-a propus să ridice în Chișinău o localitate în localitate, care îți amintește de suburbiile orașelor europene.
Este vorba despre un proiect de 260 de milioane euro, dintre care 100 de milioane de euro sunt investiții în infrastructură: școală, grădiniță, spital, centru de fitness, străzi largi, cu piste pentru bicicliști și multă verdeață etc. Am stat de vorbă cu Ceslav Ciuhrii despre afacerile pe care le gestionează, despre cât de afectată este Republica Moldova de actuala criză, despre oportunități de investiții, și, desigur, despre ”Satul German”.
Optimist, el consideră că această criză nu va continua la nesfârșit, dar până când va trece este nevoie de chibzuință și răbdare. România trebuie să fie un exemplu pentru mediul de afaceri din Moldova, a spus Ceslav Ciuhrii în timpul unui interviu acordat pentru Gândul.
Cât de afectată este economia din Republica Moldova de actuala criză economică?
Când inflația ajunge la 34 la sută, cred că alte comentarii sunt de prisos. Este rău afectată. Companiile care utilizează gaze și electricitate în procesul de producție au fost printre cele mai afectate, unele chiar au fost nevoite să-și întrerupă activitatea.
Cum reacționează mediul de afaceri în fața noilor provocări?
Ținând cont de situația actuală, cu prețurile mari la gaze și electricitate, când inflația a explodat, vreau să vă spun că ne descurcăm bine. Văd foarte mulți oameni de afaceri îngrijorați căutând alternative la surse de energie.
Cât de gravă este criza energetică din Republica Moldova și cum vă afectează afacerile?
Țara noastră depinde în mare măsură de gazele importate din Rusia, din care se produce inclusiv energia electrică. De aici vin în lanț toate problemele. Gaze scumpe – curent scump – cost de producție scump – facturi mai mari, etc. Cetățenii s-au convins că este grav mai ales atunci când capitala s-a cufundat în beznă din cauza deconectării iluminatului stradal seara, pentru câteva ore. Un prieten care a fost recent la Chișinău și mi-a povestit că hotelul în care a fost cazat nu avea căldura pornită, iar în cameră era foarte frig. Se pare că vom simți cu toții această criză energetică.
Se mai poate vorbi de punerea în practică a unor noi proiecte? Dacă da, care sunt acestea. Dacă nu, care sunt puse on hold și care sunt anulate?
Sigur, multe proiecte și-au pierdut din actualitate. De exemplu, o companie care folosește cantități mari de gaze naturale riscă să fie pusă on hold sau să falimenteze din cauza creșterii costurilor de producție și, prin aceasta, a produselor sale tot mai scumpe și mai puțin competitive. Alte proiecte, din contra, au devenit mai interesante.
De exemplu, a crescut mult interesul pentru construcția parcurilor fotovoltaice. Investiția într-un astfel de proiect va fi recuperată mult mai repede datorită prețurilor tot mai mari la electricitate. Pe de altă parte, investițiile mari aflate în stadiu de proiect trebuie ținute, de asemenea, on hold, în opinia mea. Cât privește piața imobiliară, unde vânzările au scăzut substanțial, dezvoltatorii care nu au suficiente resurse financiare pentru a duce proiectele la bun sfârșit ar trebui să aștepte să treacă această perioadă de incertitudine.
Ca om de afaceri, expert în domeniu, ce trebuie avut în vedere în aceasta perioadă de criză? Este criza o oportunitate? Cât de riscante sunt investițiile?
Nu am studii economice, dar am multă experiență în diverse domenii de activitate. În primul rând, să nu uităm că această criză va trece. Ceea ce se cere de la noi este să avem răbdare și să fim chibzuiți. Să nu facem în niciun caz investiții cu bani luați în credit. Investițiile devin mai puțin interesante din cauza puterii scăzute de cumpărare.
Cât de oportune sunt investițiile oamenilor de afaceri români în Republica Moldova în aceasta perioadă? Care sunt oportunitățile de business, care sunt domeniile care necesită nu doar capital ci și know-how din România?
Printre cetățenii români mai există încă părerea greșită că Republica Moldova nu este o țară suficient de sigură pentru business și chiar pentru călătorii. Și asta chiar dacă între timp lucrurile s-au schimbat mult în bine și mulți români care ne-au vizitat țara în scop turistic sau de afaceri s-au convins că Republica Moldova este o țară sigură. Ar fi bine să aducem din România și să implementăm în Republica Moldova, în primul rând, un sistem de asigurare a calității în toate domeniile de activitate a unei firme sau instituții: producție, vânzări, contabilitate, resurse umane etc.
Toate aceste activități să fie procedurate, să existe reguli scrise despre desfășurarea lor, astfel încât să te asiguri din start că produsul sau serviciul este livrat în termen, conform calității cerute și în volumul stabilit. Pare simplu la prima vedere, dar nu este așa. În opinia mea, anume acesta este secretul managementului de succes. Dacă vă amintiți, implementarea acestor măsuri în România a dus la creșterea competitivității antreprenorilor români și, implicit, le-a oferit mult mai multe posibilități să-și vândă produsele atât pe piața UE, cât și pe oricare altă piață.
Cred că antreprenorii moldoveni au abilitatea și maturitatea necesare ca să facă aceste schimbări. Este însă important să nu repete greșelile antreprenorilor din România, care la început au pierdut timp prețios crezând că pot beneficia de fondurile europene fără a face aceste transformări sau încercând pur și simplu să le «adapteze»”
Ceslav Ciuhrii
Haideți să facem o paralelă, ca om de afaceri cu business-uri de ambele părți ale Prutului. Care sunt avantajele respectiv dezavantajele afacerilor în cele două țări?
Dacă vorbim despre diferențele dintre mediul de afaceri din România și cel din Republica Moldova, atunci, în opinia mea, cel din România este mai sănătos. Datorită intrării în CE, România are cerințe clare și stabile pentru toți agenții economici, transparență în administrarea fondurilor bugetare și egalitate de șanse pentru toți cei implicați.
De exemplu, licitațiile electronice pentru contractele de achiziții publice se anunță din timp prin intermediul mass-media. De asemenea, există precizări clare în legislație despre numărul inspecțiilor pe care administrația financiară, Garda Națională de Mediu sau inspectoratul de pompieri au voie să le facă la o firma și obligația lor de a verifica toate firmele, nu doar o parte dintre acestea.
Ați confirmat anterior preluarea unui trust media – Noroc Media. Cu ce scop?
Pentru mine, acest proiect este deopotrivă interesant ca afacere în domeniul media, pe care îmi propun să o dezvolt, dar este de asemenea și un proiect de suflet. De suflet pentru că în copilărie am petrecut mult timp printre artiști și mi-am dorit mereu să construiesc o platformă media pentru a promova tinerele talente și cultura țării mele în general. Am preluat Noroc Media pentru acest scop, dar și pentru a acoperi un gol pe segmentul media de divertisment.
Mai mult, un eveniment important pe care l-am pregătit în cadrul acestui proiect a fost festivalul de muzică folclorică și ușoară “Noroc Fest”, așa cum era în trecut “Potcoava de aur”, dar cu multe idei noi și interesante pentru spectatori și artiști. Prima ediție a festivalului a avut loc în data de 15 și 16 decembrie la Palatul Național “Nicolae Sulac” și a adunat peste 30 dintre cei mai buni artiști și muzicieni din Republica Moldova. Desigur, am avut și un invitat din România, pe Andra. Au fost doua zile de festival cu sala arhiplină. Biletele s-au vândut în mai puțin de 10 zile. Cred că toate aceste detalii vorbesc de la sine despre cât de mult ne iubim tradițiile, cultura și muzica noastră autohtonă.
Îmi pare rău că decizia de preluare a trustului media a fost înțeleasă greșit la început, or, în Republica Moldova se consideră că dacă ai cumpărat canale de televiziune, înseamnă că intenționezi să intri în politică. Nu este adevărat. Sunt și excepții.
Ceslav Ciuhrii
Aveți un proiect imobiliar aparte și anume Satul German. Ce îl individualizează?
În primul rând, trebuie să înțelegem contextul. Din păcate, în municipiul Chișinău lipsește o strategie și un cod urbanistic clare care stabilesc condițiile pe care trebuie să le întrunească orice proiect imobiliar. Ideea de a construi Satul German a apărut, în opinia mea, într-o perioadă dominată de haos în acest domeniu și noi, ca dezvoltator, dorim să convingem societatea că și în aceste condiții de haos în urbanism se poate construi, după regulile europene, un complex rezidențial confortabil care contribuie pozitiv la estetica Chișinăului. Pentru că a venit timpul când oamenii vor ceva diferit de ceea ce s-a construit până acum.
Vreau să vă spun că piața imobiliară din Republica Moldova trăiește o fază de maturitate. Consumatorii au devenit foarte selectivi atunci când vine vorba de alegerea unei locuințe, a căminului familiei. Pe de o parte își doresc confortul și infrastructura urbane, iar pe de altă parte refugiul în natură, apartenența la microcomunități și un grad de securitate înalt. La aceste noi preferințe a contribuit mult și pandemia COVID 19.
”Oamenii caută tot mai des celula ideală, izolare, dar cu acces la curte, spațiu personal, cu mai puțini vecini, dar pe care să-i cunoască mai bine, cu școală, grădiniță, spital, centru de fitness și shopping centru, toate moderne, amplasate în cartier, alături de casă. Și sunt interesați tot mai mult de tehnologii inovative în construcții, materiale ecologice și utilizarea energiei regenerabile. În acest context, produsul dezvoltat de către noi vine să răspundă acestor necesități. Satul German va fi acel mediu nou, adaptat așteptărilor consumatorilor în materie de standarde de viață. Nu în zadar valoarea proiectului “Satul German” este de 260 de milioane euro, dintre care circa 100 de milioane euro reprezintă investițiile în obiectivele sociale și infrastructura localității. ”
Ceslav Ciuhrii
De ce i-ați spus german? Cât de german este? Putem face un portret al cumpărătorului?
Acest proiect este inspirat din standardele de viață și dezvoltare caracteristice comunităților mici germane. Este mai mult despre disciplină, ordine, respect și un set reguli care asigură un nivel înalt de trai, decât despre cultură sau arhitectura germană. Stilul locuințelor, atât în cazul caselor individuale, cât și a blocurilor de locuit, este unul contemporan, adaptat cerințelor vieții moderne și confortului.
Cât de prietenos este cu mediul? Cât de mult se pune accentul pe energia din surse regenerabile?
Unul dintre principiile care stau la baza proiectului este sustenabilitatea. Ne mândrim că Satul German va avea cel mai mare parc fotovoltaic de tip rezidențial din Republica Moldova, iar jumătate din necesarul de energie va fi asigurat de panouri fotovoltaice.
Este important să oferim locuitorilor energie alternativă, regenerabilă, dar și un mediu curat. Iată de ce ne propunem inclusiv să sădim peste 1.000.000 de arbori și arbuști, să amenajăm suficiente scuaruri verzi și să implementăm un sistem de colectare selectivă a deșeurilor.
Care este profilul cumpărătorului?
Dacă vorbim despre portretul cumpărătorului nostru, atunci el este ceea ce noi numim “egoist urban”. O persoană care își dorește mai mult decât metri pătrați, mai mult decât o casă. Își dorește o bună organizare, infrastructură, mai mult timp petrecut cu familia și nu în ambuteiaje, o comunitate cu care împărtășește aceleași valori. Pentru el contează ce resurse utilizează, îi pasă de mediul înconjurător, este sensibil la problemele societății în care trăiește și ajută la rezolvarea acestora.
Proiectul Imobiliar “Satul German” nu poate fi numit doar imobiliar. În concept descoperim și o infrastructură complex, precum Centrul Național de Tenis. Care este convingerea necesității acestui centru în Moldova. Totuși tenisul de câmp este un sport scump…
Fiind președinte al Federației Naționale de Tenis din Moldova, am înțeles că lipsa infrastructurii și, în special, numărul mic de corturi atât pentru selecționate și jucătorii profesioniști, cât și pentru amatori, sunt principala barieră în dezvoltarea acestui sport în Republica Moldova.
”Iată de ce, în ultimii ani, am pus accent pe dezvoltarea infrastructurii și am decis să construim inclusiv o Academie de tenis în Satul German, cu 6 corturi acoperite și 12 corturi descoperite. Vom găzdui acolo turnee naționale și internaționale și vom avea destule terenuri pe care să se antreneze jucătorii. În țările vecine și în regiune, în general, nu există un centru similar. Deci, în perspectivă, Chișinăul va deveni o platformă nouă la nivel internațional pentru acest sport”
Ceslav Ciuhrii
Ce legături aveți cu grupul ACCOR?
Ideea de bază a proiectului “Satul German” este de a construi un oraș în oraș. O comunitate a cărei membri se bucură de confort, au o mulțime de facilități alături de casă și nu pierd timpul în ambuteiaje. Ne-am dorit mult ca în afară de grădiniță, școală, spital, centru de business și centru comercial, să avem și un hotel.
Așa a început colaborarea frumoasă cu grupul ACCOR, căruia îi aparține rețeaua de hoteluri Ibis Styles. Ibis Styles Chișinău va găzdui musafirii care preferă o cameră de hotel în loc să deranjeze gazdele. Acolo vor fi cazați inclusiv participanții la turneele naționale și internaționale. Și, nu în ultimul rând, pentru că Satul German este situat la distanță mică de aeroportul Chișinău, pasagerilor care vor dori să rămână peste noapte la un hotel bun și accesibil din apropiere le va fi comod să se cazeze la Ibis Styles din Satul German.
După cum probabil cunoașteți, fiecare hotel nou Ibis Styles are design unic. Motivul primar al designului hotelului Ibis Styles din Satul German este tenisul de câmp. Un proiect ambițios și drag sufletului meu.
În loc de încheiere, un sfat pentru toți cei care se gândesc să apuce calea antreprenoriatului? Pe ce să mizeze? Curaj? Inventivitate? Nervi de oțel?
Toate la un loc. Antreprenoriatul este ca o navă maritimă care se bucură, de obicei, de ape liniștite, însă uneori este nevoită să navigheze și pe timp de furtună, unde abilitățile și experiența “căpitanului” sunt decisive.
Citește și: