Compania națională de căi ferate din Spania a comandat 31 de garnituri de tren pentru rețeaua feroviară a țării, dar a transmis măsurători greșite, astfel că noile trenuri nu pot fi utilizate pe unele porțiuni ale sistemului de cale ferată.
Întâmplări asemănătoare s-au petrecut și în România: trenuri de metrou care nu încăpeau în stații sau tramvaie mai lungi decât peroanele.
Iată, însă, că situații de acest tip apar și în țări considerate mai dezvoltate.
În iunie 2020, compania națională de căi ferate Renfe a comandat de la producătorul Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) 31 de trenuri noi pentru calea frată cu ecartament de 1 metru, precum și șase trenuri „Alpine”. Totul pentru suma de 258 de milioane de euro.
Dimensiunile furnizate de Renfe producătorului corespund standardelor actuale privind distanțarea în tuneluri. Cu excepția faptului că Renfe a uitat un detaliu: în Cantabria și Asturias, unde trenurile trebuie să circule în regim special, există tuneluri mai înguste, construite în secolul al XIX-lea. Prin urmare, niciunul dintre trenurile noi nu va putea trece prin acestea. Comanda, care urma să fie onoratăa anul acesta, trebuie modificată, iar acest lucru ar putea intârzia livrarea cu trei ani, notează Le Matin.
Cazul a provocat un uriaș scandal în Spania. Președintele regiunii Cantabria, Miguel Ángel Revilla, a declarat că aceasta este „o prostie de nedescris”. „Trebuie să cadă capete”, a spus el.
Guvernul și-a cerut scuze și la 48 de ore după ce ministrul Transporturilor Raquel Sánchez a anunțat că vor avea loc disponibilizări, trei persoane au fost concediate. Aceștia erau funcționari de rangul trei la Renfe și la Adif, compania care se ocupă de structurile feroviare ale țării.