Cele mai mari branduri occidentale au părăsit Rusia, dar se pare că produsele lor nu. În ciuda faptului că mai multe companii europene, nord-americane și japoneze au părăsit Rusia din cauza războiului din Ucraina, impactul asupra consumatorilor ruși este minim, deși timpii de livrare pot fi mai lungi și unele bunuri mai scumpe, notează Reuters.
Camioanele care transportă Coca Cola trec peste graniţă în Rusia, turiştii se întorc din străinătate încărcaţi cu cele mai noi modele Zara, iar magazinele online locale achiziţionează stocurile de mobilă ale IKEA.
În ciuda faptului că firmele europene, nord-americane şi japoneze au părăsit Rusia din cauza acţiunilor sale în Ucraina, impactul asupra consumatorilor ruşi este minim, deşi termenele de livrare pot fi mai lungi şi unele bunuri mai scumpe.
Principala modificare a fost aceea de aprovizionare, dar produsele rămân disponibile atât online, cât şi în magazine.
Marea majoritate a mărfurilor în cauză nu fac obiectul sancţiunilor, iar aceste fluxuri transfrontaliere sunt legale, iar Moscova este bucuroasă să-i lase să intre, indiferent de ruta pe care o iau.
Totuși, dsponibilitatea continuă a mărcilor arată provocarea cu care se confruntă companiile în controlul lanţurilor de aprovizionare, atunci când ies de pe piaţă.
Proprietarul Zara, Inditex, a închis cele 502 de magazine ruseşti ale sale, după ce Moscova a trimis trupe în Ucraina, apoi le-a vândut grupului Daher din Emiratele Arabe Unite.
Acum, importurile la scară mică şi vânzătorii online îi ţin în viaţă, a arătat o analiză Reuters a şase magazine online majore şi conversaţii cu o duzină de cumpărători şi vânzători.
O fată pe nume Albina, în vârstă de 32 de ani, a dus o valiză goală la Minsk vara trecută şi s-a întors 24 de ore mai târziu cu haine Zara, Bershka şi Massimo Dutti, în valoare de 33.000 de ruble, adică 442 de dolari, pentru ea şi prietenii săi.
În timp ce majoritatea mărcilor occidentale care au oprit operaţiunile ruseşti s-au retras şi din Belarus, Inditex nu a făcut-o, însă compania nu a răspuns la întrebarea despre acest lucru.
Rusoaica pe nume Albina a declarat și faptul că a cumpărat haine din Paris şi Dubai, apoi a folosit o platformă de vânzători online.
„Sunt pagini pe Instagram, pe Telegram, sunt fete pe care le cunosc, care s-au mutat să locuiască în Europa sau Istanbul sau Dubai.
Ei colectează comenzi, să spunem în Istanbul, iau 15%-30% ca și comision, apoi le livrează aici şi plătiţi pentru livrare”, a spus ea.
Totodată, rubla puternică de anul trecut şi lira turcească slabă au ajutat consumatorii ruşi.
Dinamica monedei a fost parţial responsabilă pentru o creştere de şapte ori a livrărilor din Turcia pe CDEK Forward, un serviciu de livrare de pe site-uri de comerţ electronic străine, a declarat directorul său de marketing, Dinara Ismailova.
„De îndată ce mărcile au spus că pleacă, a început un fel de panică, iar volumele şi comenzile au crescut brusc”, a spus Ismailova.
Când vine vorba de livrările mici, private, cifra de afaceri a CDEK Forward s-a dublat în termeni monetari anul trecut, 80% din aceasta provenind din haine, în timp ce cifra de afaceri a mărfurilor s-a triplat.
„Este comparabil cu dacă ai mers personal la un magazin Zara din New York, ai cumpărat ceva acolo şi le-ai trimis prietenilor tăi din Moscova”, a spus Ismailova, potrivit Reuters.com.