Consiliul Concurenței a prezentat marți, printr-un comunicat de presă, efectele pe care le va avea introducerea noului regulament care vizează practicile comerciale neloiale agro-alimentare.
Potrivit instituției, interesele producătorilor locali și ale fermierilor din lanțul de aprovizionare agroalimentar, dar și cele ale consumatorilor vor fi mai bine protejate.
Documentul interzice o serie de clauze contractuale și stabilește procedurile de investigare și soluționare a sesizărilor privind practicile neloiale ale marilor comercianți, dar și amenzile pentru încălcarea legii.
„Regulamentul privind practicile comerciale neloiale din lanțul de aprovizionare, aprobat recent de Guvern, are ca principal scop să ofere protecție producătorilor și să asigure o relație corectă cu marii comercianți. Contractele dintre comercianți și furnizori încheiate înainte de data intrării în vigoare a legii au fost deja aliniate la noile prevederi, astfel că încurajăm fermierii, antreprenorii și retailerii să ne sesizeze atunci când constată nereguli”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Potrivit comunicatului, regulamentul clarifică termenii și expresiile utilizate pentru a identifica practicile comerciale neloiale și reglementează procedura de soluționare a sesizărilor, etapele pentru efectuarea investigațiilor, identificarea abaterilor, precum şi modalitățile constatării şi, după caz, sancționării acestor practici. De asemenea, sunt detaliate modalitățile de colaborare cu Ministerul Agriculturii, împreună cu care Consiliul Concurenței a elaborat regulamentul.
Printre clarificările aduse de regulament se numără interzicerea rabaturilor (reduceri pentru defectele de calitate), în timp ce remizele (reduceri pentru vânzările superioare volumului convenit sau dacă cumpărătorul are un statut preferențial) și risturnele (reduceri de preț calculate asupra tranzacțiilor realizate cu același terț, pe o perioadă determinată) sunt permise doar dacă valoarea acestora nu depășește 20% din cea a produselor agroalimentare facturate între cumpărător și furnizor.
„Mai mult, se introduce un plafon maxim pentru serviciile prestate de cumpărător, care nu poate depăși 5% din valoarea încasată de furnizor. Așadar, așa-numitele „taxe de raft” nu vor putea fi mai mari decât valoarea menționată. În plus, magazinele nu mai pot anula comenzile de produse agricole sau alimentare dacă au trecut mai puțin de 30 de zile și sunt obligate să afișeze la raft, pe lângă produsul marcă proprie, cel puțin o marcă a unui producător concurent, iar condițiile de comercializare trebuie să fie similare. De asemenea, sunt permise plățile pentru publicitatea și marketingul produselor, dar și cele pentru suportarea oricăror reduceri cu titlu promoțional, dacă sunt negociate anterior”, se arată în comunicat.
Întregul comunicat poate fi consultat AICI.