Mii de români au primit în această lună două facturi la curent. Problema este că va veni şi a treia, de regularizare. Iată ce explicații dau furnizorii.
Facturile au ajuns la o distanţă de câteva zile, iar furnizorii spun că au fost nevoiţi să modifice de 15 ori sistemele de facturare, într-un an şi jumătate.
Cea mai recentă, la mijlocul lunii decembrie.
Explicaţiile furnizorilor? Modificările de softuri la care sunt obligaţi din cauza deselor schimbări din lege.
„Sunt destul de mulţi clienţi care pentru perioade mai lungi nu au primit factură.
În momentul în care furnizorul facturează cu întârziere perioade mai mari decât perioada normală de o lună, automat trebuie să-i ofere clientului posibilitatea plăţii eşalonate”, a spus Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele ANRE.
De asemenea, sunt români care ar putea să primească şi a treia factură, de regularizare, pentru tot anul 2022.
„În luna martie vom avea cel puţin trei facturi pentru energie electrică. Una aferentă perioadei sfârşitul anului 2022, începutul anului 2023, una care va cuprinde luna februarie şi, respectiv, factura de regularizare, în situaţia în care am consumat mai puţin sau mai mult în anul 2022 decât am consumat în 2021.
Unii furnizori au început deja să trimită facturile de regularizare prin care consumatorii sunt încadraţi în diverse praguri de consum. Cine a făcut economie în 2022 va avea acum de câştigat. Cine nu…”, spune Dumitru Chisăliţă, expert în energie.
„Dacă consumul mediu în anului 2021 a fost să zicem de 90 kWh pe lună, iar în anul 2022 consumul a fost de 110 kWh pe lună, asta înseamnă că va primi o factură de regularizare care va schimba tot preţul care a fost folosit în anul 2022, de la 0,68 de lei pe kWh cu TVA inclus, la 0,80 lei pe kWh cu TVA inclus.
Acest consumator va trebui să achite o factură de regularizare în plus de câteva sute de lei”, mai spune Dumitru Chisăliţă.
Din datele furnizate de ANRE, până acum Enel şi EON au trimis deja aceste documente.
Întârzieri sunt la Electrica Furnizare şi Hidroelectrica.
Din 1 ianuarie, clienţii casnici care se încadrează la un consum mediu lunar de până în 100 de kilowați plătesc 0,68 de lei/kWh, cei care consuma până în 255 de kilowați – 0,80 de lei/kWh, iar preţul maxim de 1,3 lei se aplică celor care depăşesc pragul de 300 de kilowați lunar.
„Furnizorii Enel Energie și Enel Energie Muntenia au emis, începând cu finalul lunii februarie, facturile aferente consumului de energie electrică din perioada 16-31 decembrie 2022 și 1-31 ianuarie 2023.
Pentru consumul înregistrat în luna decembrie 2022, încadrarea în categoriile de plafonare s-a făcut, conform legislației, în funcție de media de consum din 2021.
Dacă indexul a fost transmis în luna decembrie, atunci clienții regăsesc pe factură întreaga lună decembrie facturată cu cantitatea rezultată din indexul transmis.
Având în vedere că, pentru primele 15 zile din decembrie, facturarea s-a făcut pe un index estimat din convenția de consum, în cazul în care această estimare a fost mai mare, clientul regăsește o linie separată numită “Estimat anterior” cu o cantitate scăzută (cu minus).
Aceasta este regularizarea pe luna decembrie 2022.
Începând cu 1 ianuarie 2023, este aplicabilă o nouă schemă de sprijin, astfel că încadrarea în categoriile de plafonare se face în funcție de consumul efectiv realizat în luna facturată.
În plus, clienții care anterior nu beneficiau de plafonare pentru că aveau un consum de peste 255 kWh, începând cu 1 ianuarie 2023, aceștia sunt facturați fie cu 1,3 lei/kWh, conform schemei de sprijin, fie la prețul din contract (dacă acesta este sub plafon).
În același timp, furnizorii Enel Energie și Enel Energie Muntenia au început să emită, începând cu jumătatea lunii martie, facturile aferente consumului de energie electrică din luna februarie 2023”, este explicaţia furnizorilor, potrivit Observator.