EXCLUSIV | Insolvența Blue Air a rămas în pronunțare. Daniel Geantă (AAAS) explică ce înseamnă pentru stat și pentru românii păgubiți – UPDATE

EXCLUSIV | Insolvența Blue Air a rămas în pronunțare. Daniel Geantă (AAAS) explică ce înseamnă pentru stat și pentru românii păgubiți – UPDATE
Daniel Geantă, președintele AAAS
Publicat: 21/03/2023, 07:30
Actualizat: 21/03/2023, 12:37

Judecătorii Tribunalului București sunt așteptați să dea verdictul în procedura insolvenței companiei aeriene low-cost Blue Air, preluată de stat în proporție de 75% pentru că nu și-a mai îndeplinit obligațiile după ce primit un ajutor de stat substanțial în cea mai grea perioadă a pandemiei de COVID-19. Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), Daniel Geantă, a explicat, în exclusivitate pentru Gândul, care sunt implicațiile acestei decizii pentru statul român, principalul acționar, dar și pentru cei păgubiți de vechea conducere a operatorului aerian.

UPDATE : Completul de la Tribunalul București a rămas în pronunțare după termenul de marți.

„Intrarea în insolvență ar fi un lucru benefic în perspectiva redresării companiei, pentru că astfel se poate creiona un plan de reorganizare”, a spus președintele AAAS, subliniind că această procedură nu este sinonimă cu falimentul.

„În condițiile în care un investitor s-ar arăta interesat, insolvența nu împiedică, dimpotrivă, îl poate încuraja să avanseze o ofertă, dat fiind că, de exemplu, o parte din datorii se vor șterge”, a precizat Daniel Geantă.

Tribunalul București dezbate marți cererea de intrare în insolvență a companiei Blue Air Aviation, după ce a constatat oficial că procedura concordatului a eșuat, conform datelor de pe portalul instanțelor.

În paralel, pe rolul aceleiași instanțe se află o cerere de intrare în faliment a companiei aeriene low-cost, despre care a scris recent Gândul, pentru care s-a stabilit termen de judecată în 4 aprilie.

Datorii de zeci de milioane de euro

După ce statul a acordat, la începutul pandemiei de coronavirus, un ajutor financiar pentru Blue Air, iar compania nu și-a putut respecta obligațiile prevăzute în cadrul înțelegerii, Ministerul Finanțelor, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, a decis, în noiembrie 2022, să execute scrisoarea de garanție, astfel că statul a devenit acționarul principal, cu 75% din acțiuni, al operatorului aerian.

Unul dintre momentele dificile pentru Blue Air a fost în septembrie 2022, când Administrația Fondului pentru Mediu a luat decizia de poprire a conturilor operatorului de zbor, iar acesta a anunțat apoi sistarea tuturor zborurilor programate să decoleze de pe aeroporturile din România, din cauza unor datorii de peste 28 de milioane de lei, reprezentând valoarea a 54.230 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021.

Peste 54.000 de români au fost afectați de decizia Blue Air, conform detaliilor date de companie, după anularea tuturor zborurilor. Astfel, în perioada 6 – 11 septembrie 2022, au fost planificate și anulate 401 zboruri și 54.161 pasageri au fost afectați.

Compania are restanțe fiscale de zeci de milioane de lei, pe lângă cele 336 de milioane de lei ce reprezintă obligații de plată ce au rezultat după de a primit ajutor din partea statului, și ANAF a pus poprire pe șase avioane ale operatorului low-cost.

Suma pe care statul a garantat-o pentru Blue Air este de 300.775.000 de lei, ceea ce înseamnă peste 61 de milioane de euro.

Compania Blue Air Aviation este preluată din 8 decembrie 2022 în portofoliul statului, care deține în prezent 75% din acțiuni, alături de Teodor-Cristian Rada, cu 23,8%, și Airline Invest, cu 1,9%.

În momentul preluării de către stat, compania era în procedura de concordat, menită să ducă la evitarea intrării în insolvență. Într-un interviu pentru GÂNDUL EXCLUSIV, din noiembrie 2022, președintele AAAS dădea asigurări că principalul scop este reintrarea în activitate a operatorului aviatic. Totuși, spunea Daniel Geantă, nu este exclusă, conform procedurilor legale, intrarea în insolvență.

„Scopul nostru, al Autorității, este să o redăm circuitului economic, nu este să omorâm societatea respectivă. Dar putem face aceasta în condițiile în care societatea are un activ important, un activ valoros și datoriile nu sunt atât de mari, astfel încât echilibrul între datorii și activul mobil să nu fie așa de mare, pentru că atunci când se va merge la judecătorul sindic, acesta va spune: «Datoriile sunt extrem de mari și activele sunt extrem de mici, și situația de a redresa este foarte mică»”, a explicat Daniel Geantă, înainte de finalizarea analizei situației financiare.

Mii de români s-au îndreptat împotriva companiei low-cost Blue Air pentru a-și recupera banii pe care i-au plătit pe curse anulate sau pentru a primi compensațiile stabilite prin actele care reglementează drepturile pasagerilor, pentru curse întârziate sau scoase cu totul din orarul de zbor.

Unii s-au adresat companiilor de specialitate, alți au contactat avocați, dar sunt și pasageri care, după două, trei luni de așteptare, au început să obțină contravaloarea biletelor de avion de la bănci. Specialiștii au explicat pentru Gândul toți pașii pe care clienții operatorului aviatic care se simt nedreptățiți trebuie să îi parcurgă pentru a recupera banii plătiți sau pentru a primi compensațiile cuvenite.


CITEȘTE ȘI:

Blue Air a rămas cu un singur angajat, după ce statul a preluat compania. Ce se întâmplă cu banii pentru zborurile anulate? Daniel Geantă, președinte AAAS: ”Este o societate necondusă, nu avem o situație financiară clară, nu putem spune ce va urma”

Madalina Prundea
Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina mai mult

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Israelul își pregătește răzbunarea pentru Iran: ce ținte sunt luate în vizor și când poate...
Tatăl copilului Cristinei ICH, audiat la Poliție + Parchetul decide azi dacă cere mandat de...
Prodanca, atac dezlănțuit la Reghecampf: „Fotografii grotești din cluburi și interviuri date de amantă”
Demisii în lanț la o multinațională care le-a cerut angajaților să vină 5 zile pe...
Paul este motociclistul care a murit nevinovat la 18 ani, după ce a fost lovit...
Două femei care căutau de mâncare au fost ucise de un fermier și date la...
Israelul l-a declarat „persona non grata” pe secretarul general al ONU, Antonio Guterres
Presupusul iubit al Simonei Halep cere statului român banii pe 40 de apartamente! Dorin Mateiu...
Voucherele de alimente vor fi încărcate cu BANI. Ministrul Câciu a făcut anunțul OFICIAL! Cine...
O tânără care îşi înşela soţul l-a minţit că a fost violată. A inventat că...
Cioban omorât în bătaie de patronul stânei la care lucra! Ucigașul din Buzău și-a lovit...
Data exactă la care vor fi virate tichetele sociale în luna octombrie. Banii intră direct...
Unde va fi înmormântat Irinel Columbeanu. Dezvăluiri făcute de patronul azilului
Michael Schumacher, prima apariție după 11 ani. A participat la nunta fiicei
Ultimele sondaje pentru cursa de la Casa Albă: Cine conduce la nivel naţional
Întrebare de ȘCOALĂ primară! De ce cad frunzele toamna?
Cutremur în tenis! Simona Halep a anunțat chiar azi, 2 octombrie
Eclipsa solară aduce mari transformări. Persoanele care își schimbă cariera
Interviurile Insula Iubirii, sezon 8. Ispita Eric Berinde își vedea viitorul alături de Cristina Rotaru.“Am...
"Ne îndreptăm spre Al Treilea Război Mondial". Avertismentul sumbru al unui fost lider mondial
Ce mesaj a postat Medana Oprea pe rețelele de socializare: "La fel este și situația...
În această seară, de la ora 20:00, premiera serialului „Inimă rebelă”, la Kanal D –...
BANCUL ZILEI. Bulă face dragoste cu o tipă pe întuneric: - Ce nesimţit eşti!
Telescopul Webb a descoperit dioxid de carbon și apă oxigenată pe unul dintre sateliții lui...