Judecătorii Tribunalului București sunt așteptați să dea verdictul în procedura insolvenței companiei aeriene low-cost Blue Air, preluată de stat în proporție de 75% pentru că nu și-a mai îndeplinit obligațiile după ce primit un ajutor de stat substanțial în cea mai grea perioadă a pandemiei de COVID-19. Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), Daniel Geantă, a explicat, în exclusivitate pentru Gândul, care sunt implicațiile acestei decizii pentru statul român, principalul acționar, dar și pentru cei păgubiți de vechea conducere a operatorului aerian.
UPDATE : Completul de la Tribunalul București a rămas în pronunțare după termenul de marți.
„Intrarea în insolvență ar fi un lucru benefic în perspectiva redresării companiei, pentru că astfel se poate creiona un plan de reorganizare”, a spus președintele AAAS, subliniind că această procedură nu este sinonimă cu falimentul.
„În condițiile în care un investitor s-ar arăta interesat, insolvența nu împiedică, dimpotrivă, îl poate încuraja să avanseze o ofertă, dat fiind că, de exemplu, o parte din datorii se vor șterge”, a precizat Daniel Geantă.
Tribunalul București dezbate marți cererea de intrare în insolvență a companiei Blue Air Aviation, după ce a constatat oficial că procedura concordatului a eșuat, conform datelor de pe portalul instanțelor.
În paralel, pe rolul aceleiași instanțe se află o cerere de intrare în faliment a companiei aeriene low-cost, despre care a scris recent Gândul, pentru care s-a stabilit termen de judecată în 4 aprilie.
După ce statul a acordat, la începutul pandemiei de coronavirus, un ajutor financiar pentru Blue Air, iar compania nu și-a putut respecta obligațiile prevăzute în cadrul înțelegerii, Ministerul Finanțelor, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, a decis, în noiembrie 2022, să execute scrisoarea de garanție, astfel că statul a devenit acționarul principal, cu 75% din acțiuni, al operatorului aerian.
Unul dintre momentele dificile pentru Blue Air a fost în septembrie 2022, când Administrația Fondului pentru Mediu a luat decizia de poprire a conturilor operatorului de zbor, iar acesta a anunțat apoi sistarea tuturor zborurilor programate să decoleze de pe aeroporturile din România, din cauza unor datorii de peste 28 de milioane de lei, reprezentând valoarea a 54.230 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021.
Peste 54.000 de români au fost afectați de decizia Blue Air, conform detaliilor date de companie, după anularea tuturor zborurilor. Astfel, în perioada 6 – 11 septembrie 2022, au fost planificate și anulate 401 zboruri și 54.161 pasageri au fost afectați.
Compania are restanțe fiscale de zeci de milioane de lei, pe lângă cele 336 de milioane de lei ce reprezintă obligații de plată ce au rezultat după de a primit ajutor din partea statului, și ANAF a pus poprire pe șase avioane ale operatorului low-cost.
Suma pe care statul a garantat-o pentru Blue Air este de 300.775.000 de lei, ceea ce înseamnă peste 61 de milioane de euro.
Compania Blue Air Aviation este preluată din 8 decembrie 2022 în portofoliul statului, care deține în prezent 75% din acțiuni, alături de Teodor-Cristian Rada, cu 23,8%, și Airline Invest, cu 1,9%.
În momentul preluării de către stat, compania era în procedura de concordat, menită să ducă la evitarea intrării în insolvență. Într-un interviu pentru GÂNDUL EXCLUSIV, din noiembrie 2022, președintele AAAS dădea asigurări că principalul scop este reintrarea în activitate a operatorului aviatic. Totuși, spunea Daniel Geantă, nu este exclusă, conform procedurilor legale, intrarea în insolvență.
„Scopul nostru, al Autorității, este să o redăm circuitului economic, nu este să omorâm societatea respectivă. Dar putem face aceasta în condițiile în care societatea are un activ important, un activ valoros și datoriile nu sunt atât de mari, astfel încât echilibrul între datorii și activul mobil să nu fie așa de mare, pentru că atunci când se va merge la judecătorul sindic, acesta va spune: «Datoriile sunt extrem de mari și activele sunt extrem de mici, și situația de a redresa este foarte mică»”, a explicat Daniel Geantă, înainte de finalizarea analizei situației financiare.
Mii de români s-au îndreptat împotriva companiei low-cost Blue Air pentru a-și recupera banii pe care i-au plătit pe curse anulate sau pentru a primi compensațiile stabilite prin actele care reglementează drepturile pasagerilor, pentru curse întârziate sau scoase cu totul din orarul de zbor.
Unii s-au adresat companiilor de specialitate, alți au contactat avocați, dar sunt și pasageri care, după două, trei luni de așteptare, au început să obțină contravaloarea biletelor de avion de la bănci. Specialiștii au explicat pentru Gândul toți pașii pe care clienții operatorului aviatic care se simt nedreptățiți trebuie să îi parcurgă pentru a recupera banii plătiți sau pentru a primi compensațiile cuvenite.
CITEȘTE ȘI: