Ministerul Finanțelor Publice a publicat, miercuri, în dezbatere publică, proiectul de act normativ pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) l-a elaborat și l-a transmis luni la MFP spre a fi avizat și depus în Guvern pentru adoptare, în contextul creșteterii tarifelor de referință pentru RCA și mai ales a retragerii autorizației de funcționare a societății Euroins, al patrișea asigurator care iese d epe piață în ultimii op ani. Așa cum anunța Gândul încă de sâmbătă, proiectul prevede revenirea la prețurile din 1 martie anul trecut, pentru o perioadă de șase luni.
Proiectul de plafonarea a tarifelor RCA pentru o perioadă de şase luni, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), a fost publicat în dezbatere de Ministerul Finanţe, instrituție cu rol de inițiator legislativ, și care a decis ca acest act normativ să ia forma unei hotărâri de Guvern.
În această etapă, oficial, Ministerul Finanțelor așteaptă propunerile, sugestiile şi opiniile cu privire la proiect, ce pot fi transmise la adresa de e-mail: [email protected], în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site, după care îl va trimite Executivului pentru a-l înscrie pe ordinea de zi spre adoptare. Odată aprobat de Cabinetul Ciucă, hotărârea de Guvern intră în vigoare la 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial, cu unele excepții, care vor fi implementate în 10 zile. Deci, teoretic, cel mai devreme, plafonarea s-ar aplica din 5 aprilie.
Proiectul a fost elaborat, conform notei de fundamentare, după ce „în ultima perioadă a fost înregistrată o evoluţie ascendentă a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA. Majorarea acestora şi practicarea unor tarife comparabile atât la încheierea contractelor RCA anuale, cât şi a celor subanuale, precum şi suprapunerea acestor practici cu politica majorităţii asigurătorilor de a nu oferi plata în rate la comercializarea contractelor RCA au apărut în contextul unei creşteri ample a preţurilor la energie şi materii prime înregistrate la nivelul economiei naţionale, ce se reflectă în costurile bunurilor de larg consum şi a serviciilor care generează în final dificultăţi financiare atât populaţiei, cât şi operatorilor economici care au obligaţia de a încheia asigurarea RCA pentru vehiculele aflate în proprietate”.
Îngrijorările cu privire a creștera prețului polițelor au venit după publicare noilor taife de referință pentru RCA – orientative – care s-au majorat chiar cu 40% pe cel mai riscant segment, dar și după ce Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a decis retragerea autorizației de funcționare a Societății Euroins România Asigurare-Reasigurare — S.A., constatarea stării de insolvență și promovarea cererii privind deschiderea procedurii falimentului împotriva acesteia, decizie publicată în Monitorul Oficial nr. 223 din 17 martie 2023. Este a patra ieșire de pe piață după alte trei falimente răsunătoare în ultimii opt ani, pentru care s-au plătit din Fondul de Garantare a asiguraților aproape 1,8 miliarde de lei.
Nicu Marcu, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), a explicat, luni, în Parlament – în ședința comună a Comisiei economice, industrii şi servicii împreună cu Comisia de buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital – toate măsurile pe care le-a luat autoritatea de reglementare, prin numeroasele controale și amenzile -istorice dispuse pentru ca societatea Euroins, cu o cotă de 32,72% din piața RCA, cu peste 2,8 milioane de clienți, să își rezolve probleme de solvabilitate, înainte să decidă să o excludă de pe piață.
În paralel, Ministrul Finanțelor a anunațat că solicitat CEC Bank să se autorizeze ca asigurător, după ieșirea de pe piață a societății Euroins.
Autorităţile vor astfel să îngheţe temporar, pentru șase luni , tarifele de primă practicate de asigurători, pentru contractele RCA încheiate după intrarea ăn vigoare a hotărârii, la nivelul tarifelor de primă proprii calculate şi practicate de aceştia la data de 1 martie 2022, iar dacă acelea sunt mai mari ca în prezent de aplică cel mai mic tarif de primă, „astfel fiind asigurată o dispersie a riscurilor la nivelul pieţei de asigurări”.
Cifrele care stau la baza proiectului arată că, în anul 2022, prima medie anualizată RCA, în clasele de bonus-malus în care au fost emise poliţele, practicată de societăţile autorizate şi supravegheate de ASF a înregistrat o creştere de aproximativ 34% pentru asiguraţi persoane fizice, respectiv de 45% pentru asiguraţi persoane juridice, comparativ cu prima medie înregistrată în anul 2021.
Pe categorii de vehicule, prima medie RCA a înregistrat în anul 2022 comparativ cu anul 2021 o creştere de 33,4% pentru autoturisme persoane fizice, 55,6% pentru autovehicule transport marfă persoană fizică, 30,2% pentru autoturisme persoane juridice şi 68,5% pentru autovehicule transport marfă persoane juridice, conform documentului guvernamental.
Comparativ cu semestrul întâi al anului 2021 – adică înainte de prăbușirea anterioară a companiei care era lider pe piața RCA, City Insurance – prima medie anualizată RCA în clasele de bonus-malus în care au fost emise poliţele a înregistrat în luna februarie 2023 o creştere de 98% pentru asiguraţi persoane fizice, respectiv de 104% pentru asiguraţi persoane juridice, dintre care:
„Prin aplicare acestei măsuri se elimină potențialul impact negativ al creșterii prețurilor inclusiv ca urmare a inflației și a luării în calcul a ultimului tarif de referință publicat de către ASF în luna martie 2023. Situația actuală poate fi încadrată ca și situație de criză, dezechilibru major între cerere și ofertă și disfuncționalitate evidentă a pieței, așa cum acestea sunt stipulate în prevederile art. 4 alin (3) și Legea concurențeo nr. 21/1996 republicată, cu modificările și completările ulterioare. Mai mult decât atât, pentru a veni în sprijinul consumatorilor, astfel încât prețul final pe care acștia uurmează să îl plătească pentru achiziționarea unei asigurări RCA, comisioul de distribuție se va limita la maximum 8% din prima brută încasată”, se arată în nota de fundamentare.
„În acelaşi timp, având în vedere măsura îngheţării tarifelor de primă pe o perioadă de 6 luni şi faptul că primele încasate de către asigurători RCA trebuie să acopere obligaţiile care derivă din subscrierea riscurilor, deci implicit să plătească daunele produse în această perioadă, este necesară luarea unor măsuri care să conducă la acordarea unor despăgubiri stabilite la un nivel just, echitabil care să asigure protejarea asiguraţilor şi păgubiţilor. În acest caz, despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor încheiate în această perioadă trebuie să acopere costurile de înlocuire temporară a vehiculului avariat doar în situaţia în care acesta nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic”, arată documentul guvenamental.
Conform notei de fundamentare citate, echilibrul între drepturile şi obligaţiile părţilor în acest raport de asigurare – despăgubire trebuie să aibă în vedere respectarea legii privind evaluarea despăgubirilor acordate pe baza unui mecanism transparent care să conducă la acordarea unei despăgubirii juste şi echitabile. În aceste situaţii legislaţia trebuie să protejeze persoanele prejudiciate ca şi beneficiari finali ai drepturilor la despăgubire, dar şi asiguraţii având în vedere faptul că despăgubirile plătite de către asigurătorii RCA se regăsesc întotdeauna în costul viitoarelor contracte RCA.
„Astfel, se introduc o serie de limitări în ceea ce priveşte preluarea acestei acoperiri având în vedere faptul că persoana vinovată sau asigurătorul RCA al acesteia nu pot fi ţinuţi responsabili să acorde despăgubiri persoanei prejudiciate pentru o perioadă de timp şi la o valoare nelimitată. Ca atare, în cadrul proiectului, s-a avut în vedere acoperirea acestui risc pentru o perioadă de maximum 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către poliţie sau a documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA, după caz, perioada fiind în concordanţă cu perioada de valabilitate a autorizaţiei de reparaţie emisă de către poliţie. Totodată, pentru vehiculele care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de dauna totală economică se aplică o limitare a valorii despăgubirii acordate ce este legată de nivelul valorii de piaţă a vehiculului avariat”, arată inițiatorii.
Astfel, se propune şi instituirea unui mecanism transparent de stabilire a despăgubirilor acordate pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau o clasă inferioară în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
„În acest caz, Guvernul poate interveni pentru o perioadă de timp limitată prin îngheţarea preţurilor astfel încât împrejurările care determină situaţia de criză să fie depăşită”, arată documentul în care se precizează că tarifele de primă maxime adoptate prin prezenta hotărâre se vor aplica de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA pe o perioadă de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
Cei care nu respectă prevederile vor avea de plătit. „Depăşirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite şi practicarea comisioanelor de distribuţie la un nivel mai mare decât cel prevăzut de către asigurătorii RCA constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei. Pe lângă sancţiunea contravenţională principală, în funcţie de gravitatea faptei, Consiliul A.S.F. poate aplica şi sancţiunile contravenţionale complementare prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se arată în nota de fundamentare”, conform documentului guvernamental.
Proiectul Hotărâre privind stabilirea tarifelor de primă maxime aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie poate fi consultat aici.
Nota integrală de fundamentare a proiectului poate fi citit aici.
Proiect HG RCA_22032023 by Gandul.info on Scribd