Teodor Cristian Rada, fostul director general al companiei aviatice low-cost Blue Air, în trecut acționar majoritar al societății preluate de stat după ce nu și-a mai îndeplinit obligațiile privind ajutorul de stat, contestă datele citate de Gândul din raportul Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS).
Cristian Rada deține în prezent aproape un sfert din acțiunile Blue Air Aviation, iar statul, prin AAAS, 75%, dar înainte de preluare, controla compania aflată în prezent, conform oficialilor AAAS, într-o situație „dezastruoasă”.
Contactat de GÂNDUL pentru un punct de vedere privind datele din raportul elaborat de AAAS, publicate în exclusivitate de GÂNDUL, joi, într-un prim episod (informații detaliate AICI), Cristian Rada a spus că explicații și precizări pot fi obținute de la Adrian Teleașă, actualul director general, numit recent de AAAS în această funcție, în urma preluării pachetului majoritar de către stat, după o bună perioadă în care compania aeriană Blue Air a fost „necondusă”.
Când i s-a precizat că aspectele din raportul AAAS vizează operațiuni derulate înainte de schimbarea acționarului principal, mai exact din perioada în care controla compania, Teodor Cristian Rada a afirmat că va putea transmite un comentariu aplicat doar în momentul în care va primi raportul întocmit de specialiștii AAAS.
Îmi pare rău că nu pot comenta decât faptul că articolul dvs. cuprinde foarte multe informații false și este bine să le verificați din mai multe surse înaintea publicării. Repet însă, dovedind bună credință, că la momentul în care voi avea acest raport, vă pot arăta cu documente toate falsurile și inexactitățile publicate de dvs. Nu mă indoiesc de buna dvs. credință, de asemenea, și aștept Raportul pentru a putea avea un punct de vedere pertinent și documentat”, a răspuns Teodor Cristian Rada, la solicitarea GÂNDUL.
Joi, președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului, Daniel Geantă, a confirmat pentru GÂNDUL finalizarea raportului privind situația Blue Air, la care au lucrat specialiștii instituției încă de la momentul preluării de către stat a pachetului majoritar de acțiuni al operatorului aerian low-cost.
Raportul-bombă care privește situația Blue Air, obținut în exclusivitate de reporterii speciali ai GÂNDUL, arată exact cum s-au scurs banii din companie, în loc ca încasările să fie folosite la redresarea acesteia. Gândul a prezentat prima parte a unor dezvăluiri care vor vorbi de la sine despre cum a colapsat Blue Air și cât de dezastruoasă este starea companiei în prezent.
Intrarea societății în „moarte clinică” nu a venit natural, ci este consecința directă a numeroaselor operațiuni identificate în analiza AAAS, care au condus la agravarea situației economice a Blue Air Aviation în perioada 2020 – 2022, deci de la debutul crizei din domeniul aviatic determinată de pandemia de COVID-19 până la decizia de executare a scrisorii de garanție.
Documentul obținut de Gândul detaliază aceste operațiuni dăunătoare companiei care a fost susținută de stat pentru a putea reintra pe linia de plutire:
În acest prim episod, Gândul a arătat cum s-au scurs milioane de euro în alte conturi ale acționarului principal, într-o mișcare de capital care a afectat Blue Air.
Întrebat dacă a sesizat organelor de anchetă aspectele descoperite în raport – parte dintre ele publicate de Gândul joi, într-un prim episod privind operațiunile derulate de fosta conducere a societății -, Daniel Geantă a spus că a urmat întocmai procedura legală.
„Nu știu de unde ați obținut raportul, aveți surse bune. Într-adevăr, vă pot confirma că instituția noastră, la preluarea societății Blue Air, a elaborat un raport intern cu situația existentă. Bineînțeles că acest raport a plecat către instituțiile abilitate ale statului”, a confirmat, pentru GÂNDUL, Daniel Geantă.
Conform informațiilor Gândul, raportul fost trimis în urmă cu aproximativ două săptămâni pe adresa Ministerului Finanțelor Publice, sub umbrela căruia se află AAAS, dar și către Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cea în măsură să verifice finanțele companiei preluate de stat. Aceste entități pot sesiza parchete abilitate, dar și procurorii se pot autosesiza, pe baza informațiilor disponibile.
Suntem datori să facem lucrul acesta, ca instituție a statului român. Nu pot să neg că există un raport, că am preluat o societate către care s-a dat o sumă atât de mare de bani, iar noi am stat cu mâinile în sân, pentru că altfel suntem noi în culpă”, a afirmat Daniel Geantă.
AAAS deține în prezent 75% din acțiunile Blue Air Aviation, după ce statul român a executat scrisoarea de garanție, pentru că nu și-a mai îndeplinit obligațiile după ce primit un ajutor de stat substanțial, de peste 61 milioane de euro, în cea mai grea perioadă a pandemiei de COVID-19.
Dacă atunci când a fost preluată de stat, societatea se afla în concordat preventiv, tocmai pentru a evita intrarea în insolvență, Tribunalul București a aprobat, în 21 martie, această procedură.
Compania Blue Air a strâns restanțe fiscale de zeci de milioane de lei – pe lângă cele 336 de milioane de lei reprezentând obligații de plată ce au rezultat după ce a primit ajutor din partea statului – și ANAF a pus poprire pe șase avioane ale operatorului low-cost. Suma pe care statul a garantat-o pentru Blue Air este de 300.775.000 de lei, ceea ce înseamnă peste 61 de milioane de euro.
Unul dintre momentele dificile pentru Blue Air a fost în septembrie 2022, când Administrația Fondului pentru Mediu a luat decizia de poprire a conturilor operatorului de zbor, iar acesta a anunțat apoi sistarea tuturor zborurilor programate să decoleze de pe aeroporturile din România, din cauza unor datorii de peste 28 de milioane de lei, reprezentând valoarea a 54.230 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021.
Peste 54.000 de români au fost afectați de decizia Blue Air, conform detaliilor date de companie, după anularea tuturor zborurilor. Astfel, în perioada 6 – 11 septembrie 2022, au fost planificate și anulate 401 zboruri și 54.161 pasageri au fost afectați.
Pe 17 noiembrie 2022, statul a anunțat că execută scrisoarea de garanție, pentru neplata datoriilor, și va deveni acționar majoritar la Blue Air.
La acel moment, capitalul societății era deținut de Airline Invest S.A., cu 76,182%, Teodor Cristian Rada (foto medalion), cu 23,809%, și Mihai Călin Rada, cu 0,009%.
Din 8 decembrie 2022, ziua preluării în portofoliul statului, acționarii au devenit Ministerul Finanțelor Publice, prin AAAS, cu 75% din acțiuni, alături de Teodor-Cristian Rada, cu 23,8%, și Airline Invest SA, cu 1,9%.
În următorul episod, Gândul va prezenta numeroasele contractele incerte sau păguboase pentru compania aeriană low-cost, încheiate în ultimii ani.
CITEȘTE ȘI: