Prețurile RCA, plafonate doar din cuvinte. Șoferii care au intenționat să își încheie astăzi polițe obligatorii au avut parte de suprize.
Aparent, preţurile după intrarea în vigoare a măsurii sunt ori la fel, ori diferenţele sunt foarte mici.
Timp de şase luni de acum încolo, companiile nu mai au voie să crească preţurile poliţelor.
Firmele de asigurări ar trebui să transmită către clienţi noile tarife, calculate la nivelul B0, nivelul de bază pentru asigurările auto noi, ca mai apoi şoferii să primească un bonus sau vor fi taxaţi în funcţie de istoricul lor de daune.
Un şofer din Capitală cu vârsta de 49 de ani şi care deţine o maşină cu un motor de 2 litri, a primit, pe 27 martie, un tarif de trei mii de lei.
Preţul a crescut pe 10 aprilie la 3.094 de lei şi a ajuns, pe 11 aprilie, la 2.917 lei.
Practic, o reducere de 6%.
„Sunt nişte scăderi nesemnificative. Este o falsă impresie de stabilitate şi de scădere a poliţei RCA”, explică Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
„1.900 de lei. În condiţiile în care, acum 3 ani, am plătit 708 lei. S-a scumpit considerabil de mult”, a declarat un șofer.
Unii asigurători nici măcar n-au modificat deloc preţurile, deşi legea prevede sancţiuni de până la 50.000 de lei pentru cine nu revine la tarifele din 28 februarie 2023.
„Calculul nu este corect. Chiar ieri am plătit 1.630 de lei”, a spus un șofer, potrivit Observator.
„Consumatorul nu va şti niciodată care este acest tarif de referinţă. Şi atunci trebuie să avem încredere că asigurătorii vor folosi acelaşi tarif şi că autoritatea va reuşi să supravegheze acest lucru”, a explicatViorel Vasile, CEO-ul unei companii de brokeraj.
„Sectorul de asigurări din cadrul ASF nu va avea cum să verifice miile de poliţe eliberate în aceste 6 luni”, adaugă Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
În timp ce plafonarea e în vigoare, autorităţile ar trebui să modifice legea RCA, în aşa fel încât să nu mai avem parte de alte falimente.
Specialiştii din asigurări cred că tocmai îngheţarea tarifelor destabilizează şi mai mult piaţa.
„Acum 6 ani am avut o plafonare. Şi ce s-a întâmplat după plafonare? Am ajuns cu doi jucători, City şi Euroins care au intrat în faliment, care au avut cotă de piaţă 80%.
Ce se va întâmpla dacă facem acelaşi lucru? Vor veni nişte jucători care vor lua o cotă de piaţă considerabilă şi cu siguranţă vom asista la alte falimente”, mai explică Viorel Vasile.
Iar după ce dispare plafonarea, preţurile ar putea creşte din nou. Oricum, majorări la RCA am putea vedea şi odată cu modificarea legislaţiei.
Se doreşte ca asigurătorii să plătească mai mult la Fondul de Garantare, sub forma unui împrumut. Şi-ar putea recupera banii scumpind poliţele.