EXCLUSIV VIDEO | ”Străbunica” din triaj. Povestea primei locomotive românești și a celebrului număr 43 pe care l-a purtat

Publicat: 28/04/2023, 11:00

Locomotiva numărul 43 sau, mai simplu, Călugăreni este, de departe, cea mai „bătrână” dintre locomotivele care au activat pe teritoriul de astăzi al României. Cu o istorie scrisă pe răbojul a peste 159 de ani de existență, locomotiva, care se încăpățânează să funcționeze încă la capacitate maximă, cu stoică eleganță în fața provocărilor venite dinspre sectorul ultramodern al unei tehnologii în plină expansiune, este emblematic pentru Căile Ferate Române, identificându-se practic cu însăși istoria acestei din urmă instituții.

Fabricată în atelierele britanice din perioada anilor 1869, locomotiva – modelul cu numărul 233 în lume – este prima care a străbătut drumul Calului de Foc de pe teritoriul românesc de astăzi. Unicitatea „bătrânei doamne”, cum este alintată locomotiva Călugăreni, derivă nu doar din vechimea ei considerabilă, ci și din acele caracteristici care o fac, în ziua de azi, cu totul și cu totul specială. Iar cel puțin două dintre atributele care pun celebrul număr 43 din istoria vehiculelor CFR pe o listă scurtă a celor dintâi locomotive se referă la existența plugului și la poziționarea cilindrilor.

Apărătorul de animale

Plugul sau apărătorul de animale, cum mai era denumită piesa, astăzi dispărută din configurația vreunei locomotive, era folosit pentru a proteja vehiculul de pericolul potențial reprezentat de animalele mari care ar fi putut fi surprinse pe șina ferată în timpul rulării trenului.

La sfârșitul secolului al 18-lea, plugul era un accesoriu des întâlnit la orice tip de locomotive din cele care remorcau atât vagoane de călători, cât și pe cele de marfă. Iar rolul lor nu era neapărat acela de a proteja animalul de forța distructivă a trenului, ci taman invers.

Parascânteiul de pe locomotivă

Marele inconvenient al locomotivelor care funcționau pe bază de abur saturat, cum este cazul celebrului număr 43, prima din cele cinci locomotive care au asigurat rulajul trenurilor pe ruta București – Filaret – Giurgiu, avea să dea bătăi de cap echipei de ceferiști români care asigurau mentenanța vehiculului, după anii 1920, când impunătorul car de foc Călugăreni își începea o nouă etapă în cariera sa de peste un secol și jumătate. Și ne referim aici la momentul în care numărul 43 devine locomotivă de manevră în cadrul triajului București.

În ce an a fost rebotezată locomotiva Călugăreni, ce număr i s-a atribuit și care au fost motivele care au provocat acest lucru, sunt clarificate în reportajul video cu prima parte a poveștii despre bătrâna doamnă a căilor ferate române, care l-a avut la bordul ei pe însuși Regele Carol I, în prima incursiune pe teritoriul românesc a unui tren destinat transportului călătorilor.

În a doua parte a reportajului video vom prezenta modalitatea insolită prin care erau încălzite garniturile de tren în iernile extrem de geroase ale sfârșitului de secol XVIII, dar și modul cum a reușit să supraviețuiască locomotiva cu legendarul număr 43 vicisitudinilor istoriei din care nu au lipsit episoadele dure ale bombardamentelor din cel de-al Doilea Război Mondial.


CITEȘTE ȘI:

EXCLUSIV VIDEO | De ce a fost bombardat Podul peste Prut construit de Eiffel și care este legătura cu celebrul turn parizian

EXCLUSIV VIDEO | Old Shatterhand, personajul legendar din cartea Winnetou, a fost român. Povestea fascinantă a lui John Xantus, dezvăluită de unul dintre urmașii marelui explorator român ajuns în Vestul Sălbatic

EXCLUSIV VIDEO PREMIERĂ ABSOLUTĂ | Între Rai și Iad în Strâmtoarea Drake, pe urmele Expediției Belgica. Doi cineaști clujeni au dat piept cu moartea în cea mai periculoasă strâmtoare din Oceanul planetar, pentru a reconfigura drumul spre Antarctica al lui Emil Racoviță

EXCLUSIV VIDEO | Povestea ultimului partizan român. Cum a scăpat din ghearele Securității la doar 19 ani. ”Mi-am făcut planurile, chiar cu riscul vieții, să scap de ei”

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Dezvăluiri tulburătoare. Rana fatală a Prințesei Diana, "mică, în locul nepotrivit și foarte rară”, care...
Andreea Bălan a ÎNCĂLCAT legea ziua, în amiaza mare! Noi avem dovada FOTO, ipostaza nedemnă...
Imperiul lui Ion Țiriac a fost împărțit. Magnatul a luat decizia în privința averii
Avertismentul pensionarilor nemulțumiți de noile decizii: „Ne-au amăgit. Or să primească la vot ce merită”...
Roxana Dobre a tăcut cât a tăcut, dar nu a mai suportat și a spus...
Site-ul unde mii de oameni își caută un partener cu care să își pună capăt...
Ninge peste câteva săptămâni în România! Meteorologii Accuweather anunță data exactă a primelor ninsori
Recunoști fetița din imagine? Acum are 39 ani și este adorată de sute de mii...
Rezultate Bac 2024, sesiunea de toamnă. Edu.ro afișează notele la probele scrise
Snopit în bătaie de un vecin, Cristian a murit! "Fiecare os din fața lui e...
Ce se dă de pomană de Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul, pe 29 august 2024
Știrea momentului în România! Ion Iliescu la 94 de ani a...
E legal să filmezi alți ȘOFERI cu camera de bord sau telefonul?
Fondatorul Telegram, Pavel Durov, a fost arestat în Franţa. La 39 de ani, „Mark Zuckerberg...
ASTRONOMII au obținut primele imagini cu STEAUA NORDULUI! Cum arată POLARIS?
Dezvăluire despre Traian Băsescu. Românii n-au avut habar când l-au votat președinte
Rețetă de ghiveci de legume gătit la rece
Ce au vrut să mânânce Ed Sheeran și Chris Hemsworth în România. Unde au ținut...
"Ultima misiune pentru Roberta". Ea este polițista de 21 de ani, ucisă de remorca unui...
Câți prieteni are Anamaria Prodan. Ce spune despre oamenii care au dezamăgit-o. “Cel care e...
Avocata Carmen Obârșanu, despre dosarul uitat al morții lui Petrică Mîțu Stoian: "Cum poți spune...
BANCUL ZILEI. Bulă merge la o tipă acasă. Dormitorul era plin de jucării de pluș....
Peste jumătate de milion de persoane au tranzitat frontiera în acest weekend