Aproximativ 150.000 de cadre didactice, nedidactice și personal auxiliar au intrat în grevă începând de astăzi. În acest timp, ei merg la serviciu, însă nu își desfășoară activitatea, iar elevii fac doar cursurile profesorilor care nu au intrat în grevă.
Reporterii Gândul au mers în prima zi de grevă în două școli din București: Școala Gimnazială „Sfinții Voievozi” și Colegiul Național I.L. Caragiale.
La fel ca în multe alte unități de învățământ, și la Școala Gimnazială „Sfinții Voievozi” este pustiu. Sălile de clasă sunt goale, iar singurul spațiu devenit neîncăpător este cancelaria.
La Colegiul I.L. Caragiale, peisajul este aproape la fel. Aici însă, din 80 de profesori, doar trei nu fac grevă. Astfel că aceștia vin și își țin orele conform programului pe care îl aveau. Andreia Bodea, directoarea Colegiului, spune că situația în care au ajuns este jenantă și speră să se rezolve cât mai curând.
„La Colegiul Caragiale, din 80 de profesori, doar trei nu fac grevă. Restul de 77 sunt toți în grevă. Vor veni la școală ei, ca profesori, deși au contractul de muncă suspendat și evident nu sunt plătiți. Vor veni conform orarului la școală și vor sta în cancelarie. Ceilalți trei care fac ore își vor face orele conform orarului lor. Încă de vineri și cu o confirmare de ieri, pe trei canale de comunicare direct de la mine către diriginți, direct de la mine către Comitetul de părinți pe școală și direct de la mine către Consiliul Elevilor, s-au primit aceste informații cu nume și prenume. Toți ceilalți până la 1.300 de elevi sunt acasă”, a spus directoarea.
După două runde de negocieri eșuate ale sindicaliștilor cu reprezentanții Guvernului, astăzi a început prima grevă a profesorilor din ultimii 18 ani. Andreia Bodea este de părere că lucrurile au rămas nerezolvate de-a lungul timpului și că salariile nu sunt singura problemă cu care se confruntă cadrele didactice.
„Situația este jenantă, este tristă. Pentru mine, om care a mai trecut printr-o grevă generală în 2005, este foarte trist că această școală este pustie și că este o asemenea liniște. Nu este normal ca în atâta amar de timp nu s-a putut negocia și rezolva cât de cât pentru a nu fi puși în situația de a pune lacăt pe școală. Ideea de a pune lacăt pe școală în sine, așa ca simbol și ca imagine, pentru mine este e o imagine extrem de neplăcută. Sigur că înțeleg de ce am ajuns aici. Sunt lucruri rămase nerezolvate, adunate în timp de zeci de ani, care s-au acutizat acum. Firește, nu este vorba numai despre salarii. Sigur, acum 90% din discuție se duce spre salarii, dar este vorba și de statutul cadrului didactic. Lucrurile au venit în avalanșă, prăbușindu-se disciplina în școli, prăbușindu-se complet și respectul față de dascăl. Nu mai contează că ai în față un profesor foarte bun sau un profesor slab, cum din păcate există o mulțime. Suntem tratați într-un mod inacceptabil.
Introducem discipline, scoatem discipline, producem examene, scoatem examene, avem admitere, n-avem admitere. Cum o să fie? Toate aceste lucruri au bulversat, au bulversat profesorii, au bulversat elevii și au adus părinții în pragul nebuniei. Din fericire pentru cei de clasa a XII-a, pentru care acum e ultima săptămână de școală, la Caragiale, cel puțin, lucrurile sunt rezolvate, în ce sens, în sensul în care, așteptându-ne la lucru ăsta, toți elevii au numărul suficient de note. La ei este o singură problemă: să poți face consiliu profesoral pentru validarea situației școlare, ceea ce nu va fi o problemă pentru că vom suspenda greva pentru o zi, probabil joi, pentru a putea să le validăm situația școlară, să poată defila și să aibă festivitatea de premiere, după care revenim la grevă.
Dacă lucrurile nu se încheie, lucrurile se complică pentru ceilalți elevi, pentru că, dacă această grevă durează, să iau un exemplu, două săptămâni, și se încheie peste două săptămâni, copiii aceia se întorc la școală cu o săptămână înainte de a se încheia școala. Unii nu au note, unii sunt în situație de corigență, deci au dreptul la niște note în plus. Materia nu s-a parcurs. Ce facem în această situație? Altceva decât repede, repede, niște ore remediale la care elevii vor veni sau nu vor veni. Elementul timp este esențial în această situație. Eu nu sunt om politic de niciun fel și la niciun nivel. Nu-mi dau seama cât de bogată și de urgentă este agenda celor care ne guvernează, dar cu siguranță cumva ar trebui să găsească o bucată de timp rezonabil și responsabil să trateze această problemă care afectează pe toată lumea. Copii, școală are toată lumea”, a adăugat directorul Colegiului I.L. Caragiale din București.
Directoarea spune că educația nu a fost niciodată o prioritate națională, iar situația de acum este rezultatul unor promisiuni neonorate.
„Este complicat să prelungești anul școlar sau să muți examene naționale. Asta înseamnă ordin de ministru, care nu se dă așa, de azi pe mâine. Schimbarea calendarului de examen se face prin ordin de ministru. Sigur, nu este ceva ce să nu poți face, dar vă dați seama că bulversezi. Acest an școlar a fost un an foarte complicat, cu punți multe, cu tot felul de zile libere. Nu se mai discută despre lucrurile acestea, cu săptămâni de toate culorile, unele, ca idee, își au rostul, dar în fapt, cum s-au transformat, nu-și mai au rostul. Au fost întreruperi după întreruperi, după întreruperi. A fost un an complicat și acum această grevă este cireașa de pe tort, această grevă pe care eu o susțin, evident, deși eu în poziția de director nu sunt în grevă, că nu pot fi în grevă. Susțin întru totul revendicările profesorilor. Nu-mi dau seama cum se vor întâlni cumva la mijloc să rezolve această problemă. Educația – prioritate națională nu a fost niciodată prioritate națională, pentru că educația nu aduce voturi”, a mai spus directorul Andreia Bodea.
CITEȘTE ȘI:
Profesorii solicită Guvernului creșteri de SALARII. Care ar urma să fie impactul bugetar