Sute de șoferi ar fi fost depistați drogați la volan, în mod greșit, după ce polițiștii rutieri nu ar fi respectat prospectul aparatelor DrugTest. Victimele au reușit, cu mare greutate, să evite condamnarea și să-și recupereze permisele de conducere abia după ce analizele realizate la INML au relevat că nu consumaseră substanțe interzise. Un experiment realizat de specialiști din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) a relevat că, dacă sunt folosite la o altă temperatură decât cea menționată de producător, aparatele indică, în mod eronat, faptul că persoana testată a consumat droguri de mare risc.
În anul 2019, Poliția Rutieră a fost dotată cu aparate pentru depistarea șoferilor care conduc sub influența stupefiantelor, achiziționate de la firma germană Drager. Aparatele s-au dovedit utile, mai ales că, în scurt timp, polițiștii au descoperit că numărul șoferilor aflați sub influența drogurilor a ajuns să fie mai mare decât al celor băuți.
Totuși, potrivit unor surse judiciare, polițiștii rutieri nu ar fi ținut cont de un amănunt important, menționat de firma germană în manualul de utilizare al aparatului, motiv pentru care sute de oameni s-au ales cu dosare penale, iar permisele de conducere le-au fost suspendate pentru perioade nelimitate de timp.
În prospectul aparatului transmis de firma Drager se arată că, pentru o funcționare optimă, aceste aparate trebuie folosite la o temperatură cuprinsă între 4 și 30 de grade Celsius. Or, de când au fost achiziționate, acestea au fost utilizate iarna și vara, indiferent de temperatura de afară. Ca urmare, substanțele lichide cu reactivi ar fi fost afectate.
Sursele citate au precizat, pentru Gândul, că specialiști ai Poliției au testat ce se întâmplă dacă o persoană care nu a consumat stupefiante este testată cu aparatul DrugTest la o temperatură mai scăzută de 4 grade Celsius.
Rezultatul a fost că aparatul a dat erori, în sensul că la unele teste a reacționat pozitiv pentru benzodiazepine și amfetamine. Astfel, mai pe românește, conform DrugTest-ului, polițiștii care au suflat luaseră medicamente psihotrope sau ecstasy.
De altfel, o analiză realizată de specialiștii Secției de Toxicologie din cadrul Institutului Național de Madicină Legală, la solicitarea Gândul, a relevat că, în cursul anului 2021, la INML au fost analizate 1.657 de probe biologice care au ieșit pozitive după testarea cu aparatul Drug Test de către polițiștii bucureșteni ai Brigăzii Rutiere.
Dintre acestea, 215 au avut rezultate negative la INML, adică 12,9 la sută. Asta înseamnă că cel puțin fiecare al zecelea șofer testat pozitiv a fost, în realitate, complet nevinovat, iar mai multe erori au fost înregistrate tocmai la benzodiazepine și amfetamine.
Conform polițiștilor rutieri, legislația prevede că un șofer testat pozitiv la droguri pierde pe loc dreptul de a conduce, pe o perioadă nelimitată, iar pe numele său este întocmit un dosar penal.
În mod obligatoriu, șoferul este transportat la o unitate medicală pentru recoltare de probe biologice, după care dosarul este trimis la unitatea de parchet de pe lângă judecătoria competentă teritorial pentru locul în care s-a făcut testarea. Din acel moment până când analizele de laborator sunt gata, persoana suspectată că s-a urcat la volan după ce a consumat droguri nu are dreptul să conducă.
Surse din Poliție au declarat, pentru Gândul, că din cauza numărului foarte mare de dosare, șoferii așteaptă, în medie, aproximativ un an până la aflarea rezultatelor, timp în care unii dintre aceștia suportă sancțiuni nedrepte, care în cazul unora, așa cum sunt șoferii profesioniști sau alte categorii de persoane dependente de permisul auto, pot avea efecte grave.
CITEȘTE ȘI: