Arhitectul Ștefan Dumitrașcu, despre starea pasajelor Lujerului și Obor: „Au colapsat poduri și la două minute după recepție” | DECLARAȚII EXCLUSIVE

Arhitectul Ștefan Dumitrașcu, despre starea pasajelor Lujerului și Obor: „Au colapsat poduri și la două minute după recepție” | DECLARAȚII EXCLUSIVE
Publicat: 09/08/2023, 08:00

Ștefan Dumitrașcu, fost arhitect-șef al Capitalei, în prezent arhitect-șef al Sectorului 3, a declarat, pentru Gândul, că podurile și pasajele din Capitală trebuie în permanență îngrijite și monitorizate. Specialistul explică aceste aspecte în contextul în care ultimele expertize ale Municipalității arată că trei structuri mari, precum Pasajele Lujerului și Obor, dar și Podul Băneasa, au grad V de degradare.

Nicușor Dan a anunțat, marți, că Primăria Capitalei a finalizat recent de expertizat toate cele 28 de pasaje aflate în administrare, iar concluzia este una extrem de îngrijorătoare.

La trei dintre ele trebuie intervenit de urgență, au grad V din punct de vedere al stării tehnice.

„Cele care sunt în categoria urgență sunt Podul Băneasa, Pasajul Obor și Pasajul Lujerului. La acestea va trebui să intervenim în perioada următoare. Lucrările pentru cele două pasaje sunt estimate la 50 de milioane lei fiecare, pentru Podul Băneasa undeva la 20 milioane lei”, a explicat primarul general.

Ștefan Dumitrașcu, fost arhitect-șef al Capitalei, a precizat pentru Gândul, că aceste structuri trebuie monitorizate permanent.

„Lucrările din construcții precum podurile și pasajele, sau treceri supra și subterane, necesită o mentenanță permanentă, pentru că sunt structuri permanent solicitate și aflate la discreția naturii. Ele trebuie să fie monitorizate permanent, astfel încât să se stabilească stadiul lor de uzură. Sunt categorii de la I la V, care determină gradul de risc în exploatare a acestor lucrări de artă în construcții. Nu puține au fost cazurile în întreaga lume cu poduri prăbușite, ne aducem aminte de cazul celebru din Italia, de acum câțiva ani, de la Genova, unde s-a prăbușit Podul Morandi. La noi, am văzut poduri care au colapsat și la două minute după recepție”, a declarat, pentru Gândul, Ștefan Dumitrașcu, fost arhitect-șef al Capitalei.

Specialistul a explicat cum trebuie monitorizate podurile și pasajele.

„Pe aceste poduri sunt montați senzori care monitorizează permanent deplasările relative și absolute ale elementelor de structură, față de elemente fixe, față de teren. În momentul în care acești senzori detectează o deplasare prea mare a unui element de structură, în momentul acela trebuie intervenit, pentru că nu mai este mult până când structura poate să prezinte avarii semnificative, iar colapsul este faza finală”, este de părere arhitectul.

Ștefan Dumitrașcu: „Eu nu mă aștept la lucruri bune”

Ștefan Dumitrașcu mai spune că nu trebuie să ne așteptăm la lucruri bune în ceea ce privește reabilitarea podurilor și pasajelor.

„Nu trebuie făcute intervenții pompieristice, dar trebuie îngrijite în permanență. Eu nu mă aștept la lucruri bune, ingineria mentenanței unor lucrări de artă nu se face după ureche. Îți trebuie studii și practică îndelungată în șantier. Primăria se laudă că a trasat o dungă pe asfalt, pentru că atât poate”, a conchis Ștefan Dumitrașcu.

Planșeul de la Unirii, pericol public

O altă construcție extrem de complexă, dar care se prezintă foarte prost, este Planșeul de la Unirii. Despre situația de aici, Gândul a relatat în martie 2021, în premieră.

Planșeul de beton din Piața Unirii, pe sub care trece Râul Dâmbovița, este în prezent într-o stare de degradare foarte mare. Potrivit specialiștilor în construcții, care au verificat planșeul, acesta se poate prăbuși în cazul unui seism de intensitate medie, iar problema uriașă este că pe sub Dâmbovița (și pe sub planșeu) se află pasajul de la metrou, dintre Unirii 1 și Unirii 2.

Pe de altă parte, pe deasupra planșeului este organizată circulația rutieră din Piața Unirii. Practic, la această structură trebuie să se intervină de urgență, pentru a se evita o tragedie.

Nicolae Oprea
Absolvent al Universității București, Nicolae Oprea și-a început cariera de jurnalist în anul 2004 și a semnat de-a lungul acestor ani în publicații mai mult
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Un bărbat aflat pe moarte își petrece ultimele săptămâni de viață creându-și propria versiune AI,...
Ce a pățit Florentina din Iași, după ce s-a cuplat pe Facebook cu un tânăr...
FOTO. Antonela, răsfățată de milionarul Paszkany! Așa arată tânăra care primește orice dorește
Antonia s-a trezit cu un mesaj de la fiul lui Ștefan Bănică Jr. după ce...
Un copil pierdut acum 28 de ani într-o gară chineză și adoptat în Olanda începe...
Mario, reacţie halucinantă după ce a ieşit din BAC: 'Am ieşit să beau'. Ce notă...
Emily Burghelea, nevoită să stea o perioadă cu o TIJĂ în cap, după accidentul de...
Reacţia unui băimărean când a văzut cam cât ar trebui să cheltuiască pe zi la...
Imaginile durerii de la înmormântarea familiei din Suceava, ucisă de un șofer de TIR
O femeie s-a aruncat cu propriul copil de pe acoperișul unui bloc! Mama și-a explicat...
Cod roşu de senzualitate! Vedetele au făcut spectacol în public pe plajele din România
Publicație britanică, despre Dacia Duster: Nu e mastodont electric de 400 CP...
ISU Tulcea emite RoAlert: Pot cădea obiecte din spaţiul aerian. România nu e vizată de...
Forme CIUDATE, observate în atmosfera superioară a Pământului
TESTARE pentru șoferii din România. NOILE REGULI se vor aplica în toată țara
Care sunt cele mai de succes melodii ale lui Celine Dion. ”My heart will go...
Cine ar fi, de fapt, iubita lui Babasha. Artistul nu se mai ascunde: „Fără cuvinte”
Perle la BAC 2024. Ireal ce au putut scrie: „Noi nu am studiat nuvela. Pe...
Laurențiu Reghecampf, dezvăluiri cutremurătoare despre ziua în care tatăl său s-a stins din viață: „A...
Cerințele care trebuie respectate cu sfințenie! Ce le-a cerut Maluma organizatorilor Neversea pentru a cânta...
BANCUL ZILEI. Bulă la ora de Anatomie. Profesoara: – Bulă, ce este coloana vertebrală?
Avioanele hipersonice ar putea fi folosite pentru călătorii spațiale
×