Tragedia de la Crevedia a deschis „Cutia Pandorei” în ceea ce privește funcționarea stațiilor GPL în țara noastră, premierul Marcel Ciolacu cerând controale, la nivel național, cu privire la îndeplinirea condițiilor de autorizare, funcționare și exploatare a tuturor instalațiilor de depozitare și comercializare a carburanților. Deși exploziile de la stația din Crevedia au îngrozit, la propriu, o țară întreagă, solicitările de montaje de GPL nu au scăzut, așa cum s-ar fi așteptat patronii stațiilor de alimentare cu acest gaz. Este mărturia unui proprietar de service, al cărui business funcționează în partea de Nord a capitalei.
Interlocutorul Gândul, patron de service cu alimentare GPL – care a dorit însă să-și păstreze anonimatul- a povestit că, în primele zile după tragedia de la Crevedia, oamenii au venit, într-adevăr, într-un număr mare la service, pentru a le fi verificate mașinile pe GPL.
În același timp, paradoxal, s-au mărit și cererile de montaje de GPL, semn că șoferii nu au renunțat să folosească acest gaz.
Acesta susține că, din experiența sa, ceea ce s-a întâmplat la Crevedia este o eroare umană, deoarece, pentru siguranța tuturor, aceste lucruri trebuie făcute cu un sistem omologat și sigur, care să nu lase loc pentru producerea unor tragedii.
„Nouă ni s-au mărit solicitările de montaje de GPL săptămâna trecută. Nu au scăzut de nicio culoare. Din punctul nostru de vedere, al unui service care montăm GPL pe mașini, pot spune că este un gaz foarte sigur. Ce s-a întâmplat acolo, după părerea mea, este o eroare umană. Din ce spune domnul procuror, se transbaza gazul dintr-o cisternă în alta, care trebuie, într-adevăr, făcută cu niște chestii omologate, cu un sistem omologat și foarte sigur.
Pot să vă spun atât: toate rezervoarele, inclusiv cele din care se alimentează, au un sistem de siguranță. Rezervoarele care se montează pe mașini au sistem de siguranță – se numește multivalvă, care are rolul de a regla presiunea din rezervor. Toate rezervoarele de la mașinile montate cu GPL se încarcă 80% din capacitatea lor.
Restul de 20% rămâne ca spațiu de siguranță pentru dilatarea gazului, pentru cazurile în care este expusă la căldură foarte mare sau la foc. În momentul acela, gazul aflat înăuntru se dilată până la 100%, moment în care multivalva are rolul de a deschide și de a elibera această proporție de 20%, pentru a o da în aer”, a explicat sursa noastră.
Antreprenorul susține că, dacă la Crevedia erau niște cisterne de benzină, ele ar fi sărit după zece minute în aer, pentru că benzina este mult mai inflamabilă decât gazul.
Acesta punctează că, din punct de vedere al siguranței, GPL-ul este sigur, însă verificările trebuie făcute într-un mod profesionist și la o perioadă de timp rezonabilă, deoarece toate rezervoarele de GPL montate pe mașină, au termen de valabilitate de zece ani.
Deși prețul în creștere al benzinei determină tot mai mulți români să aleagă alimentare cu GPL, interlocutorul Gândul susține că, în România, există încă mentalitatea că acesta este un gaz periculos sau că este gazul săracului – spre deosebire de viziunea din alte țări – acolo unde oamenii aleg într-un număr foarte mare montajul de GPL, respectiv alimentarea cu acest gaz.
„La inspecțiile tehnice periodice, la ITP – că noi avem și stație de ITP la service, dotate cu detectoare de GPL – rolul nostru este acela de a verifica dacă mașina are pierderi de gaz. Este bine de știut și de respectat că toate rezervoarele de GPL montate pe mașină au termen de valabilitate de zece ani.
După acest termen ele trebuie să fie înlocuite, pentru că, după ce depășesc acest termen, nu mai sunt chiat atât de sigure, motivul fiind acela că gazul exfoliază rezervoarele pe interior. Și atunci, acest rezervor trebuie înlocuit la zece ani. Sunt foarte mulți oameni care aleg GPL, este adevărat, perceput puțin ciudat în România. Am auzit mai multe păreri cum că ar fi combustibilul săracului, ceea ce nu este adevărat.
În Occident, mai exact în Italia, Germania, Olanda, Austria, montajul de GPL este foarte întâlnit, aproape 90% din stațiile PECO au GPL la alimentare. Este mult mai răspândit decât în România, iar acolo oamenii nu-l văd periculos, așa cum am mai auzit la noi.”
Antreprenorul recunoaște că, într-adevăr, diferența altor țări față de România o reprezintă sistemul de alimentare, acolo unde stațiile de GPL sunt la rând cu cele de motorină și fiecare om își alimentează singur.
În plus în aceste țări, pentru mai multă siguranță, rezervoarele sunt introduse în pământ, ceea ce interlocutorul Gândul recomandă și pentru România.
Ținând cont de expertiza sa în acest domeniu, patronul stației GPL are un mesaj clar pentru șoferi: orice miros de gaz, trebuie să te trimită de urgență cu mașina la service!
„În Occident, acolo unde am alimentat eu personal, aproape toate stațiile de GPL sunt la rând cu cele de motorină și fiecare om își alimentează singur. Toate rezervoarele sunt introduse în pământ. Nu ar fi rău să se întâmple și în România așa, pentru mai multă siguranță. Dar, trebuie să ținem cont de un lucru. Acuma, dacă într-o mașină miroase a GPL și tu fumezi și nu te duci cu mașina la service, da, asta este o greșeală foarte mare a celui care conduce mașina.
Trebuie mers imediat pentru verificări. Cum se simte un miros de gaz, mașina trebuie să fie dusă imediat la service, pentru a vedea de unde provine mirosul. Asta este de datoria fiecăruia. Concluzionând, pot spune că, după ce s-a întâmplat la Crevedia s-au speriat foarte mulți oameni, inclusiv la noi la service, ceea ce a crescut traficul pe partea de verificat, însă asta doar în primele zile.
Contrar estimărilor noastre, pentru că ne așteptam să fie o scădere, chiar o prăbușire, pe partea de montaj a GPL-ului, ținând cont de context. Nu s-a întâmplat asta, din contră, aș putea spune că ni s-au mărit solicitările. Este adevărat că și prețul benzinei a crescut destul de mult în ultimele zile, iar GPL-ul a rămas exact la jumătate”, a conchis sursa Gândul.
Secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne, Raed Arafat, a declarat, duminică, într-o conferinţă de presă, că până în prezent au fost constatate 2.150 de deficienţe la staţiile GPL în urma controalelor dispuse după exploziile care au avut loc la Crevedia.
Specialiștii recunosc că cererea de alimentare cu GPL în țara noastră a crescut odată cu majorarea prețului carburantului, apărând, în acest context, tot mai multe stații de distribuție GPL.
Conform unui act normativ în vigoare din 1999, stațiile de distribuire a GPL auto trebuie să se afle la distanțe clar stabilite față de construcții sau străzi. Distanțele legale variază:
Prima explozie de la stația GPL din Crevedia, județul Dâmbovița, a avut loc sâmbătă, 26 august, și a fost urmată de o explozie mult mai puternică, chiar în timpul intervenției pompierilor.
Doi oameni din Crevedia au murit și alte 56 de persoane au fost rănite, dintre care 39 de pompieri, doi polițiști și doi jandarmi. Dintre pacienții rămași internați, cu arsuri și traumatisme, 12 au fost transferați la clinici din Belgia, Italia, Germania, Austria și Norvegia.
Conform bilanțului de marți, sunt internați în continuare trei pacienți critici intubați și ventilați mecanic, dintre care doi la Spitalul Floreasca și unul la Spitalul „Bagdasar-Arseni”.
În unităție medicale din Capitală sunt internați și 24 de pacienți aflați în stare medie sau ușoară, dintre care: 11 la Spitalul Floreasca, opt la Spitalul “Bagdasar-Arseni”, trei la Spitalul de Chirurgie Plastică, Reparatorie și Arsuri, unu la Spitalul Universitar de Urgență și unu la Spitalul Elias.
De precizat că Florin Petre își va păstra postul de primar, chiar dacă i se retrage sprijinul politic. Codul administrativ prevede că un primar pierde funcția în cazul demisiei din partid și nu face referire la consecințele care survin unei excluderi.
Motivul invocat de Marcel Ciolacu este că primarului din Crevedia nu-i pasă de comunitatea care l-a ales.
„Voi propune excluderea primarului din Crevedia în următorul Consiliu Politic Național, de la sfârșitul săptămânii. Un primar care ”n-a știut” și căruia nu-i pasă de tragedia prin care trece comunitatea care l-a ales nu are ce căuta în PSD!”, a punctat premierul.
„Când am venit eu la primărie, această locaţie avea suspendată activitatea de cei de la ISU, nu mai avea voie să vândă carburanţi la cetăţeni. Dar, venea cisterna, încărcau, știau ei ce făceau. Cei de la ISU au fost de 2-3 ori în control, dar mai multe informaţii nu deţin. Nu mai aveau voie să vândă la butelii la cetăţeni, dar cisternele încărcau acolo”, a spus primarul din Crevedia.
Ancheta privind exploziile de la Crevedia a fost preluată de Parchetul Înaltei Curți de Casație și Justiție, fiind coordonată de procurorul Marius Iacob, care a instrumentat incendiile de la Maternitatea Giulești și Piatra Neamț, dar și cazul Elodia.
Un al doilea dosar deschis după exploziile de la Crevedia este instrumentat de Parchetul Curții Militare de Apel București și vizează modul de intervenția a pompierilor la depozitul GPL. Dosarul este deschis procedural în astfel de cazuri, pentru posibile infracțiuni de neluare și nerespectare a măsurilor de protecția muncii și vătămare corporală din culpă, dar asta nu înseamnă că au existat indicii că s-a greșit cu ceva sau că existau suspiciuni că pompierii nu și-a făcut treaba.
Alte două dosare au fost deschise la Direcția Națională Anticorupție, în urma sesizărilor din oficiu, având ca obiect săvârșirea de către funcționari publici a unor presupuse infracțiuni de abuz în serviciu cu obținere de foloase necuvenite pentru sine sau pentru altul, în legătură cu autorizarea stației GPL din Crevedia.
CITEȘTE ȘI:
EXCLUSIV | Șeful DNA explică de ce au fost deschise 2 dosare penale după exploziile de la Crevedia