Prima pagină » Cultură » VIDEO | EFECTUL PICASSO, expoziție-eveniment la Muzeul de Artă Recentă. 46 de lucrări ale pictorului sunt în premieră în România până în ianuarie

VIDEO | EFECTUL PICASSO, expoziție-eveniment la Muzeul de Artă Recentă. 46 de lucrări ale pictorului sunt în premieră în România până în ianuarie

Muzeul de Artă Recentă din București (MARe) își deschide, miercuri, porțile publicului dornic să simtă „Efectul Piccaso”. Este vorba despre o expoziție – eveniment pentru România, unde ajung pentru prima dată zeci de lucrări ale marelui artist, opere care aparțin familiei sale și care sunt găzduite tradițional în muzeul din Paris care îi poartă numele. Totuși, în 2023, anul în care se împlinește o jumătate de secol de la dispariția fizică a marelui pictor, opt țări de pe pe glob, printre care și România, marchează această bornă prin expoziții tematice. Instituția de cultură care găzduiește această expoziție-eveniment este una privată, printr-o colaborare de succes cu instituțiile statului, care au asigurat o parte semnificativă din finanțare, alături de partenerii din mediul de afaceri și societatea civilă. Expoziția „Efectul Picasso” este deschisă până pe 8 ianuarie, iar în marja sa vor fi derulate alte evenimente culturale, de la cursuri pentru cei mici, la dezbateri și la proiecții de film.

Expoziția „Efectul Picasso” debutează miercuri și poate fi vizitată până pe 8 ianuarie 2024, la Muzeul de Artă Recentă București (MARe), de pe Bulevardul Primăverii.

Evenimentul este organizat în parteneriat cu Musée National Picasso din Paris și marchează 50 de ani de la dispariția marelui artist, în cadrul programului Célébration Picasso 1973 – 2023, din care fac parte alte 42 de muzee din lume. România este singura țară din Europa Centrală și de Est care este cuprinsă în amplul proiect lansat de Franța și Spania.

Pentru prima dată ajung în România cu această ocazie 46 de picturi, desene și gravuri semnate de Pablo Picasso, care acoperă perioada de creație de la 1908 la 1972. După multe aventuri birocratice, acestea au fost aduse de la Musée National Picasso din Paris, timp de trei zile și trei nopți.

Erwin Kessler: Este o premieră absolută

Erwin Kessler, directorul Muzeului de Artă Recentă București / Foto: Alexandra Pandrea

„Expoziția «Efectul Picasso» este o premieră din toate punctele de vedere, nu doar pentru că l-am adus pentru prima dată într-o expoziție masivă, uriașă pe Picasso – nu doar cu gravuri, cum a fost în 1968, și cu picturi în ulei de mari dimensiuni și de mare relevanță pentru opera acestuia.

Și este, până la urmă, din nefericire, o premieră absolută, în sensul că niciun nume de mare artist nu a mai fost expus în România în ultimii 55 de ani într-o expoziție de asemenea amploare. Niciodată, nimeni, nu mă refer numai la Picasso. N-am avut Klimt, n-am avut Cézanne, n-am avut Jackson Pollock, n-am avut Andy Worhol. Nu am avut nicio expoziție uriașă a unui artist reprezentativ”, a precizat Erwin Kessler, directorul Muzeului de Artă Recentă București.

Prezența operelor lui Pablo Picasso în România este o premieră și pentru Europa Centrală și de Sud Est.

„În cazul acestui, în 2023, este o premieră, pentru că în expoziția noastră face parte din cele 42 de expoziții care aniversează 50 de ani la dispariția lui Picasso și sunt în opt țări. Dintre acestea, singura din Europa Centrală și de Est este România”, a explicat Erwin Kessler, care este și curatorul expoziției.

Expoziția a fost susținută atât de companii private, dar și de instituțiile de cultură și administrația locală a Capitalei.

„Tot timpul trebuie să se raportezi la cei mari. Dacă nu, rămâi în provincialism. Trebuie să te raportezi la cei mari, e un mare artist, îl avem la București, trebuie să ne bucurăm de el”, a declarat și primarul general al municipiului București, drept argument al deciziei de a susține și finanța o parte din costurile acestui demers cultural.

„Noi trebuie să construim imaginea unui București cultural și imaginea unui București gazdă a marilor evenimente sportive și asta înseamnă inclusiv concerte de trupe mari, asta înseamnă finala Europa League, toate aceste lucruri vor pune Bucureștiul pe hartă”, a explicat Nicușor Dan.

Raluca Turcan: Moment unicat în viața expozițională a Bucureștiului și a României

Raluca Turcan, ministrul Culturii / Alexandra Pandrea

„Este un moment pe care l-am așteptat și eu foarte mult. L-am așteptat și ca iubitor de artă, pentru că nu foarte des poți să admiri lucrările lui Picasso în București și, în același timp, ca ministru al Culturii, pentru că din prima zi de mandat, într-o strânsă legătură cu Muzeul de Artă Recentă, început să urmărim în detaliu pregătirea acestei expoziții”, a declarat Raluca Turcan în cadrul conferinței de presă organizate marți la MARe.

Ministrul Culturii a apreciat anvergura evenimentului la care participă România, prin MARe,  singura țară care găzduiește această expoziție în Europa Centrală și de Est.

„Efectul lui Picasso din punct de vedere al vieții culturale, este inestimabil, așa cum este și opera prezentată aici în acest muzeu și există câteva argumente de necontestat pentru lucrurl acesta. O dată că România intră în circuitul țărilor europene cu inițiative culturale de anvergură”, a spus ministrul Culturii.

În plus, Raluca Turcan consideră că parteneriatul pe care MARe l-a creat cu Musée National Picasso din Paris este revelator pentru capacitatea instituțiilor de cultură din România de a intra în parteneriate de anvergură cu instituții culturale importante din alte țări.

„Muzeul de Artă Recentă, chiar dacă este o instituție relativ tânără, și-a câștigat un loc extrem de bine definit în peisajul cultural românesc și a devenit o instituție de cultură extrem de respectată la nivel internațional”, a apreciat Ministrul Culturii.

Ceea ce a remarcat în plus Raluca Turcan este solidaritatea creată în jurul acestui proiect.

„De asemenea, un lucru bun este dat și de faptul că organizarea acestei expoziții excepționale a adus împreună efortul mai multor entități într-un spirit de solidaritate care face cinste nouă ca societate și arată că solidaritatea este oricând posibilă dacă valorile sunt autentice, în jurul cărora aceasta să se manifeste. Și în această expoziție avem efortul comun al unor instituții publice, avem parteneriat cu instituții de presă, cu companii private, cu organizații nonguvernamentale. Iată, așadar entități unite într-un efort comun pentru un lucru de valoare în România”, a declarat ministul Culturii.

Includerea în această expoziție a lucrărilor artiștilor români inspirați de Picasso subliniază forța creatoare a unei generații începând cu anii 60 până astăzi, care prin arta lor au reușit să asigure țării un loc aparte pe harta culturală europeană, a apreciat Raluca Turcan.

„Nu în ultimul rând, sunt convinsă că această expoziție va aduce în București vizitatori nu doar din România, ci și din străinătate. Și Capitala, și datorită acestei expoziții, va avea va deveni un epicentru cultural care prelungește euforia culturală pe care am avut-o și în urma Festivalului Enescu și, pe termen mediu și lung, orice eveniment cultural de amploare, care aduce foarte mulți vizitatori, foarte mulți participanți contribuie și la creșterea economică. Și este cea mai sustenabilă modalitate de creșterea economică, aceea prin cultură, pentru că oamenii deja devin fideli și participă la viața societății”, a subliniat Raluca Turcan.

Ministerul Culturii, partener al evenimentului, a sprijinit finanțarea acestui proiect cu aproximativ 51% din cheltuielile aferente organizării, printr-un program prioritar de finanțare în cadrul programului prioritar Ciprian Porumbescu în domeniul arte vizuale, după cum a detaliat șeful instituției.

„Mă bucur foarte, foarte mult că sunt parte la acest moment unicat în viața expozițională a Bucureștiului și a României și aș vrea oarecum să fie doar începutul unor expoziții de anvergură, pentru că avem capacitate instituțională pentru proiecte de anvergură, avem oameni pasionați, avem și capacitatea de solidaritate, inclusiv pentru finanțare, pentru a susține evenimente culturale de calitate. Vă mulțumesc, vă felicit foarte, foarte mult pentru această expoziție. Sper să fiți un exemplu de bună practică și pentru alte instituții culturale. E remarcabil că vorbim de o instituție privată de cultură și exemplul acesta mi-aș dori să-l văd multiplicat inclusiv la nivelul instituțiilor publice de cultură”, a conchis ministrul Raluca Turcan.

Julien Chiappone-Lucchesi, director al Institutului Francez din România / Alexandra Pandrea

„Expoziția «Efectul Picasso» face parte din seria de evenimente de pe tot Globul care marchează 50 de ani de la moartea lui Pablo Picasso, inițiat de Musée National Picasso din Paris, aflată sub înaltul patronaj al președintelui Emmanuel Macron. Célébration Picasso conectează mari muzee din cele mai importante orașe ale lumii, printre care este București, sunt suntem foarte mândri. Suntem mândri că am contribuit alături de echipa Institutului Francez la acest eveniment cu adevărat istoric: au fost nenumărate schimburi de e-mailuri, întâlniri online, offline petrecute în jurul schițelor, planuri care au evoluat bine până în ultimul moment. Iar astăzi este ziua vernisajului. «Efectul Picasso» este o reușită culturală și de cooperare franco-română”, a declarat, în cadrul conferinței de presă, Julien Chiappone-Lucchesi, director al Institutului Francez din România.

Artiștii români expuși alături de Picasso

Față în față cu operele marelui Pablo Picasso sunt expuse, pe cele trei niveluri ale MARe, 65 de lucrări – picturi, sculpturi, fotografie, ceramică, graffiti – semnate de 37 de artiști români contemporani, influențați de opera uneia dintre cele mai mari personalități ale artei moderne.

Printre artiștii români care împart spațiul expozițional cu Pablo Picasso se numără Ion Grigorescu, Mircea Cantor, Ștefan Bertalan, Alma Redlinger, Neculai Păduraru, Vasile Gorduz, Florin Mitroi, Victor Man, Silvia Radu și Dumitru Gorzo.

Acest eveniment de anvergură marchează și cinci ani de la deschiderea Muzeului de Artă Recentă București.

De-a lungul celor peste trei luni ale expoziției, Muzeul de Artă Recentă București  va susține o serie de cursuri pentru copii, în cadru programului său consacrat, MARe de Mic.

În plus, în ianuarie, MARe va organiza un simpozion internațional de două zile, dedicat lui Picasso și influenței sale asupra artei, cu precădere est-europene, după cel de-Al Doilea Război Mondial, cu participarea unor reputați istorici de artă din România, Franța, Germania și Cehia/

Care este valoarea de inventar

Valoarea culturală a lucrărilor semnate de Pablo Picasso este inestimabilă, în schimb valoarea lor de inventar, pentru care au fost asigurate, este de aproape 136 de milioane de euro.

Numai transportul lucrărilor a costat 140.000 de euro, după cum a precizat directorul MARe la întrebarea Gândul.

Per ansamblu, organizarea întregului eveniment de la București a implicat costuri de 1,1 milioane de euro, care au fost strânși atât prin contribuții din partea Ministerului Culturii și a Primăriei Municipiului București, prin ARCUB, dar și din partea partenerilor privați.

„Cert este că acest demers nu a fost unul ușor și am plecat dintr-un parteneriat în care Ministerul Culturii să sprijine cu 100.000 euro și în același timp Guvernul să ajute muzeul cu partea de transport. Din nefericire, hățișurile birocratice au fost teribile și, cu toate că ne-am chinuit să facem un act normativ – nu reușeam să obținem aviz la Justiție – și până la urmă am mers pe soluția suplimentării sumei pe care a acordat-o Ministerul Culturii și s-a ridicat la aproximativ 165.000 euro, revenind în sarcina muzeului să gestioneze celelalte componente de transport, asigurare și amenajare expoziției”, a detaliat ministrul Culturii.

Din partea Primăriei Municipiului București s-au acoperit costurile cu cesiunea drepturilor de autori pe perioada expoziției.

„În privința finanțării date de primărie prin ARCUB, lucrurile au fost simple: 90.000 euro, un contract direct cu Muzeul Picasso din Paris, o splitare (împărțire) între MARe și ARCUB în plata drepturilor de cesiune pentru tablouri, direct contractată cu Muzeul Picasso”, după cum a precizat directorul ARCUB, Mihaela Păun.

700.000 de euro vin din surse private.

„Vizitatorii pe care îi estimăm trebuie să fie peste 30.000 de vizitatori, măcar pentru a fi break-even (pentru a acoperi cheltuielile – n.r.), ceea ce vrem este să supraviețuim în primul rând”, a conchis directorul MARe.

Expoziția de la MARe, cu sediul pe Bulevardul Primăverii 15, este deschisă zilnic între orele 10:00 – 20:00, cu excepția zilei de marți.

Un bilet cu prețul întreg costă 100 de lei, iar unul dintru grup de minimul cinci persoane este 70 de lei.

Elevii, studenții și pensionarii plătesc 50 de lei pentru a vizita expoziția.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și