Rusia și China par să deschidă un nou front împotriva Occidentului în zona Oceanului Arctic, Beijingul intensificând ambițiile comerciale și militare în această regiune, în care Moscova este deja extrem de activă, comentează cotidianul Financial Times.
În octombrie, după acțiuni aparent deliberate împotriva unor conducte și cabluri din Marea Baltică, amiralul NATO Rob Bauer lansa următorul avertisment: ”Trebuie să ne pregătim de un conflict care poate apărea în orice moment și în orice domeniu, inclusiv în regiunea arctică”.
În contextul războiului din Ucraina, Rob Bauer a atras atenția că ”amenințarea rusă” ar putea apărea și în spațiul nordic, observând însă și intensificarea activităților Chinei în această regiune.
”După admiterea Finlandei în NATO în urmă cu câteva luni, Rusia este flancată la vest, nord și est de alianța occidentală. Dar afirmă superioritate geostrategică în zona arctică, unde forța militară imensă este combinată cu activități comerciale din ce în ce mai intense pe Ruta maritimă nordică, în apele Oceanului Arctic, unde Moscova manifestă revendicări legale extinse. Iar intrarea în scenă a Chinei a fost remarcabilă. În ultimul deceniu, a pompat aproximativ 90 de miliarde de dolari în proiecte ruse de exploatare a resurselor petroliere, de gaze și minerale din Oceanul Arctic și a început să coopereze cu Moscova pentru crearea «Drumului Polar al Mătăsii» – cel mai nou segment al Inițiativei «O Centură, Un Drum», a președintelui Xi Jinping”, notează editorialistul Kristina Spohr, profesor de Istorie Internațională la Institutul de studii economice din Londra (London School of Economics, LSE).
Ambițiile Beijingului în regiunea arctică se înscriu în campania de creștere a influenței economice, avantajată de contextul sancțiunilor occidentale impuse Rusiei. În martie, Rusia și China au decis intensificarea traficului maritim pe culoarul nordic. La nivel geografic, Moscova deține controlul, dar Beijingul are pârghiile economice, prin operațiuni portuare.
Problema potențialului ostil al activităților ruso-chineze a devenit evidentă în contextul incidentelor produse pe 7-8 octombrie în Golful Finlandei. Au fost constatate avarii la o conductă care făcea legătura între Finlanda și Estonia și la două cabluri submarine între Estonia, Finlanda și Suedia.
Sistemele de localizare maritimă au indicat prezența în zonă a navei Polar Bear, aparținând grupului naval chinez NewNew Shipping Line (NNSL). Sunt suspiciuni asupra colaborării cu vasul rusesc Sevmorput.
”Deși atenția este asupra navei Polar Bear, nu poate fi exclusă complicitatea Rusiei. China a fost reticentă să acționeze până acum în nordul Europei, dar Rusia are atât motivele, cât și o istorie a acțiunilor de intimidare a vecinilor. Însă, în mod evident, China se teme că o Rusie care are capacitățile slăbite ar putea pierde conflictul cu Occidentul în Ucraina. În contextul în care consideră că ar avea mult de câștigat de pe urma unei lumi «post-occidentale», de tip poli-centric, China probabil calculează că sunt mici costurile actelor de provocare cu impact redus”, subliniază editorialistul, notând că aliații din cadrul NATO sunt îngrijorați de prezența ruso-chineză în Marea Baltică.
Amiralul Rob Bauer a atras atenția că, deși NATO încearcă să evite un conflict militar, are sarcina de a proteja infrastructura și de a contracara inamicii. Culoarele maritime din Oceanul Arctic trebuie să rămână ”libere și navigabile”, pentru beneficiul tuturor, a subliniat Rob Bauer.
Foto: Profimedia
Citește și: