Statele europene importă cantități din ce în ce mai mari de motorină din India, un produs care în multe cazuri este de origine rusă, în contextul în care Uniunea Europeană a interzis, în mare parte, achizițiile de petrol din Rusia, în cadrul sancțiunilor impuse din cauza invaziei militare în Ucraina.
Importurile Europei de motorină din India, un stat care achiziționează masiv petrol rusesc, sunt în creștere, apropiindu-se de 305.000 de barili pe zi, cel mai mare volum de după ianuarie 2017, arată date procesate de firma de analize comerciale Kpler, potrivit agenției Bloomberg.
Nu este posibil să fie depistată exact motorina care provine din petrolul rusesc – întrucât India procesează petrol și din alte surse -, dar exporturile Moscovei le-au furnizat rafinăriilor indiene capacități masive de producere a motorinei și de intensificare a vânzărilor internaționale.
În noiembrie, în Europa a ajuns inclusiv un transport al companiei Nayara Energy Ltd., cu sediul în Mumbai. Anul acesta, firma a importat 60% din petrolul procesat din Rusia, conform datelor obținute de compania Kpler. Principalul furnizor indian de motorină în Europa – Reliance Industries Ltd. – obține din Rusia mai mult de o treime din petrolul procesat.
Intensificarea importurilor de diesel din India evidențiază o modificare fundamentală în comerțul cu produse petroliere după invazia Rusiei în Ucraina. În urmă cu un an, Rusia era principalul exportator de motorină spre Europa, un combustibil vital pentru industrie și pentru sectorul transporturilor. Uniunea Europeană a interzis cele mai multe importuri de petrol pe cale maritimă din Rusia în decembrie 2022, iar din februarie au fost interzise și produsele petroliere.
În acest context, Uniunea Europeană și Marea Britanie au fost nevoite să achiziționeze diesel de pe alte piețe. India contribuie la asigurarea necesarului, în contextul în care importurile europene din SUA, Turcia și Arabia Saudită au fost în scădere în noiembrie. Volumul motorinei din Arabia Saudită ar urma să scadă la aproximativ 94.000 de barili pe zi, cel mai scăzut nivel de după 2020.
”Disponibilitatea produselor petroliere din Arabia Saudită a scăzut puternic în octombrie și noiembrie din cauza operațiunilor de întreținere, ceea ce a intensificat interesul pentru motorina produsă în India”, explică Eugene Lindell, șeful diviziei produselor rafinate din cadrul grupului Facts Global Energy.
În contextul în care Occidentul refuză petrolul din Rusia, Moscova a devenit interesată să exporte spre Asia. India a achiziționat petrol rusesc la prețuri avantajoase și l-a vândut după procesare pe piețe în care motorina este foarte căutată, inclusiv în Europa.
”Volumul de 1,6-1,8 milioane de barili de țiței rusesc pe care îl cumpără zilnic rafinăriile indiene creează un avantaj competitiv pe care alții nu îl au”, explică Viktor Katona, analist la grupul Kpler.
Foto: Profimedia
Citește și:
Lagarde cere consolidarea independenței energetice a UE / ”Se configurează un nou peisaj geopolitic, marcat de tensiuni care fragmentează economia”