După aproximativ trei sferturi de an în care tarifele polițelor de asigurare civilă auto obligatorie (RCA) au fost plafonate de autorități, pentru a evita o nouă explozie a prețurilor, asigurătorii au transmis public că, o eventuală prelungire a înghețării acestor tarife, care încetează la sfârșitul anului, este departe de a fi un „medicament minune”.
Reprezentanții asigurătorilor consideră că plafonarea tarifelor RCA, pe care nu au agreat-o încă de la introducere, nu ar trebui prelungită după termenul în vigoare în prezent, din ultima zi a anului.
Prețul RCA a fost inițial plafonat – în aprilie, la nivelul de la finalul lunii februarie – până la jumătatea lunii octombrie, după retragerea autorizației de funcționare a societății Euroins România, al patrulea asigurător care iese de pe piață în ultimii opt ani.
Măsura a fost luată pentru a preveni o nouă explozie a prețurilor, așa cum se întâmplase anterior în cazul societății City Insurance, în septembrie 2021, și după publicarea unor tarife de referință, orientative, majorate semnificativ pe unele segmente.
Ulterior, înainte de expirarea termenului din octombrie, măsura plafonării a fost prelungită până la finalul anului, având în vedere că erau încă multe polițe, aproximativ 800.000, rămase la Euroins România și care expirau după această dată, respectiv în 7 decembrie.
Pentru anul următor, Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat pe site-ul său noile tarife de referință pentru polițele obligatorii RCA de răspundere civilă auto, tarife orientative, și la se observă creșteri mici față de tarifele de referință din primăvară, când măririle au fost și de peste 40%.
„Prelungirea înghețării tarifelor RCA este departe de a fi un „medicament minune”. Din contră, ar putea duce din nou la rezultatele la care toți am fost martori în urma plafonării din 2016. Este o măsură care nici pe hârtie nu arată bine și care nu credem că va mulțumi pe nimeni, mai ales pe termen mediu şi lung. Unii stakeholderi vor fi însă afectați pe termen scurt”, consideră Alexandru Ciuncan, președinte și director general al Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR).
UNSAR, înființată acum aproape 20 de ani, reprezintă 21 de companii de profil, care dețin o pondere de aproximativ 90% din piața locală de asigurări. Membrii UNSAR plătesc despăgubiri de circa 1.8 miliarde euro pe an, ceea ce înseamnă 5 milioane euro în fiecare zi calendaristică.
Potrivit oficialului UNSAR, prețul polițelor RCA este influențat de numărul mare de accidente, de despăgubirile disproporționate și nu întotdeauna corect prezentate, de unde decurg o serie de factori ce pot fi soluționați inclusiv prin demersurile legislative promise de Guvern în contextul plafonării.
„Însă dialogul trebuie să fie unul tehnic și nu unul populist. De altfel, dacă ne uităm în istorie, industria de asigurări a vorbit în nenumărate ocazii despre măsurile care trebuie luate pentru a nu mai fi repetat trecutul. La momentul primei prelungiri a înghețării tarifelor polițelor RCA, în luna septembrie 2023, am atras atenția asupra consecințelor negative ale unei asemenea decizii și continuăm să susținem aceleași argumente”, a precizat Alexandru Ciuncan.
Reprezentantul asigurătorilor a amintit că pentru înghețarea tarifelor de primă s-a invocat situația excepțională ca urmare a falimentelor și nevoia de preluare de către celelalte companii de asigurări a unui portofoliu semnificativ de clienți.
Totuși președintele UNSAR avertizat că prelungirea plafonării crește riscul ieșirii de pe piață a altor asigurători.
„Printr-un efort semnificativ, piața de asigurări a reușit să absoarbă acest șoc. Însă, pentru acest lucru, companiile de asigurări au avut nevoie de capital, fie consumând din cel existent, fie cerând bani către acționari. Continuarea plafonării pune o presiune uriașă pe asiguratorii din piață, ce crește riscul ieșirii altor jucători, dintr-o piață care are oricum doar șase companii autorizate și reglementate în România prezente și încă 2 care activează în baza pașaportului european. Este evident, așadar, că orice potențială ieșire din piață va genera o presiune suplimentară asupra restului jucătorilor, creându-se un efect de domino”, a subliniat Alexandru Ciuncan.
În cifre, potrivit UNSAR, plafonarea a însemnat:
Potrivit UNSAR, contribuția asigurătorilor la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a crescut de la 1% în 2021, la 7% în 2023, reprezentând o povară financiară semnificativă – bani ce sunt alimentați de către asigurători din valoarea polițelor plătite de toți asigurații pe toate tipurile de asigurări generale, nu doar RCA.
„Nu se știe când vor fi recuperate aceste sume și care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflația și pierderea de dobândă. Avem însă nevoie de o schimbare profundă a legislației RCA – așa cum Guvernul a promis anul acesta. Este o necesitate pe care asigurătorii o susțin de ani de zile. Actuala lege și-a demonstrat limitele de atâtea ori, iar măsurile provizorii, așa cum este cea de înghețare a tarifelor RCA, nu fac decât să ascundă problemele sub preș”, consideră Alexandru Ciuncan.
Președintele UNSAR face apel la dialog, pentru a remedia cauzele, mai degrabă decât efectele.
„Soluțiile optime vin mereu în baza dialogului. Și avem soluții. Schimbarea ține de noi toți: clienți, șoferi, autorități, asigurători și distribuitori. Fiecare dintre noi avem un rol și nimeni nu poate rezolva de unul singur situația în care ne aflăm. Industria de asigurări e pregătită să ofere tot sprijinul tehnic pentru modificarea actualei legi RCA și pentru a rezolva problema în amonte, nu la vărsarea râului. Trebuie lucrat la cauze, nu la efecte”, a conchis Alexandru Ciuncan.
Citiți și: