Drumul Expres Oradea – Arad, proiect estimat la un miliard de euro, va străbate județele Bihor și Arad și va avea o lungime totală de aproximativ 134,5 kilometri. Drumul va avea profil de autostradă cu trei benzi de circulație pe sens pe o distanță de 14,6 kilometri, profil de autostradă cu două benzi pe sens pe o distanță de 43,5 kilometri și profil de drum expres cu două benzi de circulație pe sens pe 76,4 kilometri.
Este primul proiect în care Guvernul României nu joacă un rol principal, iar descentralizarea devine, iată, realitate.
„Asta înseamnă că avem un proiect tehnic cu toate avizele necesare. Urmează ca în 30 de zile să se emită deciziile de expropriere, după care vom primi autorizația de construire. În paralel, în primele zile ale lunii ianuarie vom preda CNAIR toată documentația și în prima jumătate a lunii se va decide modalitatea de realizare a implementării proiectului, cine va face licitația, CNAIR sau cele patru administrații publice locale”, a declarat Ilie Bolojan, președintele Consiliului Județean Bihor, potrivit sursei citate.
„Estimez că în a doua jumătate a lunii ianuarie va porni licitația pentru selectarea constructorilor care să execute lucrările. Acestea vor trebui finalizate în 2 ani”
Ilie Bolojan
În ultima sa ședință din anul 2023, Guvernul României a adoptat ultima Hotărâre referitoare la DX Oradea – Arad, pentru „declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional Drum Expres Arad – Oradea, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum şi aprobarea listei imobilelor proprietate publică a unităţilor administrativ – teritoriale, care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional”.
Actul normativ a fost publicat și a intrat în vigoare la o lună după o altă Hotărâre de Guvern, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiției.
Șoseaua va avea o lungime totală de 140 km, cu tot cu ramificații, și va costa 11,729 miliarde lei, echivalentul a aproape 2,6 miliarde euro, din care 10,083 miliarde lei (peste 2,24 miliarde euro) lucrările de construcții propriu zise, diferența urmând să acopere inclusiv despăgubirile acordate proprietarilor de terenuri.
Sursa foto – CJ Bihor
Citește și: