Premierul Marcel Ciolacu l-a demis miercuri seara pe Mihai Dodu, ex-șeful de la Secretariatul de Stat pentru Recunoașterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist. Eliberarea din funcție vine ca urmare a neregulilor constatate de Corpul de Control al premierului care a cerut eliberarea din funcție a lui Dodu, se precizează în raportul Corpului de Control.
Corpul de Control al Prim-Ministrului(CCPM) a derulat o acțiune de documentare la Secretariatul de Stat pentru Recunoașterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 („SSRML”) în baza Planului de control al CCPM aferent anului 2023, document aprobat de prim-ministrul României în luna ianuarie 2023 și înregistrat la CCPM cu nr. 452/20.01.2023, se arată în comunicatul CCPM.
Raportul reprezintă o sinteză a constatărilor preliminare care a făcut obiectul informării transmise Prim-ministrului României, cu propunerea privind eliberarea din funcție a Secretarului de stat Mihai Iulian DODU președinte al SSRML în conformitate cu dispozițiile Codului administrativ, precizează Corpul de Control.
CCPM a sesizat Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal și a solicitat sprijinul de specialitate în legătură cu o presupusă scurgere de date cu caracter personal către presă, din dosarul de revoluționar al lui Marcel Ciolacu.
Potrivit raportului, membrii Comisiei au anulat certificatele de Luptător cu Rol Determinant („LRD”) unui număr de 65 de persoane, invocând ca element de noutate Decretele Președintelui României nr. 232/2022 și nr. 1068/2022, acte care nu intră în categoria documentelor calificate cu acest titlu, în contextul în care doar o parte dintre aceste persoane aveau hotărâri judecătorești definitive prin care le-a fost respinsă cererea de acordare a calității de LRD”.
Totodată, demersurile întreprinse de reprezentanții instituției de a anula certificate de LRD după apariția decretelor menționate anterior s-a realizat cu încălcarea prevederilor art. 8 alin. (6) din Legea nr. 341/2004, dispoziții care reglementează faptul că obținerea și retragerea titlului se bazează pe atribuirea și anularea certificatului LRD, și nu invers, susține Corpul de Control al primului-ministru.
Astfel, „retragerea titlurilor de LRD s-a efectuat fără ca pentru cele 65 de persoane să fie anulate în instanța de contencios administrativ certificatele LRD care erau deja emise la data retragerii titlurilor de LRD prin Decretul nr. 232/2022 și Decretul nr. 1068/2022, deşi art. 1 alin. (6) din Legea Contenciosului administrativ nr. 554/2004 prevede că SSRML putea solicita în instanţă anularea acestor certificate, raportat la faptul că actul nu mai putea fi revocat întrucât a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice, iar instanța de judecată ar fi avut obligația a se pronunța și asupra efectelor juridice produse de acestea, respectiv asupra legalității obținerii de drepturi în perioada deținerii certificatelor LRD fără temei legal”.
În susținerea acestei constatări preluăm chiar din „obiecțiunile” reprezentanților SMRL, potrivit cărora din totalul celor 55 de litigii înregistrate în instanță, pentru 4 acțiuni au fost pronunțate hotărâri judecătorești definitive, din care 3 au fost pronunțate în favoarea persoanelor cărora le-au fost anulate certificatele de LRD și doar o hotărâre în favoarea SSMRL, situație de fapt ce confirmă în parte abaterea de la legalitate a actelor administrative de anulare a certificatelor.
Corpul de Control spune că s-au găsit nereguli în ce privește aspectele referitoare la neadoptarea unei proceduri prevăzută de actele normative în vigoare.
Astfel, „la nivelul SSRML nu au fost dispuse măsuri de către conducerea instituției pentru întocmirea procedurii operaționale de anulare a certificatelor, cu încălcarea prevederilor art. 491 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 1412/2004, cu modificările și completările ulterioare şi ale art. art. 6 alin. (1) din Ordinul Secretariatul General al Guvernului nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice”, se mai precizează în raportul Corpului de Control.
De asemenea, se mai arată că „la nivelul SSRML nu au fost dispuse măsuri de către conducerea instituției pentru
constituirea comisiei de disciplină, nefiind respectate prevederile art. 494 alin. (1) și art. 494 alin (81 ) din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. 1 alin. (3), ale art. 3 alin (2) și ale art. 6 1 din Anexa nr. 7 al aceluiaşi act normativ, precum și măsurile dispuse prin Raportul de control nr. 1181/2023 al ANFP”.
Nereguli au fost găsite și în ce privește o eventuală scurgere de date cu caracter personal la nivelul Secretariatului pentru Revoluție. Corpul de Control spune că au fost încălcate prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public la nivelul instituției, cu modificările şi completările ulterioare.
Ca urmare a verificărilor efectuate a rezultat și faptul că nu au fost respectate, de către conducerea SSRML, prevederile art. 12 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare și cele ale art. 22 alin. (21) din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, aprobate prin HG nr. 123/2002, cu modificările și completările ulterioare, un dosar administrativ de revoluționar fiind pus la dispoziția mass-media în condițiile existenței unui litigiu înregistrat pe rolul unei instanțe de judecată și fără ca acest tip de documente să facă parte din Lista cu documentele de interes
public aprobată la nivelul instituției.
De asemenea, Corpul de Control menționează că, comunicarea documentelor s-a efectuat fără anonimizarea completă a tuturor datelor personale.
De menționat este faptul că, potrivit prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, pentru a fi destinate publicității, informațiile trebuie să fie cuprinse într-o listă aprobată la nivelul instituției, listă din care, la acest moment, nu fac parte documentele din dosarele de revoluționar.
Conform art. 12 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 544/2001, sunt exceptate de la accesul liber al cetățenilor informațiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părțile implicate în proces, precizează raportul preliminar al Corpului de Control.
CITEȘTE ȘI: