Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație (CA) al Metrorex, a făcut, pentru Gândul, analiza obiectivelor companiei pentru anul 2024. Cap de listă sunt Magistrala 6, 1 Mai – Otopeni, cu începerea efectivă a lucrărilor, precum și aducerea în București a trenurilor din Brazilia, a căror livrare a întrâziat foarte mult.
„În 2024 vrem să începem efectiv lucrările la Magistrala 6, 1 Mai – Otopeni, în așa fel încât să ne încadrăm în termenul pe care ni l-am propus pentru finalizarea lucrărilor”, a declarat Mihai Barbu pentru Gândul.
Președintele CA Metrorex susține că cei de la Alstom au întârziat nepermis de mult livrarea celor 13 garnituri de metrou produse în Brazilia.
„Apoi, bineînțeles că așteptăm cele 13 trenuri pentru care am plătit avansul, și pe care vrem să le folosim pentru Magistrala 5. Cu aceste trenuri, timpul de așteptare se reduce pe această linie, de la Drumul Taberei. Au întârziat extrem de mult, nepermis de mult. Comunicăm în permanență cu cei de la Alstom, dar întotdeauna invocă mai multe motive. Sperăm ca în curând să ajungă măcar primul tren în România, să facem testele cu el”, susține Mihai Barbu.
Oficialul Metrorex mai spune că în acest an trebuie începute procedurile de licitație pentru achiziționarea trenurilor pentru Magistrala 6 Otopeni.
„Trebuie să începem procedurile de licitație pentru 12 trenuri pentru Magistrala 6, de la Otopeni. Totodată, și pentru lucrările de arhitectură pe același tronson. Acestea sunt proiectele mari pentru anul 2024. Ne propunem și o eficientizare a companiei în 2024, în așa fe încât situația financiară să fie cât mai bună”, a declarat Mihai Barbu pentru Gândul.
În ceea ce privește situația financiară despre care vorbește oficialul Metrorex, aceasta i-a afectat în 2023 pe angajații de la metrou, după aprobarea Legii 296 / 2023.
Anul trecut (2023), angajații Metrorex au fost la un pas de grevă din cauza Legii austerității, care le-a tăiat inclusiv din bonurile de masă.
Președintele CA Metrorex spune că lucrurile sunt acum „în regulă din acest punct de vedere”.
„Angajații au avut în 2023 trei majorări salariale, două prin lege – prin Legea Statului Personalului Feroviar -, iar una prin Contractul Colectiv de Muncă. Lucrurile sunt în regulă din acest punct de vedere. Au fost afectați inițial de Legea austerității, dar în urma unor memorandumuri aprobate de Guvern, facilitățile au fost redobândite”, a precizat Mihai Barbu.
În ceea ce privește extinderea rețelei de metrou, președintele CA Metrorex a adus în discuție deschiderea noii stații Tudor Arghezi.
„Anul 2023 a fost un an bun, în care am extins rețeaua de metrou cu 1,7 kilometri, acea stație Tudor Arghezi. Foarte important: este prima extindere cu o primărie. Pe mai departe, vrem să extindem aceste parteneriate și cu alte primării, să ducem metroul cât mai repede în județul Ilfov.
Urmează încă trei stații, până în comuna Berceni. Ne propunem să ajungem cât mai mult în județul Ilfov, în Berceni, Jilava, Otopeni”, a mai declarat Mihai Barbu pentru Gândul.
Bucureștiul are din 2023 o nouă stație de metrou, Tudor Arghezi, în Berceni.
Stația de metrou Tudor Arghezi, situată pe Magistrala M2, Berceni-Pipera, a fost deschisă în noiembrie 2023. Odată cu darea în folosință a stației a fost deschisă publicului și parcarea de tip park&ride. Acesta are o capacitate de peste 350 de locuri, ce deservește noua stație de metrou.
Circulația se va desfășura, într-o primă fază, într-un sistem de tip „pendulă” între stațiile Berceni și Tudor Arghezi, până la finalizarea lucrărilor la sistemul de semnalizare și automatizare.
Pentru început, trenurile vor circula la un interval de 8 minute, autoritățile propunându-și să reducă intervalul la 4 minute, după cum a declarat directorul Metrorex, Mariana Miclăuș.
Recepția noii stații de metrou de pe Șoseaua Berceni a fost realizată în luna martie a anului 2023.
Construită pe o suprafață de 15.000 de metri pătrați, stația de metrou Tudor Arghezi a costat 50 de milioane de euro, fonduri europene nerambursabile. Stației i se adaugă parcarea de tip park&ride, construită tot pe Șoseaua Berceni.
Aceasta are o capacitate de 350 de locuri, atât pentru autoturisme, motociclete, cât și pentru persoane cu dizabilități. Construită pe structură metalică, parcarea este dotată cu panouri fotovoltaice. Acestea asigură energia electrică necesară iluminatului propriu precum și funcționării instalațiilor de automatizare.
Gândul a publicat, anul trecut, în premieră, imagini realizate în interiorul unui vagon Alstom, produs în Brazilia pentru Metrorex. Filmarea, care poate fi urmărită AICI, este făcută chiar în Brazilia.
În luna iunie 2023 ar fi trebuit să ajungă în București prima garnitură de metrou produsă de francezii de la Alstom în Brazilia. Este vorba de un contract în valoare de aproximativ 100 de milioane de euro, pentru 13 trenuri noi.
Noile vagoane, care vor ajunge în România cu foarte mare întârziere, ar urma să intre în circulație anul acesta (2024), pe Magistrala Drumul Taberei.
Fiecare tren are șase vagoane, 114 metri lungime și capacitatea este de 1.200 de pasageri/tren.
CITIȚI ȘI: