Aglomerațiile de pe Valea Oltului vor deveni istorie după ce autostrada A1, secțiunile București – Pitești și nodul de la Sibiu vor fi conectate. Pe secțiunea 4 a Autostrăzii Sibiu – Pitești, care leagă Curtea de Argeș de Tigveni, se desfășoară lucrările pentru construcția primului tunel săpat în stâncă din țară.
Tunelul, situat prin dealul Momaia în apropierea Curții de Argeș, va avea o lungime de aproximativ 1,3 kilometri și reprezintă o realizare tehnică impresionantă.
Lucrările sunt efectuate cu tehnologia NATM (New Austrian Tunneling Method) de către o echipă de muncitori străini, care lucrează non-stop, în trei schimburi, pentru a asigura avansul rapid al proiectului.
Metoda NATM presupune execuția portalului, injecția de ciment pentru stabilizarea părții superioare, detonarea pentru excavare, montarea armăturii și căptușirea tunelului.
Până în prezent au fost săpați 142 de metri pe sensul Sibiu-Pitești și 80 de metri pe sensul Pitești-Sibiu.
Purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale Drumuri și Poduri Craiova, Cristian Tudor, a declarat că tunelul este format din două galerii, construite în paralel, pentru fiecare sens de mers.
Secțiunea 4 a Autostrăzii Sibiu – Pitești, realizată de compania austriacă PORR, va avea o lungime de 9,8 kilometri și este programată să fie finalizată în 2027. Această porțiune de autostradă cuprinde 12 poduri, pasaje și viaducte, cu cel mai lung viaduct având o lungime de 630 de metri.
De asemenea, proiectul include construcția unui nod rutier la Țigveni, care va facilita conexiunea cu Secțiunea 3 a Autostrăzii Sibiu – Pitești.
Tunelul de la Momaia este considerat primul de acest fel construit pe o autostradă din România, deși Tunelul Săcel de pe Autostrada A1, dintre Săliște și Sibiu, este considerat primul tunel construit, inaugurat în decembrie 2013.
PORR a semnat un contract în noiembrie 2021 pentru execuția acestei secțiuni a autostrăzii în valoare de aproximativ 1,7 miliarde de lei, iar lucrările sunt în desfășurare încă din 2023, potrivit Adevărul.