Un orășel din Transilvania va avea o centură ocolitoare în care se vor investi aproape 30 de milioane de euro. Contractul pentru șoseaua care măsoară 6,8 kilometri lungime a fost semnat.
Contractul a fost semnat cu asocierea formată din firmele Prenis SRL (liderul asocierii) – Dacia Faber SRL – Explan SRL – Infra Expert AD. Valoarea contractului, după derularea procedurii de licitație este de 149,35 de milioane de lei (aproape 30 de milioane de euro), fără TVA.
Finanțarea proiectului se realizează din fonduri externe nerambursabile – Programul Operațional Transport 2021-2027 și de la Bugetul de Stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și este realizată de Primăria Blaj prin delegare de responsabilitate, din partea CNAIR.
Perioada de implementare a investiției este de 24 de luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, respectiv 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție. Ordinul de începere a lucrărilor va fi emis în maximum 30 de zile, după verificarea, de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, dosarului de achiziție pentru procedura de licitație
„Am convingerea că termenele de proiectare și execuție vor fi respectate, iar varianta ocolitoare a municipiului Blaj va fi finalizată la începutul anului 2026”, a declarat primarul Gheorghe Valentin Rotar, citat de Adevărul.
Varianta ocolitoare a municipiului Blaj va avea o lungime totală de 6,845 km, un viaduct spectaculos în lungime de aproximativ 300 de metri și patru sensuri giratorii. Realizarea investiției va determina scoaterea traficului greu și de tranzit din interiorul municipiului Blaj, asigurând dezvoltarea infrastructurii rutiere de transport, reducerea timpilor de parcurs, reducerea costului accidentelor, dar și reducerea costului pentru prevenirea poluării mediului înconjurător (poluare fonică și atmosferică).
„Varianta ocolitoare a municipiului este cel mai important proiect de infrastructură din istoria Blajului, care ne va ajuta să asigurăm o conexiune rapidă a Blajului, prin intermediul viitorului Drum Expres Blaj – Teiuș, cu autostrada A10 (Sebeș – Turda), cu beneficii majore în dezvoltarea economică și turistică a întregii zone”, a mai transmis primarul din Blaj.
Șoseaua va prelua o parte din traficul care în prezent se desfăşoară pe reţeaua de drumuri existente. Principalele fluxuri atrase de proiect sunt cele de pe rutele Teiuș – Copșa Mică și retur, Teiuș – Târnăveni și retur, Copșa Mică – Târnăveni și retur.
Blajul are, potrivit datelor recensământului din 2021, o populație de 17.816 locuitori.