În România sunt înregistrate, pentru prima dată în istorie, peste opt milioane de autoturisme, dar mașinile vechi continuă să dețină monopolul șoselelor din țara noastră. Astfel, din totalul mașinilor, aproximativ 81% (6,5 milioane) au părăsit porțile fabricilor cu peste zece ani în urmă.
La 31 decembrie 2023, pe șoselele din România circulau 10,33 milioane de autovehicule, iar acest lucru înseamnă că parcul auto din țara noastră a crescut cu 327.885 autoturisme, motociclete, remorci, tractoare și alte vehicule, față de datele anterioare, publicate la 31 decembrie 2022.
Dintre acestea, 8.106.570 sunt autoturisme, valoare în creștere cu 3,07% față de finalul lui 2022, conform datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI).
În România există un volum de 5,23 milioane de autoturisme mai vechi de 16 ani, o categorie care a crescut simțitor față de anul trecut, cu peste 400.000 de vehicule, conform cifrelor oficial.
Mai mult, în acest moment, sunt destule autoturisme care circulă pe șoselele din România și au o vechime de peste 20 de ani. Această categorie a crescut cu 10% în ultimul an, mai exact cu 258.082 unități, la un total de 2,69 milioane de autoturisme.
În 2013,în România erau înmatriculate doar 4,6 milioane de autoturisme. Creșterea cu 72,71% în zece ani arată cât se poate de clar de ce șoselele sunt tot mai aglomerate, iar în orașe deplasarea cu mașina a devenit aproape imposibilă.
Creșterea numărului de electrice și hibride a redus cota de piață a mașinilor alimentate cu benzină și motorină, însă altfel decât s-ar aștepta cei care consideră dieselul pe cale de dispariție.
La finalul lui 2023, 45,78% dintre autoturismele înmatriculate în România au motoare alimentate cu benzină, în timp ce 50,57% sunt diesel, restul fiind electrice și hibride, conform datelor DGPCI.
Cu un an în urmă, cele pe benzină ocupau 47,19%, în timp ce cota dieselurilor era de 50,18% din piața autoturismelor. Așadar, ponderea dieselurilor în parcul auto din 2023 este mai mare decât cea din 2022. Asta arată că majoritatea mașinilor de ocazie intrate în circulație anul trecut au avut motoare alimentate cu motorină.
„Problema României este că are un parc auto destul de îmbătrânit. Parc care a îmbătrânit și mai mult după eliminarea timbrului de mediu în februarie 2017, fiind importat un număr foarte mare de vehicule second-hand, în jur de 1,8 milioane în această perioadă, din 2017 și până acum. Astfel încât, deși am avut programe Rabla care au scos de pe piață vehicule vechi, numărul celor importate, mai vechi de zece ani, a fost mult mai mare decât al celor casate. Astfel încât, în loc să întinerească, parcul auto a îmbătrânit”, a precizat Adrian Sandu, secretar general şi membru în Consiliul director al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
Există mai multe cauze care au făcut ca segmentul mașinilor de peste 20 de ani înmatriculate să crească cu peste 10% comparativ cu 2022.
„Este și o cauză a importului nefiscalizat în proporție de 95% de vehicule second-hand. Dacă pentru vânzarea de vehicule noi se plătesc taxe, TVA etc. pentru comerțul cu vehicule second-hand, în marea lui majoritate nu se plătesc taxe. Mașinile sunt aduse din afară pe persoană fizică și vândute la fel. Unul plătește taxe, altul nu plătește. Asta reprezintă o concurență neloială”, a precizat Adrian Sandu pentru Adevărul.
Cele mai prezente mărci auto pe străzile din România, pe segmentul de autoturisme (M1 – vehicule cu cel mult opt locuri pe scaune + M1G – vehicule de teren) sunt Volkswagen, cu 1,456 milioane de vehicule, Dacia, cu peste 1,4 milioane, și Opel, cu aproximativ 740.000 autoturisme.
Sunt urmate în clasament de Ford, Skoda, Renault, Audi, BMW, Mercedes-Benz și Peugeot. Modelele cele mai populare aflate în circulație în țara noastră sunt Dacia Logan, Volkswagen Golf și Volkswagen Passat.
În România sunt și mulți proprietari de mașini de lux. Astfel, în evidențele parcului auto din România sunt înregistrate la sfârșitul anului 2023 un număr de peste 13.000 de autoturisme Porsche, aproximativ 900 de mașini Maserati, circa 800 de mașini Bentley, 453 autoturisme Ferrari, 346 Lamborghini, 257 Rolls-Royce, 178 Aston Martin. Acestora li se adaugă și multe alte modele de lux de la BMW, Mercedes-Benz, Audi șamd.
FOTO – Caracter ilustrativ: Shutterstock