Afaceristul Dorinel Umbrărescu, șeful grupului de firme UMB, care deține în portofoliu contracte impresionante legate de construirea autostrăzilor din România, are afaceri de peste 1 miliard de euro și înregistrează, în fiecare an, profituri uriașe. Contractele câștigate, pe bandă rulantă, cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) l-au transformat pe Umbrărescu într-un lider la acest capitol, însă informații de ultimă oră arată că omul de afaceri a intrat în vizorul oficialilor de la Bruxelles, motivul fiind acela că nu și-ar plăti subcontractorii și ar ”trage” profit din ajustările de prețuri ale contractelor.
Potrivit informațiilor obținute de Gândul, în exclusivitate, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – prin Direcția Generală Program European Transport – a trimis către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) o solicitare-surpriză referitoare la ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică.
Informațiile solicitate trebuie transmise „cu celeritate”, termenul-limită fiind data de 20 februarie 2024, „pentru evitarea riscurilor unor blocaje în realizarea obiectivelor de investiții de prioritate în domeniul infrastructurii rutiere care urmare a inițierii unor potențiale litigii între subcontractanți și antreprenorii care asigură executarea proiectelor respective, precum și pentru verificarea modului ăîn care întreg cadrul legal european și național este interpretat și aplicat de către subiecții contractelor de achiziție publică (autoritate contractantă, antreprenor, subcontractant etc.), astfel încât implementarea să nu fie afectată din cauze care s-ar putea circumscrie și altor ramuri de drept, nu doar celor specifice litigiilor între profesioniști”.
Surse Gândul din domeniul infrastructurii rutiere avertizează că această solicitare îl vizează și pe afaceristul Umbrărescu – campion al contractelor cu CNAIR -, acesta fiind pus „sub lupă” la Bruxelles după ce ar fi fost reclamat de unii dintre subcontractorii săi.
În spatele exprimărilor „aride”, datorate specificului tehnic al speței, lucrurile sunt foarte simple. Acesta contracte de infrastructură rutieră încheiate de CNAIR cu diferiți antreprenori – printre care și firmele din trustul UMB, deținut de afaceristul Dorinel Umbrărescu – apare și o a treia ramificație, respectiv subcontractorii angajați de contractori pentru realizarea lucrărilor, pe diferite porțiuni.
Atunci când au loc ajustări de prețuri – făcute de CNAIR, în calitate de beneficiar (ținînd cont de anumiți parametri) – o parte din aceste indexări (și este vorba despre fonduri publice) trebuie să ajungă, conform legii, și la subcontractori. Însă aici apare o problemă extrem de serioasă, fiindcă există acuzații conform cărora această prevedere nu este respectată.
„De fapt, în spatele acestei solicitări venite de la Direcția Generală Program European Transport se află un mare semn de întrebare la care Dorinel Umbrărescu va trebui să răspundă.
Omul de afaceri a fost reclamat de unii dintre subcontractori, motivul fiind acela că nu ar achita indexările la subcontractori și, foarte grav, păstrează el diferențele”, au declarat sursele Gândul, în exclusivitate.
În urma solicitării primite de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – prin Direcția Generală Program European Transport -, CNAIR îi avertizează pe antreprenori că, până la data-limită, trebuie să funizeze toate informațiile solicitate, sub formă tabelară, și că aceștia dețin „întreaga responsabilitate” în ceea ce privește „realitatea informațiilor” transmise către autorități.
Totodată, CNAIR reamintește antreprenorilor care beneficiază de serviciile unor subcontractori în cadrul acestor contracte de infrastructură rutieră și ce se întâmplă atunci când ajustarea de preț nu se reflectă și în sumele achitate de Antreprenorii Generali către Subantreprenori.
„În măsura în care, în cazul lucrărilor executate prin Subantreprenori (n.red. – subcontractori), ajustarea de preț nu se reflectă și în sumele achitate de Antreprenorii Generali către Subantreprenori, Beneficiarul (n.red. – CNAIR) poate fi îndreptățit să considere fie că Antreprenorii Generali nu au făcut dovada în mod coresponzător a condițiilor de imprevizibilitate, fie nu și-au îndeplinit obligațiile de plată față de Subantreprenori, iar în aceste ipoteze, destinația fondurilor publice, provenite din ajutările de preț acordate în temeiul legii, nu este respectată”, a transmis CNAIR tuturor Antreprenorilor Generali.
Turcii de la compania MAKYOL „i-au suflat” lui Dorinel Umbrărescu contractul pentru segmentul cu tunelul Meseș al Autostrăzii Transilvania.
Asocierea MAKYOL Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S. (Leader),OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. a îndeplinit cel mai mare punctaj, potrivit informațiilor obținute în exclusivitate de Gândul. Astfel, această asociere a câștigat contractul de proiectare și execuție a unui segment din Autostrada Transilvania care include și Tunelul Meseș, lung de aproape trei kilometri.
Este vorba de contractul „Proiectarea și execuția Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B3: Poarta Sălajului – Zalău, inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș și Subsecțiunea 3B4: Zalău – Nușfalău”, care are o valoare maximă la 8.847.104.999 de lei, fără TVA.
Astfel, compania turcă, aflată pe locul secund în topul celor mai mari constructori de autostrăzi și drumuri expres din România „bate” în această cursă familia Umbrărescu, mai exact firma UMB, din fruntea clasamentului, atât din punctul de vedere al kilometrilor contractați, dar și a sumelor din spatele contractelor, așa cum arată datele agregate de Asociația Pro Infrastructura. (mai multe detalii AICI)
Citește și: