Multe persoane care cumpără mașini second hand s-au confruntat cu fenomenul manipulării kilometrajului autoturismului, fapt care aduce pierderi atât clienților, cât și guvernelor.
Iar acest fenomen este mai răspândit decât credem, din păcate. Carvertical, o companie de date auto, a cercetat 22 de piețe pentru a afla ce atitudine iau autoritățile față de manipularea kilometrajului și ce pedepse se aplică în astfel de cazuri.
Bineînțeles, autoritățile reacționează diferit de la țară la țară. Unele țări nu au niciun fel de legislație care să prevină falsificarea kilometrajului. Altele aplică amenzi uriașe (300.000 de euro în Franța, spre exemplu), iar în Croația există chiar și pedepse de până la 8 ani de închisoare pentru acest tip de fraudă, scrie Adevărul.
7,8% dintre mașinile din România care au fost verificate pe carVertical au avut kilometrajul dat înapoi, 5,3% în Serbia și 6,1% în Ungaria, ceea ce sugerează că legislația actuală nu descurajează infractorii să recurgă la fraudarea kilometrajelor.
Potrivit experților din cadrul carVertical, dacă ipotetic s-ar aplica o amendă de 3.000 de euro pentru modificarea kilometrajului și toți proprietarii de vehicule al căror odometru a fost modificat ar fi amendați cu succes, România ar putea încasa până la 222 de milioane de euro.
„Mai mult, autoritățile probabil ar reduce procentajul fraudelor în cazul unei campanii de succes de pedepsire a acestor practici, lucru vital pentru orice piață de mașini second hand. Un precedent bun este exact ceea ce are nevoie fiecare țară pentru a spori transparența și siguranța din piața mașinilor la mâna a doua”, spune Matas Buzelis, șeful departamentului de comunicații al carVertical și expert auto.
Majoritatea țărilor studiate aplică amenzi și chiar pedeapsa cu închisoarea pentru fraudarea kilometrajului, dar nu toate iau această infracțiune în serios. În Polonia, escrocii pot primi închisoare de până la 5 ani, în Cehia – 2 ani, Lituania – 2 ani, Franța – 2 ani, Spania – 3,5 ani, Italia – 3 ani și Germania – 1 an.