Uniunea Europeană testează noi instrumente pentru a proteja piața comunitară de practicile neconcurențiale ale Administrației de la Beijing, investigația declanșată de Comisia Europeană în cazul unui contract public semnat de Bulgaria fiind un precedent care ar putea conduce la măsuri comerciale, constată publicația germană Handelsblatt.
”Uniunea Europeană testează din ce în ce mai mult noi instrumente protecționiste contra concurenței neloiale exercitate de China. Cel mai nou exemplu a apărut săptămâna trecută, când Comisia Europeană a lansat o investigație contra firmei chineze de stat CRRC Qingdao Sifang Locomotive. Filiala grupului chinez CRRC, specializat în construcția de locomotive și vagoane, și-a depășit competitorii la o licitație din Bulgaria datorită subvențiilor de miliarde de dolari primite din partea statului chinez”, comentează editorialistul Carsten Volkery, într-un articol publicat în Handelsblatt sub titlul ”Europa își izolează piața internă de China”.
Investigația Comisiei Europene vizează un contract în valoare de 610 milioane de euro privind livrarea a 20 de trenuri electrice Bulgariei, precum și o clauză pentru întreținere în următorii 15 ani. Comisia Europeană a semnalat că există indicii suficiente că firma chineză a primit subvenții.
Aceasta este prima investigație lansată de Comisia Europeană în virtutea Reglementărilor privind Subvențiile Străine (FSR). Începând din iulie 2023, companiile din state terțe care participă la licitații pentru contracte de peste 250 de milioane de euro în Uniunea Europeană trebuie să înștiințeze Comisia Europeană dacă în ultimii trei ani au beneficiat de subvenții de peste patru milioane de euro din străinătate. Informarea Comisiei Europene este obligatorie și în cazul fuziunilor sau achizițiilor corporative.
În cazul în care se vor confirma suspiciunile privind distorsionarea mediului concurențial, Comisia Europeană ar putea obliga firma CRRC Qingdao Sifang Locomotive să remedieze problemele sau ar putea anula licitația din Bulgaria. Decizia este așteptată până în iulie.
”Ar fi un precedent cu urmări extinse, în contextul în care acuzații similare ar putea viza nenumărate alte companii chineze care fac investiții în Europa. Firmele de stat sunt, prin definiție, subvenționate de state, dar, în baza noii logici, dacă aceste companii surclasează firmele europene prin practicarea unor prețuri mici, Comisia Europeană va reacționa”, subliniază editorialistul Carsten Volkery.
Bruxellesul va intensifica abordarea și în materie de schimburi comerciale. În toamnă, Comisia Europeană a inițiat o procedură de investigare a producătorilor chinezi de mașini electrice.
”În acest caz, acuzațiile sunt legate de inundarea pieței europene cu produse ieftine din import. Iar o potențială măsură de retorsiune ar putea fi introducerea de taxe vamale”, concluzionează editorialistul.
Foto: Profimedia
Citește și: