Ministerul Transporturilor a anunțat că, din acest an, statul român va avea o nouă companie de transport feroviar și alta dispare. Concret, Societatea Carpatica Feroviar va prelua activitatea CFR Marfă, operator care a acumulat datorii enorme, de aproape patru miliarde de lei.
Noua companie va fi funcțională în următoarele șase luni, iar de anul viitor va putea transporta și marfă. Potrivit proiectului de hotârâre, transportatorul va juca atât un rol strategic, cât și unul comercial, informează Știrile Pro TV.
Mai exact, în situații de criză, cum ar fi război, pandemie, cutremur sau inundații, operatorul ar putea transporta produse petroliere, armament, medicamente, aparatură medicală, corturi, cărbune sau cereale.
De altfel, pe parcursul războiului din Ucraina, CFR Marfă a jucat un rol strategic în transportul de bunuri, doar anul trecut o treime dintre vagoanele speciale ducând grâne ucrainene spre portul Constanța.
„În momentul în care are loc preluarea activității, practic, CFR Marfă se oprește, dar lucrurile sunt într-un calendar. Anul viitor vom avea o societate nouă de transport”, a precizat Ionuț Săvoiu, secretar de stat în ministerul Transporturilor.
Carpatica Feroviar va cumpăra o parte dintre vagoanele și locomotivele care aparțin CFR Marfă și va face și angajări de personal.
Specialiștii susțin că, prin înființarea unei noi companii, statul va evita un eventual faliment al CFR Marfă, după ce operatorul de stat a acumulat, de-a lungul anilor, datorii și trebuie să returneze, conform unei decizii a Comisiei Europene, un ajutor de stat de aproape patru miliarde de lei.
„Ajutorul de stat este dinamic pentru că penalitățile care ne sunt aplicate sunt aplicate continuu, nu sunt stopate penalitățile și pratic orice sumă care se plătește din plățile pe care le facem în mod direct sau din valorificare activelor, dar este o dinamică permanentă”, a declarat Daniel Apostolache, director CFR Marfă.
Înființarea noii companii a fost criticată, însă, de operatorii privați și de sindicate, care susțin că nu se justifică înființarea unei noi societăți, cerându-i ministrului Sănătății să nu desfiinţeze CFR Marfă.
„Pentru statul român era mai important să fi rămas CFR Marfă. Să se renegocieze cu Comisia Europeană şi să putem să discutăm despre un CFR Marfă care să rămână în piaţă, fiind brandul României”, spune Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.
CFR Marfă are o cotă de piaţă de doar 31,8%, 8.700 de vagoane şi 270 de locomotive funcţionale. Din cauza restricțiilor de circulație și a infrastructurii feroviare, multe trenuri care transportă bunuri merg cu 17 km/oră.