Coregrafa Adina Cezar a murit duminică la vârsta de 82 de ani. Anunţul a fost făcut de fiica artistei, Yvonne Toader (Cezar), într-o postare pe pagina sa de Facebook.
„Astăzi, draga mea mamă, Adina Cezar, a plecat în lumea îngerilor. A plecat în pace, înconjurată de cei dragi. Trupul său va fi aşezat la Biserica Sf. Stelian-Lucaci, iar serviciul funerar de înmormântare va fi unul privat, la Cimitirul Mănăstirii Cernica.
Mulţumim tuturor celor care ne-au susţinut cu gândurile lor în această perioadă dificilă”, a scris Yvonne Toader (Cezar).
Fostul ministru al Culturii Corina Şuteu şi-a exprimat regretul pentru că „Adina Cezar nu mai este”.
„She was ONE of her kind! Adina Cezar nu mai este… Ea este cea care mi-a deschis gustul pentru dansul contemporan pe vremea când debutam în critica de teatru. O fiinţă a cărei personalitate se lipea de tine pentru totdeauna. Generaţiile de azi îi datorează enorm!”, a scris Corina Şuteu, într-o postare pe Facebook.
Opera Naţională Bucureşti deplânge moartea coregrafei.
„Astăzi, am aflat cu tristeţe de moartea neaşteptată a dnei Adina Cezar… Rămâne o stea călăuzitoare pentru toţi cei care ne amintim de ea, o iubim şi o onorăm. Dumnezeu să o odihnească în pace şi sincere condoleanţe familiei. Drum lin către stele!”, a transmis ONB.
Adina Cezar a fost, potrivit ONB, unul dintre pionierii dansului contemporan românesc ce au introdus o nouă concepţie asupra expresivităţii mişcărilor coregrafice.
S-a născut la 22 mai 1941, în localitatea Călimăneşti şi a absolvit Liceul de Coregrafie din Bucureşti, pentru ca mai apoi să se perfecţioneze în cadrul cursului de maeştri coregrafi organizat de Consiliul Culturii în anul 1983 şi ca beneficiară a unor burse în Anglia şi Franţa.
Asemeni multora dintre colegi, Adina Cezar şi-a făcut mai întâi debutul în calitate de balerină la Opera Naţională Bucureşti, având prezenţe în spectacole şi turnee de anvergură, dar şi singură, un eveniment notabil fiind cooptarea sa în echipa care a prezentat în premieră mondială adaptarea coregrafică a piesei „Ciocanul fără stăpân” de Pierre Boulez.
Treptat, a realizat coregrafii şi regii clasice şi moderne pentru Operele din Cluj, Bucureşti şi Constanţa, dar şi pentru teatrele de revistă, fiind apreciată pentru viziunea sa originală.
Potrivit ONB, Adina Cezar a preferat tot mai mult să abordeze dansul contemporan şi, în acest scop, împreună cu Sergiu Anghel, a pus bazele companiei Contemp, ce a avut un rol covârşitor în introducerea unei noi concepţii asupra relaţiei dintre muzică şi gest, ducând arta coregrafică modernă într-o etapă superioară de exprimare.
Laureată a numeroase premii şi deţinătoare a unor distincţii prestigioase, Adina Cezar a avut şi o prodigioasă activitate didactică la Liceul de coregrafie din Bucureşti, lansând generaţii de profesionişti ai dansului deveniţi astăzi nume importante în peisajul artistic românesc şi nu numai.